autoweb.cz > Audi > Audi Q8 > Kola jako zbraň. Rozměr 23 palců už pro Audi nemusí být vrcholem, i když ho nová Q8 nepřekonala
Kola jako zbraň. Rozměr 23 palců už pro Audi nemusí být vrcholem, i když ho nová Q8 nepřekonala
Když v roce 2019 Audi představilo velké sportovně laděné SUV s označením RSQ8 a koly o velikosti až 23 palců, způsobilo to rozruch. Šlo totiž o jedny z největších kol u sériově vyráběného auta na světě. Šéfdesignér značky Marc Lichte se tehdy nechal slyšet, že: „Větší kola už fakt nedávají smysl.“
Větší kola na větších autech
Od té doby se ale věci změnily. V USA koncern General Motors aktuálně prodává řadu svých SUV s koly o velikosti až 24 palců. Jde například o modely Chevy Tahoe, Chevy Suburban, GMC Yukon nebo Cadillac Escalade. Američané se navíc netají tím, že nevidí problém se zvětšením rozměrů kol až na 26 palců. Tak veliká kola se zatím prodávají pouze na dodatečném trhu, nikoli u sériových vozidel.
I proto jsme s napětím čekali, zda Audi neodpoví v Kapském městě při testovacích jízdách modernizovaného obřího kupé-SUV s označením Q8 a SQ8. Nestalo se. Jezdili jsme na autech s koly o velikosti 22 a 23 palců. Ty jsou k dispozici ve třech různých designech a příplatek za ně činí u běžné Q8, která sériově vyráží na devatenáctkách, 147 500 až 159 600 korun. Kola o velikosti 23 palců ale prodělala modernizaci, stejně jako celá Q8. Jsou nyní lehčí a sportovnější, lze je mít i v černém provedení.
Lidé od Audi už navíc tak kategoricky netvrdí, že jsou pro ně třiadvacetipalcová kola strop. „Už testuji čtyřiadvacítky a trend čím dál větších kol na čím dál větších autech bude přetrvávat i do budoucna,“ přiznal se Autowebu designér automobilky Andreas Valencia-Pollex, který si nechává říkat příznačnou přezdívkou Max. „Musíte si ale uvědomit, že větší auta a větší pneumatiky znamenají i větší síly přenášené na podvozek. Takže je potřeba spolupráce s inženýry a výrobci pneumatik. Současná americká auta jezdící na kolech o velikosti 26 palců, to je jen špatný tuning nerespektující celkové proporce auta,“ myslí si Max.
Právě pneumatiky jsou podle produktového manažera Audi Philppa Bornerta klíčovým faktorem ovlivňujícím jízdní vlastnosti vozu. „Ano, kola a pneumatiky si můžete na autě vyměnit klidně hned poté, co vyjedete s novým autem ze showroomu. Ale každý by si měl uvědomit, že optimálně auto funguje jen na takových kolech a pneumatikách, na kterých jsme ho vyvíjeli. Stačí ponechat rozměr pneumatiky a změnit jen značku, což je samozřejmě legální, a auto se bude chovat úplně odlišně,“ tvrdí Bornert. A přidává radu jak poznat, že auto obouvá pneumatiky určené pro prvovýrobu: „Na pneumatice najdete nápis AO neboli Audi Original.“ Dokonce i pneumatiky stejného rozměru, stejné značky a stejné výrobní řady, které označení AO nemají, mohou fungovat trochu odlišně než originální gumy, na kterých auto vyjíždí z výrobní linky.
Ze světa Audi
Nebýt šířky auta, připomíná hatchback
A jak se vůbec s obřími koly na novém Audi Q8 jezdí? Překvapivě velmi pohodlně! A to i přesto, že jsme 23palcová kola testovali v kombinaci se sportovní variantou SQ8. V kombinaci se standardním vzduchovým podvozkem nabídlo nové Audi SQ8 na 23palcových kolech velmi slušný komfort i na vysokých a ostrých betonových zpomalovacích prazích, které jsou v Jižní Africe všudypřítomné. Zvlášť v komfortním režimu auto připomínalo létající koberec i mimo asfalt.
Nepřekvapivě je jízda na tak obřích kolech a pneumatikách s širokým profilem velmi sebevědomá v zatáčkách. Kromě obrovské porce jistoty a stability nabízí nová SQ8 i díky standardnímu natáčení kol zadní nápravy spoustu zábavy. Mastodont s benzinovým osmiválcem pod kapotou, který řidiči poskytuje více než pět set koní, působil i v serpentinách hbitě a svižně. Nebýt obrovské šířky auta, která nebyla na úzkých silničkách vůbec příjemná, klidně bych napsal, že jízda s inovovaným Audi SQ8 připomínala svezení s hatchbackem.
Testování auta vybaveného koly o velikosti 23 palců tedy rozhodně nebylo žádným extrémním zážitkem, ale příjemným svezením. A vzhledem k tomu, že velká kola hrají v designu moderních aut čím dál větší roli, lze předpokládat, že se v nejbližších letech i v Evropě dočkáme ještě větších „macků“. Třeba už v příštím roce při faceliftu Audi RSQ8 – tedy vrcholného sportovního provedení modelu Q8.
Modernizované Audi Q8 a SQ8 se už dá na českém trhu objednávat. První kusy by měly z bratislavského výrobního závodu dorazit do českých dealerství koncem listopadu. Cena začíná na 2 039 900 korunách za slabší naftové provedení 45 TDI quattro s třílitrovým šestiválcem pod kapotou, který poskytuje až 231 koní. Sportovní varianta SQ8 s motorem V8 TFSI (507 koní) a s lepší standardní výbavou stojí téměř o milion více. Kompletní ceník a technické údaje včetně možnosti porovnání s konkurenty naleznete pod článkem. Prodejci mají na skladech i cenově zvýhodněné kousky před faceliftem.