Kia Venga 1.6 CRDI

Má nejdražší a nejvýkonnější model v nabídce vůbec smysl? Nebo existuje lepší cesta k utracení skoro půl milionu.

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 6.8

RADOSTI
Zajímavý design; slušný motor; praktický interiér

STAROSTI
Uskákaná jízda; odvážná cenovka

„Peníze jsou vždycky až na prvním místě,“ řekl jednou Václav Klaus. Ano, můžete s ním nesouhlasit, ale když si jdete koupit prostorné MPV s malým dieselovým motorem, je pro vás pravděpodobně otázka ceny tím nejdůležitějším kritériem. Vždyť dnes všechna auta vypadají stejně a jezdí prakticky stejně. Nebo ne?

MPV Kia Venga jsem prvně vyzkoušel v zimě a tehdy mi v paměti spíše utkvělo první svezení s dlouho očekávaným BMW řady 5 F10, než malý dieselový čtyřválec 1.4 CRDi, který se s poměrně rozložitým MPV dost natrápil. Přitom se nedalo říct, že by auto jelo nějak špatně. Na poměry téhle kategorie jsem byl překvapen snahou Vengy o zapojení řidiče do děje. Se slabým motorem to sice nebyla žádná sláva, ale aspoň v autě člověk neomdléval nudou. Řízení bylo celkem slušné a podvozek čitelný a předvídatelný.Tentokrát nám v redakci zakotvilo auto z úplně opačného spektra nabídky. Pod kapotou modelu Kia Venga 1.6 CRDI klepe ten nejsilnější motor, jaký vůbec dostanete. Má výkon 128 koní a točivý moment 260 Nm. Podle výrobce je na stovce za 11,1 sekundy a rozjede se na 185 km/h. Na malé rodinné MPV jsou to vskutku slušná čísla, i když nijak ohromující.

Kia Venga fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Venga fotogalerie

Na tomhle konkrétním autě je ale zajímavá jedna věc – výbava. Jedná se o stupeň Exclusive, který patří na vrchol, a najdete v něm takové věci jako kožené sedačky, navigační systém, parkovací sensory, tempomat, všechna okna i zrcátka v elektrice, hliníkové 16″ disky, plnou bezpečnostní výbavu včetně stabilizačního systému a asistentu rozjezdu do kopce, automatickou klimatizaci a spoustu dalších věcí. Nedá se ale říci, že byste něco z toho úplně nutně k životu potřebovali, i když to každodenní soužití samozřejmě zpříjemňuje. Například panoramatická střecha s otevíráním je hezký, ale možná trochu zbytečný prvek výbavy. A těch 30 000 korun bych raději ušetřil.Důležité ale je, že Kia Venga zůstala pořád slušně ovladatelným a docela příjemným autem. Za volantem si sice nenajdete tak dobrou pozici jako v modelu Cee’d, ale dá se to vydržet. Sedačky mají také mizerné boční vedení, ale s tímhle autem se stejně do nějakých akčních průjezdů zatáčkami pouštět nebudete. Přitom podvozek talent má, brzdy jsou dobré a řízení, ač bez valné zpětné vazby, je přesné a přímé.Škoda jen, že nejsou detaily dotažené tak dobře jako právě u modelu Kia Cee’d. Ten nerovnosti zvládá přeci jen lépe a poskytuje řidiči lepší odezvu. Je vidět, že Kia Venga musela strpět některé kompromisy, ale zase všechno otáčí v oblasti praktičnosti. Uvnitř je totiž dost místa pro čtyři dospělé a i třetí sedačka vzadu uprostřed se dá použít na delší cestu. Kufr je ucházející a sklopením zadních sedaček získáte dostatek prostoru pro věci na dovolenou.

Jenže pomalu se dostáváme znovu k těm penězům. Za tuto Kiu Venga zaplatíte bratru 499 980 korun. Je to skutečně dost a bohatá výbava to jen těžko vyvažuje. Vždyť česká stálice Škoda Octavia 1.6 TDI se dá pořídit za stejnou částku (pravda, bez takové výbavy) a například Volkswagen Golf není nějak výrazně méně praktický či prostorný.Kia Venga je ale hezké auto a v kategorii MPV celkem vyniká. Nevidím nějaký zásadní důvod, proč vám v jeho koupi bránit, protože i mně se svým způsobem docela líbí. Vystačil bych si ale s výbavou Comfort za 399 980 korun, která nabízí klimatizaci, slušné rádio s přípojkou na iPod a USB a další samozřejmosti. Přitom nepřijdu o slušné výkony motoru 1.6 CRDI a jeho rozumné provozní náklady. Spotřeba se dá udržet na 6,5 litru nafty na 100 km jízdy, aniž byste se museli v provozu omezovat.

Verdikt
Kia Venga je dobré auto a navíc docela pohledné a zajímavé. Na silnici se s ní trápit nebudete (pokud si koupíte jeden ze silnějších motorů) a ani nebudete strádat uvnitř. Kia ale nasadila docela odvážnou cenovku a to možná některé zákazníky odradí. Nedělám si iluze, že by u nás někdo půl milion za vrcholný model zaplatil, ale nižší stupně výbavy už smysl dávají.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1582
Kompresní poměr17,3 : 1
Vrtání x zdvih (mm)77,2 x 84,5
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuNezávislé zavěšení MacPherson s vinutými pružinami a zkrutným stabilizátorem
VzaduTuhá torzní příčka s vlečenými rameny a integrovaným zkrutným stabilizátorem
Brzdy vpředuKotoučové ventilované (Ø280 x 26 mm)
Brzdy vzaduKotoučové (Ø258 x 10 mm)
Pneumatiky vpředu205/55 R16
Pneumatiky vzadu205/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)98 / 128 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)260 v 1900 - 2750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)94,4
0-100 km/h (s)11,1
Nejvyšší rychlost (km/h)185
Spotřeba paliva (l/100 km)5,8 / 4,4 / 4,9
Objem nádrže (l)48
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4068
Šířka (mm)1765
Výška (mm)1600
Rozvor náprav (mm)2615
Provozní hmotnost (kg)1356
Celková hmotnost (kg)1810
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)550
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)444 - 1253
Ceny
Základní cena modelu259 980 Kč
Základní cena test. verze469 980 Kč
Cena testovaného vozu499 980 Kč
24.9.2010 5:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist