autoweb.cz > Kia > Kia Sportage > Kia Sportage 2.0 CRDi
Kia Sportage 2.0 CRDi
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
RADOSTI Zcela moderní design, konstrukce i jízdní projev
STAROSTI Kromě designu exteriéru ničím nevyniká; stárnoucí dieselHon za průměrností. Ta věta zní skoro hanlivě, jenže Kia Sportage právě takovou činnost úspěšně provozuje už sedmnáct let. Jen se co šest let pokouší zapadnout do jiného průměru. Byl jsem malý chlapec, když si náš soused koupil Hyundai Pony. Byl k smíchu a všechny korejské stroje se od té doby vezly s ním. Jenže pak se jako první cena v Miss ČR objevila Kia Sportage první generace a stejná auta brzy nakoupila také policie.
Co si má malý Čech s pouhými zárodky názorů myslet o autě, které pochází z té směšné země kdesi na východ od Prahy, a přesto je v televizi? V první generaci jsem se nesvezl a mělo trvat přes deset let než usednu za volant té druhé. Ale marketingový tah v polovině devadesátých let vyšel: zapsal bezvýznamnou značku Kia na mou mapu světa a otřásl jejím negativním vnímáním. Modelu Sportage pomohlo i to, že vypadal zcela průměrně, téměř evropsky a rozhodně ne tak příšerně jako Hyundai Pony.Také druhá generace Sportage byla svým způsobem průměná – trochu ošklivá, trochu nekvalitní, ale odpovídajícím způsobem laciná a velmi příjemná na řízení. Takové zdravě tříhvězdičkové auto. A daleko od průměru nemíří ani generace třetí – až na to, že se tentokrát jedná o průměr vpravdě volkswagenovský. Nová Sportage vypadá možná stejně dobře jako populární Škoda Yeti nebo Volkswagen Tiguan, spíš ale lépe. To jsou nejméně čtyři hvězdičky a Korejci proto jistě museli ubrat jinde.
Kia Sportage fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Takové ubírání ale může být relativní. Na lepší polovinu třídy Kia uvnitř stále ztrácí. Je spíš nezajímavá a nepatrně horší, nikoli nekvalitní nebo nepovedená. Mezi kompaktními SUV najdete lépe vyrobená a sestavená auta, jenže třeba Honda CR-V ani Mitsubishi Outlander mezi ně rozhodně nepatří. Také ergonomie a vnitřní prostor jsou… v nezvyklém pořádku.Zní to hloupě, vím. Oprostíme-li se od úvah o zevnějšku, je těžké o novém SUV říct cokoli pěkného. Stejně těžko ovšem budete hledat negativa. A to je pro Korejce velká premiéra – dosud žili výrobou kompromisních strojů, nabízeli přijatelnou kvalitu za rozumné peníze. S tím šla ruku v ruce jistá pachuť zastaralosti. Kdo někdy přesedl z moderního auta do Chevy Lacetti, bude vědět o co jde. Jako by si ozubená kola v autě nerozuměla, tření a ztráty byly větší, přesnost nižší a celek tak nějak rozháraný.
Kia a Hyundai své kořeny poprvé pohřbily s nástupem cee´du, ve druhé generaci malého SUV však nectnosti – ospravedlněné nízkou cenou – žily dál. Nová Sportage je dalším zcela moderním autem. Zůstala pohodlná, ale přidala sebevědomí a jistotu. Řízení je dokonale přesné a vedení kol příkladné. Konstrukce podvozku nezůstává konkurenci nic dlužna a jízdní vlastnosti jsou odpovídajícím způsobem na výši. Nepostrádají samozřejmě povinnou dávku nedotáčivosti. Vysoké SUV by si mohlo dovolit více poddajnosti, ale doba chce sportovní tuhost a Sportage je na tom s komfortem pořád lépe než většina moderních aut.Dokonale moderní celek má jediný slabší článek, totiž diesel 2.0 CRDi pod kapotou. Ten je starým známým a jako jediný dává vzpomenout na doby minulé. Víc než 136 koní a 319 newtonmetrů nebudete potřebovat, tady problém neleží. Sportage je přijatelně živá, i když rozhodně ne rychlá. Neotravuje posádku nadměrným hlukem, čtyřválec je slyšet asi jako průměrné dvoulitrové TDI, jen nezní tak tvrdě. Jenže ostré moderní SUV s ostrým řízením a ostrými hranami by mělo také ostře reagovat a Kia nic takového nedokáže. Motor je ospalý, na povely odpovídá bez zbytečného spěchu.Verdikt
Kompromisy zmizely, ale jak je na tom cena? Kia byla ambiciózní. Většina verzí Sportage stojí v podstatě stejně jako Škoda Yeti ve srovnatelné úrovni výbavy. Co Kia ztrácí kvalitou, nažene základní výbavou. Rozhodnout kdo tahá za delší konec bude těžké, byť by se vaše preference výrazně lišily od těch našich. Zvlášť povedený Yeti je objektivně vzato lepší, příjemnější auto. Jenže pokud chcete vypadat zajímavě (a to chcete, když sháníte SUV), dává Sportage hromady smyslu.
Zatím vám neporadíme správný motor – slabší naftová sedmnáctistovka by mohla stačit, ale s dvoulitrem jistě nesáhnete vedle. Kia Sportage zůstane na každý pád velmi dobrým autem. Je zcela průměrná, pokud ji budete poměřovat očima čerstvého majitele Volkswagenu (Škody). To znamená obrovský skok vpřed ve srovnání s předchozí generací a definitivní konec nálepky „volba rozumu“. Sportage není tak promyšlená jako Honda CR-V, ale ve všem ostatním stárnoucího exlídra třídy bez problémů poráží. Kia už není laciná. Právě proto by měla figurovat na každém seznamu, na němž má své místo Tiguan, Kuga nebo Yeti.
Martin Plaštiak
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem, vstřikování common-rail |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,0 x 90,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Vpředu | Vzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor |
Vzadu | Víceprvkové zavěšení, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 100/136 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 319 od 1800 do 2500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 85 |
0-100 km/h (s) | 11,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 181 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,0 |
Objem nádrže (l) | 58 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4440 |
Šířka (mm) | 1855 |
Výška (mm) | 1635 |
Rozvor náprav (mm) | 2640 |
Provozní hmotnost (kg) | 1600 |
Celková hmotnost (kg) | 2140 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 564/1353 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 419 980 Kč |
Základní cena test. verze | 584 980Kč |