autoweb.cz > blog > Komentář: „Wéercéčka“ trýzní krajinu, obyvatele i silnice. A nebylo by lepší raději rovnou zakázat úplně všechno?
Komentář: „Wéercéčka“ trýzní krajinu, obyvatele i silnice. A nebylo by lepší raději rovnou zakázat úplně všechno?
Koncem října se v ČR konala událost, jaká tu nemá obdoby. Poprvé k nám zavítaly závody WRC. Start v Praze, speciálka v Chuchli, další tradiční zkouška u Klatov na tzv. klatovském okruhu a den poté už ostré RZ na Šumavě. Nikdy dříve neměli fanoušci motorismu hvězdy světové rally takhle blízko a také že divácká účast byla obrovská. Jenže hned se opět objevily názory, podle kterých jsou podobné závody v dnešní době přežitkem, který akorát škodí. Jeden takový názor vyšel s titulkem „Komentář: Nová rallye v Česku? Zbytečné trýznění krajiny i silnici“ na Seznamu. Tento článek velmi dobře ukazuje pohled lidí, kteří brojí nejen proti WRC, ale také proti jiným tradičním podnikům pořádaným v rámci českého mistroství, jako je třeba Bohemka.
Protože některé argumenty jsou zavádějící a jiné vyloženě hloupé, určitě nebude od věci pár věcí odpůrcům závodů rally připomenout a objasnit.
Tak především motoristický sport byl, je a vždy bude (pokud ho podobní lidé nezakážou) motorem vývoje. Nebo pro odpůrce spalovacích motorů říkejme, že je to hnací ústrojí vývoje, či rovnou elektromotor vývoje. Podobné závody znamenají testování nové techniky v extrémních podmínkách, abychom ji následně mohli používat v běžných autech. Navíc nejde pouze o motory samotné, ale v dnešní době se jedná také třeba o testování ekologicky šetrnějších paliv. No jo, spalovací motor, ten to má přece v jednadvacátém století zpečetěn, řeklo by se. Takže si připomeňme, že současné speciály WRC jsou plug-in hybridy, takže umí jezdit na přejezdech pouze na elektřinu. V závodním tempu je elektrická část extrémně zatěžována, musí se rychle nabíjet rekuperací a musí se rychle vybíjet, aby elektrický boost byl užitečný. Ideální test zde přítomného akumulátoru. Laik vidí rychle jedoucí auto, „kvílící motory, které jezdci zbytečně túrují“. A pak spokojeně usedne do svého auta, aby mohl využívat techniku, na jejímž vývoji se podílel motoristický sport.
Paradoxní, řeklo by se.
Tour de France nikoho neomezuje?
Chápu, že se najdou lidé, kterým je nepříjemné, když závod vede přímo před jejich domem, což je v době průjezdu soutěžních aut samozřejmě omezuje. Nejsem si ale úplně jistý, jestli je to tak velký problém, jak ho odpůrci rally prezentují. Mluvím z vlastní zkušenosti.
Trochu více znám obec Rovná ležící mimo civilizaci kousek od Sušice. Vede tudy jedna RZ v rámci rally Šumava Klatovy. Místní vyvezou traktory, posadí se na přívěsy, vytáhnou sudy s pivem a vesele pozorují projíždějící auta. V rámci ekorally, jakkoliv to zní zvláštně, jsem se už mnohokrát mohl projet také na zavřených RZ při Bohemce. Spousta lidí vysedává na zahradě a závod sleduje, děti mávají. Ekorally se ale jezdí jako rally pravidelnosti, takže elektromobily na zavřených tratích jedou ve srovnání s plnotučnými speciály pomalu. Místní mávají, ať přidáme. A nebo rovnou vytasí cedule s nápisem „elektrický srá*i“. Většinou ale úplně nepůsobí, že by je to obtěžovalo. Mimochodem, zatímco jedni jsou údajně omezeni na svobodě, jiní z podobných akcí profitují. Sehnat nějaký rozumný apartmán v blízkosti šumavských RZ bylo v termínu Středoevropské rally už několik měsíců dopředu v podstatě nemožné.
Omezení pohybu je přesto nutnou součástí podobných podniků a může být pro někoho problémem. S výzvami na zrušení rally kvůli tomu, že pořadatelé „diktují, kde si děti mohou hrát, kam mohu chodit se psy (on někdo venčí psy na silnici?)“ bych ale byl velmi opatrný. Podle tohoto „omezování osobní svobody“ můžeme zrušit úplně všechno včetně těch nejslavnějších podniků, jako je třeba Tour de France. O podobných akcí se ví dlouho dopředu, takže snad není problém se na to nějak připravit, naplánovat si výlet nebo prostě na svou chatu jeden víkend nejet, když mi to vadí. Já bych mohl říkat, že mi zase vadí, když se běží maraton v Praze a pořadatelé mi diktují, kudy musím jet do Prahy, když musím trasu závodu objíždět. A mohl bych říkat, že mne omezuje třeba to, když se v naší vesnici koná koncert a já musím poslouchat nějakou hudbu na zahradě až do půlnoci. Ale je mi to úplně jedno, protože se to koná párkrát do roka. Nějak se s tím vypořádám, aby se většina mohla bavit.
Zajímavosti o motorsportu
Úplně směšné jsou pak argumenty odkazující na „binec“, jaký zůstává po návštěvnících podél trati. Ať se na mne nikdo nezlobí, ale tohle není problém rally, ale problém prostého faktu, že lidé jsou prasata. Stačí se projít po jakémkoli lese, kde se žádné závody nikdy nekonají a během chvíle najdete flašky, ubrousky, nedopalky od cigaret.
Je to binec, zakažme procházky!
Znovu, i tento problém se dá vztáhnout na jakoukoliv akci, kde se sejde větší množství lidí. Mimochodem, neměla by se udělat v dnešní ekologické a hyperkorektní době nějaká regulace, aby při závodech cyklistů nebo běžců účastníci nezahazovali plastové flašky jen tak, ale řádně je umísťovali do žlutých popelnic? Vždyť ten člověk jede na kole, vezme plastovou láhev, napije se, ani to celé nevypije a pak to zahodí, kde mu to zrovna vyjde. Tak jaký to je příklad. Samozřejmě to myslím s nadsázkou, i když bych se vůbec nedivil, kdyby s takovým nápadem v dnešní době někdo přišel.
Pokud někde po nějaké akci zůstává bordel, je to primárně chyba nás lidí. Takže krajinu netrýzní ani tak WRC, jako člověk. V druhé řadě je to problém pořadatelů, kteří mají zajistit úklid.
Poukazování na trýznění silnic, „které rozsápou speciální pneumatiky“ nebo „škodlivost emisí“ snad ani nemá cenu rozebírat, protože je to úplná hloupost. Jestli někdo trýzní středočeské a jiné okresky a jestli tam někdo vypouští emise, tak to jsou kamiony. Jsme tranzitní země bez pořádných tranzitních tras, velká nákladní auta jezdí úplně všude a jezdí přetížená, ale my nejsme schopní s tím nic udělat. Místo toho budeme řešit „nadupané spalovací motory“, které projedou nějakou trasu jednou ročně.
Je to nebezpečné, tak to zakážeme?
A ano, hlavní argument je bezpečnost. „Při rally umírají lidé“. Fatální nehody se stávají, nakonec letos bohužel zahynul za volantem auta WRC Craig Breen, ale je nutné dodat, že v dnešní době je bezpečnost vozů WRC tak daleko, že jsou smrtelné nehody ojedinělé. Nakonec velká nehoda Lappiho na Šumavě, který omlátil svůj Hyundai o stromy ze všech stran, demontoval přitom zadní část auta, aby pak prostě z auta vystoupil, jako by se nic nestalo, to dobře ukazuje.
Jiným problémem je neukázněnost diváků. Ale to je stejné jako s tím „bincem“. Za to nemůže rally, ale za to mohou lidé a ještě k tomu jen pár jedinců, o kterých bych se nebál říci, že to jsou bezmozci. Protože stoupnout si na výjezd ze zatáčky, nebo si tam dokonce lehnout s mobilem, to opravdu nikdo normální dělat nemůže. A organizátoři zrušením jedné z etap Středoevropské rally kvůli neukázněnosti diváků dali jasně najevo, že se tohle tolerovat nebude. Neukázněnost ale není výsadou rally. Vždyť při Tour de France jsou lidé schopní vběhnout před peloton a nebo sahat na cyklisty a nakonec vyvolat hromadnou nehodu. Neměli bychom tedy zrušit i cyklistické závody? Vždyť je to nebezpečné!
Argumenty týkající nebezpečnosti toho a tamtoho mi přijdou trochu zvláštní. Jestli někde umírají lidé, tak to je třeba v silničním provozu. Neměli bychom tedy zakázat silniční provoz? Smrtelné nehody se dějí i cyklistům, neměli bychom s tím něco dělat? Český zákonodárce řekl jasné ne. A tak cyklisté mohou do běžného provozu bez řidičáku, bez jakékoliv výbavy a bez povinné helmy. Není z pohledu bezpečnosti větší problém spíše tohle?
Zvláštní, řeklo by se.
Zakazování rally a podobných akcí je nesmysl. Občas mám pocit, že český člověk nechce vlastně vůbec nic. Nechce rally, protože to vypouští emise, nechce elektromobily, i když emise nevypouští, nechce těžit lithium, protože to zničí krajinu, nechce obchvat kolem Prahy, protože mi to povede za barákem a jsou tu žabičky, nechce dálnice, protože tam pak bude hluk a jiné žabičky a třeba případ mosteckého závodního okruhu ukazuje, že český člověk nechce ani okruhové závody, protože si postavil barák za závodním okruhem a normálně (jaké obrovské překvapení) tam začala jezdit závodní auta, která jsou hlučná. Sice v Mostě žádná jiná pořádná atrakce není, ale tak proč bychom nezakázali i ten autodrom. Český člověk chce sedět v klidu doma, aby si mohl ničím nerušeně stěžovat úplně na všechno.
Rally je populární, jezdí se po celém světě (včetně ekologicky pološíleného Rakouska), desítky tisíc lidí tomuto sportu fandí. A my přece chceme, aby ČR byla místem pro lidi. Nebo tedy chceme raději skanzen, kde se nic neděje? Nejsem si jistý.