autoweb.cz > Kia > Kia Sportage > Kia Sportage – první dojmy
Kia Sportage – první dojmy
Dynamika 6
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7.4
RADOSTI
Povedený design, solidní kabina, kultivovanost
STAROSTI
Motorům chybí šťáva, lehké řízení
Připravte se na to, že podobných aut budeme vídat stále více. Zákazníci prostě chtějí malá SUV a automobilky nevidí důvod, proč by jim je neměly nabídnout. „Třída kompaktních SUV má budoucnost,“ říká mi během večeře David Labrosse, produktový plánovač a manažer Kia z výzkumného centra automobilky. „Do segmentu C-SUV totiž přicházejí ti zákazníci, kteří chtějí zajímavý výrazný produkt. Už je nebaví obyčejné hatchbacky, nechtějí nudné MPV a velká SUV jim připadají nyní zbytečná a drahá.“
Kia Sportage fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Dále během hovoru vysvětluje, že tito zákazníci zároveň chtějí nejlepší vlastnosti ze zmíněných segmentů – ovladatelnost a jízdní vlastnosti hatchbacků, praktičnost vozů MPV a bezpečnost a jistotu vozů SUV. „A přesně pro takové lidi je tu nová Kia Sportage,“ dodává.
S autem jsem se prvně seznámil na letišti v Budapešti, kam jsme přiletěli rozhrkaným vrtulovým letounem Bombradier Q400, který neustále povrzával a duněl jako unavený taxikářský passat v tédéíčku. Mimochodem, takhle drsné přistání jsem ještě nezažil, ani s Aeroflotem v Ulánbátaru… Ale k věci. Nejprve bereme klíčky od Kie Sportage s automatickou převodovkou a benzínovým motorem 2,0 l o výkonu 163 koní.Na první pohled je jasné, že tomuhle autu budou místo obvyklých odstínu šedi slušet spíše veselé barvy. A vůbec, ve skutečnosti vypadá nová Sportage ještě lépe než na fotkách. Zatímco máte pocit, že se jedná o malé auto, uvnitř je dost místa – více než v adekvátním hatchbacku. Prostorem Kia Sportage připomíná spíše MPV.
Kabina působí solidně a výběr materiálů, barev a hlavně designu se přiblížil evropským zvyklostem. Ergonomie je naprosto v pořádku a nějaké typické asijské zlozvyky jako nutnost sahat k ovládání palubního počítače skrz volant se tu nekonají. Rovněž ovládací panel rádia a klimatizace, která mimochodem funguje velmi dobře, je srozumitelný, přehledný a snadno dostupný.
Nejprve benzínový model s automatem…
První metry dávají tušit, že Kia Sportage je kultivované a tiché auto. Motor nehučí, nic se neklepe a aerodynamický hluk je potlačen výborně. Na dálnici se prvně projevuje výraznější mínus zvolené motorizace – nedostatek točivého momentu. Atmosférický dvoulitr nabízí slabých 195 Nm v 4600 ot./min. Pokud tedy chcete, aby auto nezaclánělo v levém pruhu, musíte mu stát na krku. To se samozřejmě projeví na vyšší spotřebě paliva a nižší cestovní pohodě. Tomuhle motoru bude ale nejlépe sedět dojíždění do města. Mimo dálnice je totiž dvoulitr velmi tichý, příjemný a kultivovaný. Automat řadí hladce a krom občasného zaváhání při prudkém přidání plynu je jinak celé pohonné ústrojí v pořádku. Vybrat si můžete buď dvoukolku nebo čtyřkolku, k dispozici je i manuální pětistupňová převodovka. Ovšem zvolená kombinace benzín – automat – předokolka bude bohatě stačit těm, kteří se mimo město a silnice nepodívají – třeba ženám.…a pak konečně diesel, který vás zajímá víc
Diesel přichází na řadu jako druhý. Dostáváme ale opět pouze předokolku, protože ostatní kolegové nám všechny vozy s pohonem 4×4 odvezli. Ale nevadí, stejně doporučená testovací trasa vede jen po silnici… Po nastartování si všímám, že diesel 2,0 l je dobře utlumen a neobtěžuje. Při jízdě se neprojevuje nepříjemným turboefektem a automobilce se podařilo potlačit nehezké pazvuky jako hučení při ubrání plynu a chrochtání při přidání. Šestistupňová manuální převodovka má ode mne plný počet bodů – je přesná, dráhy jsou krátké a odstupňování v pořádku.
Pohon všech kol vyvinula pro Kiu společnost Magna, která tvrdí, že je rychlejší, lehčí a celkově lepší než srovnatelný systém Haldex 4. generace. Systém od Magny totiž vyhodnocuje data od kol, volantu a řídící jednotky motoru neustále, jeho reakce jsou tak prý velmi rychlé. Podle výrobce systém nečeká na prokluz předních kol, nemůže u něj dojít k přehřátí systému a také prý pomůže snížit spotřebu o přibližně 0,2 l oproti srovnatelnému systému Haldex.
Na dálnici nemá motor o výkonu 136 koní a točivém momentu 319 Nm problém s udržováním cestovní rychlosti. Uvnitř je v dálniční stotřicítce až nezvyklé ticho a pocitově auto působí kultivovaněji než příbuzný Hyundai ix35.Nesmíte čekat, že se v zatáčkách tohle auto promění ve Ford Focus. Ale jeho chování vůbec není tragické, vlastně je na poměry kompaktních SUV nadprůměrné. Snese i srovnání s vozy jako Ford Kuga či Škoda Yeti a to je pro Kiu ohromný úspěch. Řízení je možná trochu lehčí, ale je přesné a přímé. Po gumovosti tu nejsou ani stopy.
Podvozek si s rozbitou silnicí poradí na jedničku, vlastně lépe než kdejaká rádoby luxusní limuzína. Od rohů auta se neozývá tlučení, jak tlumiče obvykle dosedají na dorazy – tohle auto je opravdu dobře nastaveno. Jen je škoda, že očekávaná (a bezpečná) nedotáčivost v rychle najížděných zatáčkách přichází příliš brzy a stabilizační systém pracuje zbytečně horlivě.
Má smysl se na ni těšit?
Celkově je Kia Sportage dotažený produkt a od svého předchůdce se neliší jen o generaci, ale snad o dvě nebo tři. Působí velmi evropským dojmem a vlastně za jeho volantem máte pocit, že řídíte spíše trochu větší hatchback než SUV. Už proto snese nejpřísnější srovnání se zavedenou evropskou konkurencí. Nezbývá než počkat, jakou nasadí Kia cenovou politiku, ale podle všeho by měla být opět velmi vstřícná.Zatím víme, že na českém trhu bude k dispozici auto s plnou bezpečnostní výbavou včetně šesti airbagů a ESP, klimatizace a přípojky na iPod a s USB konektorem i audio systémem s podporou formátu MP3. Za příplatek můžete dostat například vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu nebo dotykovou navigaci s celkem logickým ovládáním.
Zavazadlový prostor nabídne celkem 564 litrů, pokud ho naložíte po střechu. A to by mělo stačit. Přesné specifikace pro český trh se ale dozvíme až při představení u nás. Nicméně už teď Kia slibuje, že pod kapotou nového modelu Sportage budou do konce roku k dostání další dva motory – atmosférická benzínová šestnáctistovka o výkonu 140 koní a diesel 1,7 l o výkonu 115 koní.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84 x 90 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 100 / 136 v 4500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 319 od 1800 do 2500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 88,7 |
0-100 km/h (s) | 10,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 182 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,6 / 4,9 / 5,5 |
Objem nádrže (l) | 58 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4440 |
Šířka (mm) | 1855 |
Výška (mm) | 1635 |
Rozvor náprav (mm) | 2640 |
Provozní hmotnost (kg) | 1533 |
Celková hmotnost (kg) | 2090 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 564 - 1353 |