autoweb.cz > Kia > Kia Sportage > Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-Line: Ve sportovním balení
Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-Line: Ve sportovním balení
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 7
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Kompaktní crossovery a SUV ovládají trh. Ačkoliv se v žebříčcích nejprodávanějších modelů stále objevují hlavně evropské modely, vozy korejských značek se dokázaly zbavit dřívější špatné pověsti a postupně se dostávají blíže ke špici. Snažení se zalíbit náročným evropským zákazníkům se Korejcům vyplácí a v posledních letech vyrábí opravdu povedená auta.
Náležitým příkladem může být Kia Sportage, která se v roce 2018 umístila na osmé příčce mezi deseti nejprodávanějšími kompaktními SUV na českém trhu. Mezi deseti nejúspěšnějšími vozy segmentu SUV-C zůstává i v letošním roce. Sportage se navíc v minulém roce dočkala modernizace, jež proběhla přibližně po dvou letech od uvedení současné čtvrté generace na trh. Hlavním cílem bylo splnění emisní normy Euro 6d-TEMP.
Změny v exteriéru jsou spíše kosmetického charakteru a nejvýraznějším prvkem jsou přední svítilny, které jsou nově vybavené čtveřicí diod pro denní svícení okolo hlavního projektoru. Přední nárazník a maska chladiče mají agresivnější tvary, zadní skupinové svítilny dostaly novou grafiku a mírně přepracovaný je i zadní nárazník. I přestože jde o nepraktické a snadno přehlédnutelné řešení, zadní směrovky stále zůstávají ve spodních rozích karoserie. Řidiči jedoucí za vozem je bohužel nemají v hlavním zorném poli.
Kia zaměřila svou pozornost hlavně na interiér, který působí mnohem atraktivnějším dojmem. Vnitřek vozu je prostorný, dobře odhlučněný a většina materiálů je kvalitních. Nešikovná jsou vnitřní madla dveří, jež jsou vyrobená z lesklého černého plastu. Zvolená povrchová úprava je nevhodně vybraná, protože madla jsou neustále upatlaná a nejsou odolná proti poškrábání. Nošení prstýnků se na jejich vzhledu dříve nebo později projeví.
Interiér vrcholného provedení GT Line je velmi dobře vybavený a disponuje i příslušenstvím, které se nejčastěji nachází ve vozech dražších segmentů. Vyzdvihnout musím hlavně kožená sedadla s ventilací, jež značně zlepšuje sezení za volantem v horkých letních měsících. Infotainment sice nabízí pouze několik základních funkcí, které jsou v dnešních dobách už standardem, ale má dobré rozvržení a vcelku rychlou odezvu. Kromě toho se ve výbavě nachází kvalitní audio JBL či bohatá nabídka bezpečnostních a asistenčních systémů.
Přestože se Kia Sportage řadí do segmentu kompaktních SUV, z pozice za volantem se může zdát větší než skutečně je. Interiér je velký a sezení za volantem je i v nejnižším nastavení pohodlných sedadel vyvýšená, což napomáhá dobrému výhledu z vozu. Ve voze se sedí vysoko nad úrovní vozovky, což může znepříjemnit manévrování ve městech. Pod vysoko umístěnou spodní linií oken se dokáže schovat nejeden zákeřný obrubník. Návrháři však zamezili nepříjemnému poškození kol systémem kamer, jejichž pomocí lze sledovat prostor okolo celého vozidla.
Kia Sportage se skrze všechny výbavové balíčky nabízí ve čtyřech různých motorizacích v různých konfiguracích převodovek a pohonů. Nejvyšší paket výbavy GT Line je však dostupný pouze ve dvou různých specifikacích – s přeplňovanou zážehovou šestnáctistovkou T-GDI s filtrem pevných částic, sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol nebo dvoulitrovým turbodieselem CRDi se 48 voltovým mild-hybridním systémem, osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol.
Během týdenního testování jsem měl příležitost vyzkoušet první uvedenou variantu, jejíž vlastnosti se dají popsat jako milá a nemilá překvapení. Řadový čtyřválec o výkonu 177 koní a nejvyšším točivém momentu 265 newtonmetrů dokáže vyvinout vcelku slušnou dynamiku. Ačkoliv Kia Sportage váží přibližně 1 640 kilogramů, velké auto se nenechává zahanbit ani na dálnicích. Řidič ale nejvíce ocení schopnosti motoru hlavně ve městech, protože dokáže vyvinout solidní porci hnací síly už krátce po rozjetí. Maximum točivého momentu je totiž dostupné už od 1 500 ot./min.
I v příjemném motoru se bohužel ukrývá zklamání. Není nutné se Sportage jezdit závratně rychle, aby si motor řekl o větší množství paliva. V rámci testování jsem s vozem urazil přibližně 500 kilometrů, ale i s lehčí nohou při jízdě mimo město jsem se málokdy dostal pod 9 litrů a můj dlouhodobý průměr je dokonce 9,7 litru paliva na sto kilometrů. Výtky naopak nemůžu mít ke dvouspojkové převodovce, která má vhodně dlouhé zpřevodování a řadí bez citelných záškubů. Při jízdě z kopce si občas sama podřazuje a nechává vůz brzdit motorem.
Naladění podvozku je tužší, ale i přesto zůstává pohodlný. Nemá houpavou charakteristiku a většinu rázů od vozovky dokáže hladce ztlumit. Jízdní komfort občas trochu kazí devatenáctipalcová kola s pneumatikou s nižším profilem. V zatáčkách i na dálnicích je auto stabilní a nemá problém s vyššími rychlostmi jízdy. Vysoká světlá výška a pohon všech kol kromě toho dovolují bezproblémový průjezd lehčím terénem.
Modernizovaná Kia Sportage s nejsilnějším zážehovým motorem je zdařilé auto, jemuž můžu vyčíst pouze malé drobnosti. Největší vadou na kvalitách tohoto vozu je určitě velký hlad po benzinu, který může odradit některé potenciální zákazníky. Kia má v záloze i výše zmíněnou vznětovou verzi, jejíž základní katalogová cena je o rovných sto tisíc korun dražší. Při vybírání mezi motorizacemi v rámci balíčku GT Line pak rozhodnou pouze potřeby a preference jednotlivých zákazníků.
To nic nemění na tom, že Kia Sportage dokáže nabídnout hodně muziky za lidovější peníze. Ve výbavě má mnoho prvků, s nimiž se setkáváme spíše u dražších vozů, a to se počítá. Nabídky více muziky za méně peněz jsou si vědomí i zákazníci, jež tento model nakupují ve velkém, o čemž svědčí hojný počet kusů na našich silnicích. Schválně si někdy při jízdě zahrajte hru, kolik současných Sportage potkáte. Určitě budete překvapení, napočítáte jich dost.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,1 s |
Spotřeba v testu (l/100km) | 9,7 l/100km |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 591 cm3 |
Kompresní poměr | 10,0:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 77.0 × 85.44 mm |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | všechna |
Podvozek | |
Vpředu | nezávislé zavěšení McPherson s vinutými pružinami, plynovými tlumiči a zkrutným stabilizátorem |
Vzadu | nezávislé víceprvkové zavěšení s vinutými pružinami, plynovými tlumiči a zkrutným stabilizátorem |
Brzdy vpředu | kotoučové |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 245/45 R19 |
Pneumatiky vzadu | 245/45 R19 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 130 kW/177 koní v 5 500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 265 Nm v 1 500 - 4 500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | neuvedeno |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 201 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,5 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 62 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4 495 mm |
Šířka (mm) | 1 855 mm |
Výška (mm) | 1 645 mm |
Rozvor náprav (mm) | 2 670 mm |
Provozní hmotnost (kg) | 1 637 kg |
Celková hmotnost (kg) | neuvedeno |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | neuvedeno |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | neuvedeno |
Zavazadlový prostor (l) | 503 - 1 492 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 544 980 Kč |
Základní cena test. verze | 879 980 Kč |
Cena testovaného vozu | 929 980 Kč |