autoweb.cz > Kia > Kia Soul > Kia Soul EV (2014) na českém trhu: První dojmy
Kia Soul EV (2014) na českém trhu: První dojmy
Jak rozeznáte elektrický Soul od toho konvenčního? Třeba podle přepracované přední masky, jiného nárazníku, přepracovaných předních lamp s jinou grafikou. Anebo podle typického „tygřího nosu,“ který je u Soulu EV širší tak, aby se pod něj vešly porty pro nabíjení baterií. Krom toho je jiný nárazník i vzadu a zadní lampy jsou vyvedeny v motivu písmene E jaka připomínka elektrického pohonu.
Soul EV stojí na speciálních discích obutých do pneumatik s nízkým valivým odporem, které by ovšem měly fungovat bez zvýšené hlučnosti, se zachováním brzdných vlastností. Jinak vnější rozměry vozu jsou identické jako parametry auta se spalovacím agregátem. Mluvíme-li o vzhledu, tak jsou tady tři varianty dvoubarevného vyvedení auta a dvě jednobarevné, v interiéru je Soul v základu šedivý, což má prý evokovat ekologičnost, uvnitř kabiny jsou prvky z bioplastů na rostlinné bázi, za což si automobil vysloužil patřičný certifikát.
Vnitřně je Soul EV téměř stejný jako standardní verze, pouze místa na zadních sedačkách je o 8 cm méně, ukrývají se tam baterie. Středobodem pracoviště řidiče je osmipalcový dotykový displej, na opačném konci vozu čeká zavazadelník s objemem 281 litrů. Zpět ale k volantu a přístrojům, na přístrojové desce se kromě obvyklých dat zobrazují i údaje o spotřebě energie, dojezdu, nabití, ve větší míře je pak více vypovídající centrální obrazovka, kde – v rámci navigace – třeba můžete sledovat cestu k nejbližší dobíjecí stanici.
Dobíjení trvá cca půl hodiny přes stanici, dvanáct hodin doma ze zásuvky
Něco čísel, na přední hnaná kola jde výkon 81,4 kW v rozmezí 2730 až 8000 otáček, točivý moment je 285 Nm od 0 otáček, krouťák je svou hodnotou mimochodem srovnatelný s dieselovým Soulem, který nabízí 280 Nm. Dojezd vozu by měl být 212 km, spotřeba je podle českého zastoupení při nejlevější ceně energie nočního dobíjení cca 30 halířů na kilometr, kdy se na co nejvyšším dojezdu podílí třeba klimatizace s módem pouze pro řidiče, rekuperace při brzdění či příprava na provozní teplotu přes noc ze zásuvky ve zdi.
Jak Soul EV jede? Lakonicky řečeno jako elektromobil. Automobil je tichý – od 1 do 20 km/h vydává ruch, aby o sobě dal vědět, ale nijak výrazný, vlastně ho nepostřehnete. Motor Soulu EV táhne díky elektrice skutečně pěkně odspodu, díky upravené architektuře má dokonce lepší jízdní vlastnosti než klasický Soul.
Na stovku zrychlí Soul EV za 11,2 sekundy, pocitově se zdá být malinko rychlejší, maximální tempo vozu je 145 km/h. Na to jsem se samozřejmě v rámci městského ježdění nejenže nedostal, ale ani se nepřiblížil, takže chování auta za vyšší rychlosti, třeba na dálnici (kam až tak svým zaměřením samozřejmě nepatří), neumím okomentovat. Více po kratičké projížďce asi nevymyslím.
Snad ještě to, že v případě přepnutí voliče jízdy na pozici B dochází k brzdění motorem a rekuperaci energie, kdy brzdy jako takové nebrzdí, do pedálu jde uměle vyvolaný tlak, aby řidič nepanikařil. Já jsem nějaký markantní rozdíl mezi klasickým brzděním a decelerací motorem nepoznal, řekl bych tedy v pořádku.
Závěrem informace o ceně. Soul EV je nabízený v jedné jediné výbavě s komplet prvky, které je možné do vozu nabídnout, je zde pouze jeden jediný příplatek, šedivé textilní čalounění můžete vyměnit za kůži s vyhříváním a ventilováním, a to za 25000 Kč. V základu stojí nový Soul EV na českém trhu 849980 Kč.