Kolony? Podle Besipu si je prodlužujeme sami!

Jak vznikají kolony, jaké jsou jejich příčiny a jak jim lze předcházet? Vše je v našich rukách...

Každý rok je léto nejen časem dovolených a cest na ně, ale také časem vrcholících oprav našich silnic. Na jednu stranu se rozčilujeme nad jejich technickým stavem, na druhou stranu, zdržení a omezení jsou dalším útokem na naše nervy. Různá dálniční zúžení a objížďky prodlužují naše cesty a naplánovaná trasa leckdy trvá o poznání déle, než jsme předpokládali. Naše psychika dostává zabrat navíc i v případech, kdy na silnici příliš velký stavební ruch nepozorujeme.

„Na některé překážky a zdržení se můžeme předem připravit. Všichni víme, že v posledních letech probíhá modernizace dálnice D1, a že musíme počítat s tím, že například z Prahy do Brna pojedeme déle, než jsme zvyklí, zvláště v hustém prázdninovém provozu,“ vysvětluje šéf BESIPu, Martin Farář. „Na omezení ale narazíme i na řadě dalších míst. Pravidla pak platí všude, a to i ta, jak omezením co nejrychleji projet.“

V každém zúžení musíme dávat nohu z plynu, protože se tam snižuje rychlost zpravidla na 80 km/h. Někdy nastane situace, že pravý pruh jede jen šedesátkou, a levý stovkou. A vyberte si, který pruh pro vás bude v takovém případě lepší. Zda se zdržovat za pomalými auty nebo páchat dopravní přestupek. Mnohdy se předjíždějící řidiči bojí v úzkém levém pruhu předjíždět vpravo jedoucí široký náklaďák, a pak najednou jedou oba pruhy pomaleji, než by bylo nutné.

„Stejně, jako v dalších rizikových dopravních situacích platí jediné správné pravidlo, ohleduplnost, tolerance a předvídavost,“ dodává Martin Farář. „V omezeních, kde levý pruh je zpravidla široký 2,2 metru, je ideální střídavá jízda. Auta, všechna včetně nákladních, jedou za sebou střídavě v levém a v pravém jízdním pruhu, a to maximální povolenou rychlostí, nejčastěji 80 km/h. Takto projedou všichni bez zbytečných kolizních a stresových situací takovým omezením nejrychleji a nejplynuleji. Základem je plynulost a dodržování bezpečné vzdálenosti.“

Včas blinkry a nechat si prostor
Prakticky jediným komunikačním prostředkem mezi řidiči je blinkr. Proto bychom měli dávat znamení o změně jízdy vždy s předstihem. A nedělat žádné nečekané manévry. „V omezení máme daleko menší prostor pro případné řešení krizových situací, proto ostatní potřebují vědět včas, co chceme udělat, a prakticky jediným řešením kritické situace je brzdění, protože na úhybný manévr nemáme dostatek prostoru,“ varuje a radí Martin Farář. Už před vjezdem do zúženého úseku se povolená rychlost snižuje značkami. Často je doprava převedena z jednoho pásu dálnice na druhý. „Tady je důležité mít na paměti, že kamióny nebo autobusy v takovém místě potřebují více místa a mohou vybočit i do vedlejšího jízdního pruhu. Zásadní a důležité je sledovat přechodné žluté vodorovné značení.

Často se jím řidiči neřídí, což jiný řidič neočekává a dochází ke zbytečným nehodám. V takovém místě je potřeba maximální pozornosti a obezřetnosti,“ radí Martin Farář. Pokud se pak v omezení budou všichni pohybovat maximální povolenou rychlostí a budou dodržovat bezpečnou vzdálenost, projedou tímto místem nejrychleji, jak je možné. Jde o to, pohybovat se zúženým místem pokud možno plynule. Každé zbytečné přibrzdění totiž vyvolá reakci řidičů za sebou. Vznikají pak takzvané „plovoucí kolony“, tedy na první pohled nevysvětlitelné kolony, kdy auta zastavují, aniž je v cestě nějaká překážka.

Pozor na šířku auta!
V omezeních je levý pruh zúžený. Značka nám pak určuje, jak široké auto do takového pruhu smí vjet. A pozor, jedná se o šířku auta včetně zrcátek! V případě nedodržení hrozí nejen pokuta ale i zbytečné poškození vozidel. Do levého zúženého pruhu zpravidla nesmí vozidla širší než 2 metry, a jak bylo řečeno včetně zrcátek. A tady pozor! To se týká prakticky všech dodávkových vozidel, ale například i větších SUV jako například rozšířeného a oblíbeného VW Touareg (2 217 mm) a dalších! Nikdo asi těmto vozidlům nebude šířku přeměřovat, ale určitě tato otázka přijde na přetřes při dopravní nehodě, kdyby se ukázalo, že řidič takového auta neměl v levém zúženém pruhu vůbec jet.

Pravidlo ZIPu
Tam, kde dochází k svedení více pruhů do jednoho, bychom měli dodržovat pravidlo ZIPu. Zdržení tak bude minimální. Problém je, že přesto, že toto pravidlo platí u nás už šestnáct let, ještě se ho všichni nenaučili. Zařazují se buď zbytečně brzy, nebo naopak na poslední chvíli. Někdy nechce dokonce jeden řidič pustit před sebe druhého.

Připomeňme si tedy podmínky pro jeho správné použití a provedení:
1) řidiči vytváří jízdou v jízdních pruzích souběžnou jízdu.
2) řidiči zvýší podélný rozestup mezi vozidly
3) vozidla z pruhu, který přestal být průběžný, se řadí střídavě po jednom do průběžného pruhu až těsně před místem zúžení.

„Do průběžného pruhu se zařazujeme až těsně před ním. Ideální je, pokud řidiči už zhruba 100 metrů před zúžením, kde jeden pruh končí, jedou „cikcak“. V takovém případě se pak bez brždění a bezpečně, přesně jako u zipu, zařazují do proudu pokračujících vozidel,“ radí Martin Farář.

Radary na D1 – poměrové měření rychlosti v zúžených úsecích
ŘSD pořídila na zúžená místa dálnice D1 mobilní kamery pro systém úsekového měření rychlosti. Detekční kamery pak hlídají, zda se dodržuje předepsaná rychlost. Automaticky vyhodnocují průměrnou rychlost a informace předávají policii a příslušným obcím. Zařízení musí být, a také je, certifikované a ověřené Českým metrologickým institutem. V takovém místě pozor na nečekané brzdění řidiče před námi, který se radaru „lekne“, když si uvědomí, že by mohl jet, nebo dokonce jede rychleji, než je povoleno.

Asistenční služba ŘSD
Řidičům je na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem k dispozici non-stop bezplatná asistenční služba. Mohou se na ní obrátit v případě jakýchkoliv potíží, příjezd asistenčního vozu i zásah na místě, je zcela zdarma. Dojezdový čas je do cca 20 minut. Kontakt: 800 280 281

Zdroj: ÚAMK

13.7.2016 1:39

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist