autoweb.cz > blog > Kottás: Chcete být lepším řidičem? Začněte vhodnou obuví
Kottás: Chcete být lepším řidičem? Začněte vhodnou obuví
Chcete být lepším řidičem? Můžete si zajistit řidičský kurz nebo školu smyku, vyrazit na závodní okruh pilovat svoji techniku nebo začít naprostým základem, jakým je správné oblečení.
Je pochopitelné, že v tlusté péřovce nemusíte mít dostatečný manévrovací prostor, když přijde na krizovou situaci, nemluvě o správném dotažení bezpečnostního pásu. S ušankou na hlavě zase přijdete o značnou část periferního vidění a uslyšíte méně okolních zvuků.
Ostatně řízení v zimě a vhodné oblečení je na samostatné téma. Najít vhodný kompromis, aby člověk neumrznul, ale bylo mu pohodlně, není snadné, zvláště na krátké cesty. Osobně nejraději řídím v pohodlném tričku, teplákách a měkkých keckách.
Ano, pak jsou tu boty. Přiznám se, že mám tak trochu fetiš na boty. Nejen na elegantní lodičky nasazené na vyrýsovaném štíhlém kotníčku, ale i vlastní boty. Stejně jako ženy jsou závislé na nákupech bot, mám podobnou úchylku.
Čtěte také: Max Verstappen získal druhý titul mistra světa F1, letos už ve zlatých botách
Jak říká staré přísloví: „Podle bot poznáš člověka.“ A také se snažím podle toho řídit. Na schůzku přijdu pokaždé ve vyleštěných botách, i když venku prší, hnědé boty nenosím po páté, jelikož se to na gentlemana nesluší, a vždy je mám sladěné s hodinkami, páskem a peněženkou.
Na durhou stranu, jsou také chvíle, kdy si na botách zrovna nepotrpím. Nejčastěji nosím bílé tenisky (s bílým tričkem a modrými džíny), často mi je úplně jedno, že jsou špinavé, a s košem chodím k popelnici zásadně v crocsech, protože kdo si má pořád obouvat tenisky.
Ale to už jsem trochu odběhl od tématu. Teď chci mluvit hlavně o botách a řízení auta. Proč? Protože je to jeden z nejdůležitějších aspektů, jak být dobrým (a lepším) řidičem.
Je logické, že v těžkých zimních bagančatech s tlustou podrážkou se vám bude řídit špatně. Plyn budete přidávat neomaleně jako slon v porcelánu, v brzdách budete mít pramálo citu a manuální řazení se spojkou bude za trest. Nesnáším ty chvíle, kdy jdu v horách na výšlap a musím kousek popojet autem v zimních botách.
Na druhou stranu dobře neuděláte ani pantoflemi, ačkoliv občas mě také nachytáte, že v nich řídím. Typicky někde v létě u moře, i když vím, že je to pochopitelně špatně, nebo si je zapomenu přezout. Když jdu s košem a vzpomenu si, že ještě někam potřebuji.
Takže, jaké jsou nejlepší boty na řízení? Nemusíte si rovnou kupovat závodní nehořlavé boty s homologací FIA ve speciální zlaté Verstappenově edici za desetitisíce.
Zdaleka nejlepší boty na řízení jsou trochu ošoupané a změklé tenisky s tenkou podrážkou, pokud to ovšem myslíte s řízením trochu vážněji a chcete k tomu navíc i dobře vypadat, dobře uděláte i s „civilními“ řidičskými botami, které vyjdou do dvou a půl tisíc.
Na rozdíl od plnohodnotných závodních bot ušetříte nemalé peníze a v civilním oblečení nebudete vypadat jako blázen, který utekl z ohrádky závodního okruhu.
Zároveň však dostanete příjemně padnoucí obuv se stejně nebo velmi podobně tenkou podrážkou, jako mají závodní boty, přitom jsou celkem pohodlné a můžete v nich příjemně chodit celý den.
Právě tenká podrážka je klíčem nejen k intenzivnějším řidičským zážitkům, ale také pocitu větší kontroly nad vozem, jelikož můžete mnohem citlivěji regulovat plynový pedál, což je např. u silné zadokolky základem k lepšímu řízení, ale také lépe a přesněji dávkovat brzdy.
Pokud tedy chcete zlepšit svoje řidičské umění, osvojit si ty správné řidičské návyky a jako bonus dostat i sladkou odměnu v podobě intenzivnějších zážitků, začněte s botami. Podle bot totiž poznáte nejen člověka, ale také řidiče.