autoweb.cz > Kia > Kia Venga > Kia Venga 1.6 CRDI
Kia Venga 1.6 CRDI
Dynamika 5
Chování na silnici 6
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 5
Celkové hodnocení 6.8
RADOSTI
Zajímavý design; slušný motor; praktický interiér
STAROSTI
Uskákaná jízda; odvážná cenovka
„Peníze jsou vždycky až na prvním místě,“ řekl jednou Václav Klaus. Ano, můžete s ním nesouhlasit, ale když si jdete koupit prostorné MPV s malým dieselovým motorem, je pro vás pravděpodobně otázka ceny tím nejdůležitějším kritériem. Vždyť dnes všechna auta vypadají stejně a jezdí prakticky stejně. Nebo ne?
MPV Kia Venga jsem prvně vyzkoušel v zimě a tehdy mi v paměti spíše utkvělo první svezení s dlouho očekávaným BMW řady 5 F10, než malý dieselový čtyřválec 1.4 CRDi, který se s poměrně rozložitým MPV dost natrápil. Přitom se nedalo říct, že by auto jelo nějak špatně. Na poměry téhle kategorie jsem byl překvapen snahou Vengy o zapojení řidiče do děje. Se slabým motorem to sice nebyla žádná sláva, ale aspoň v autě člověk neomdléval nudou. Řízení bylo celkem slušné a podvozek čitelný a předvídatelný.Tentokrát nám v redakci zakotvilo auto z úplně opačného spektra nabídky. Pod kapotou modelu Kia Venga 1.6 CRDI klepe ten nejsilnější motor, jaký vůbec dostanete. Má výkon 128 koní a točivý moment 260 Nm. Podle výrobce je na stovce za 11,1 sekundy a rozjede se na 185 km/h. Na malé rodinné MPV jsou to vskutku slušná čísla, i když nijak ohromující.
Kia Venga fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Na tomhle konkrétním autě je ale zajímavá jedna věc – výbava. Jedná se o stupeň Exclusive, který patří na vrchol, a najdete v něm takové věci jako kožené sedačky, navigační systém, parkovací sensory, tempomat, všechna okna i zrcátka v elektrice, hliníkové 16″ disky, plnou bezpečnostní výbavu včetně stabilizačního systému a asistentu rozjezdu do kopce, automatickou klimatizaci a spoustu dalších věcí. Nedá se ale říci, že byste něco z toho úplně nutně k životu potřebovali, i když to každodenní soužití samozřejmě zpříjemňuje. Například panoramatická střecha s otevíráním je hezký, ale možná trochu zbytečný prvek výbavy. A těch 30 000 korun bych raději ušetřil.Důležité ale je, že Kia Venga zůstala pořád slušně ovladatelným a docela příjemným autem. Za volantem si sice nenajdete tak dobrou pozici jako v modelu Cee’d, ale dá se to vydržet. Sedačky mají také mizerné boční vedení, ale s tímhle autem se stejně do nějakých akčních průjezdů zatáčkami pouštět nebudete. Přitom podvozek talent má, brzdy jsou dobré a řízení, ač bez valné zpětné vazby, je přesné a přímé.Škoda jen, že nejsou detaily dotažené tak dobře jako právě u modelu Kia Cee’d. Ten nerovnosti zvládá přeci jen lépe a poskytuje řidiči lepší odezvu. Je vidět, že Kia Venga musela strpět některé kompromisy, ale zase všechno otáčí v oblasti praktičnosti. Uvnitř je totiž dost místa pro čtyři dospělé a i třetí sedačka vzadu uprostřed se dá použít na delší cestu. Kufr je ucházející a sklopením zadních sedaček získáte dostatek prostoru pro věci na dovolenou.
Jenže pomalu se dostáváme znovu k těm penězům. Za tuto Kiu Venga zaplatíte bratru 499 980 korun. Je to skutečně dost a bohatá výbava to jen těžko vyvažuje. Vždyť česká stálice Škoda Octavia 1.6 TDI se dá pořídit za stejnou částku (pravda, bez takové výbavy) a například Volkswagen Golf není nějak výrazně méně praktický či prostorný.Kia Venga je ale hezké auto a v kategorii MPV celkem vyniká. Nevidím nějaký zásadní důvod, proč vám v jeho koupi bránit, protože i mně se svým způsobem docela líbí. Vystačil bych si ale s výbavou Comfort za 399 980 korun, která nabízí klimatizaci, slušné rádio s přípojkou na iPod a USB a další samozřejmosti. Přitom nepřijdu o slušné výkony motoru 1.6 CRDI a jeho rozumné provozní náklady. Spotřeba se dá udržet na 6,5 litru nafty na 100 km jízdy, aniž byste se museli v provozu omezovat.
Verdikt
Kia Venga je dobré auto a navíc docela pohledné a zajímavé. Na silnici se s ní trápit nebudete (pokud si koupíte jeden ze silnějších motorů) a ani nebudete strádat uvnitř. Kia ale nasadila docela odvážnou cenovku a to možná některé zákazníky odradí. Nedělám si iluze, že by u nás někdo půl milion za vrcholný model zaplatil, ale nižší stupně výbavy už smysl dávají.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1582 |
Kompresní poměr | 17,3 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 77,2 x 84,5 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | Nezávislé zavěšení MacPherson s vinutými pružinami a zkrutným stabilizátorem |
Vzadu | Tuhá torzní příčka s vlečenými rameny a integrovaným zkrutným stabilizátorem |
Brzdy vpředu | Kotoučové ventilované (Ø280 x 26 mm) |
Brzdy vzadu | Kotoučové (Ø258 x 10 mm) |
Pneumatiky vpředu | 205/55 R16 |
Pneumatiky vzadu | 205/55 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 98 / 128 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 260 v 1900 - 2750 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 94,4 |
0-100 km/h (s) | 11,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 185 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,8 / 4,4 / 4,9 |
Objem nádrže (l) | 48 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4068 |
Šířka (mm) | 1765 |
Výška (mm) | 1600 |
Rozvor náprav (mm) | 2615 |
Provozní hmotnost (kg) | 1356 |
Celková hmotnost (kg) | 1810 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 550 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1300 |
Zavazadlový prostor (l) | 444 - 1253 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 259 980 Kč |
Základní cena test. verze | 469 980 Kč |
Cena testovaného vozu | 499 980 Kč |