Kia Rio na českém trhu – ceny a pár dojmů

Nové supermini z Koreje je schopné, pohodlné a velmi úsporné, přesto Kia pro jistotu nasadila také dobrou cenu se skvělou výbavou. Fabia má další problém.

Pokud vás zajímá nová Kia Rio, jistě jste četli Daliborovu první jízdu. Po národní prezentaci k ní mohu doplnit málo – předprodukční bakelit vystřídaly normální plasty a celý interiér díky nim vypadá o poznání civilněji. Použité materiály nejsou snad výjimečné, ale Kia se nemusí bát srovnání s těmi nejlepšími v segmentu B. Design zůstal stejný, kabina je dál jednou z těch prostších. To neznamená, že by byla ošklivá a odvážnější barevné provedení ji určitě oživí. Po ergonomické stránce je auto v pořádku, mám jedinou výhradu – panel s velkými tlačítky je přilepený na spodní části středového panelu přesně v místě, kde si opírám pravé koleno. Při testovací na něj dávejte pozor a zkuste si najít vhodnou pozici dřív, než podepíšete smlouvu.

Kia nejspíš od minula mnoho nezměnila ani na jízdních vlastnostech a klíčových ovládacích prvcích. Auto stále má ke své škodě zbytečně „korejské“ řízení: lehké, necitlivé a gumově nepřesné kolem středové polohy. Je to škoda, dál od středu volant hýbe koly mnohem předvídatelněji a třeba menší Picanto má řízení mnohem lepší. Kia by jistě dokázala vyladit svou techniku lépe.

Kia Rio fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Rio fotogalerie

Něco podobného platí i o brzdách a chování celého podvozku. Fungují, ale k dokonalosti jim chybí troška citu. Při brzdění do zatáčky je příliš snadné ztratit přilnavost na zadní nápravě, což se stane náhle a bez sebemenšího varování. Do té doby přitom Rio působí překvapivě ostře. Průzkum limitů auta by byl překvapivě (a opět zbytečně) riskantní zábavou, nebýt stabilizace montované standardně ve všech výbavách.Rio v českých zemích
Teď už k tomu důležitějšímu z národní prezentace. Kia si dala záležet, aby neopomněla žádný zajímavý detail. Rio je pro další rozvoj automobilky přímo klíčové. Segment B tvoří téměř třicet procent trhu s auty jak v České Republice, tak v celé Evropě. Kia tedy nemůže doufat rozvíjet svůj úspěch na evropském kolbišti bez žádoucího supermini. Dosavadní Rio bylo outsiderem, třeba u nás bojovalo v posledních měsících s 1,5 procenty trhu na celkovém patnáctém místě.

Třetí generace modelu proto přichází s ryze evropským designem a velmi slušnou kvalitou. Stejně důležité je, že nezapomíná na rozumné ceny. První modely dostanou zaváděcí výbavy Edition 1Edition 1 Pro, levnější z nich za 239 980 korun (nebo 199 980 na leasing). Pokud sháníte prostě jen slušně vybavené supermini na každý den, neměli byste potřebovat žádné příplatky. Edition 1 má osm airbagů, stabilizaci, elektrická přední okénka, klimatizaci, palubní počítač, ovládání rádia na volantu a řadu dalších užitečných věcí. Kia slíbila skoncovat s podbízivými cenami, ale zůstává dostupná a výbavou se chce podbízet dál.Až Edition 1 za pár měsíců zmizí, nebude o mnoho hůř. Základní cena pod dvě stě tisíc zůstává, jen za ni později dostanete o něco méně. Rozebírat detaily nemá smysl, kompletní ceníky by měly být na webových stránkách importéra už dnes. Ode dneška můžete auto také objednávat. Zprvu bude k dispozici jen v pětidveřovém provedení, o něco levnější třídveřovou verzi začne Kia vyrábět v listopadu. Reklamní kampaň na nové Rio začne příští pondělí a od úterního odpoledne se auta objeví v showroomech prodejců.Sluší se podotknout, že za zmíněných dvě stě čtyřicet tisíc dostanete motor 1.25 CVVT s 86 koni a 121 newtonmetry, s nímž zatím nikdo v redakci nejel. Pokusíme se vám zprostředkovat zážitky, jak jen to bude možné. Větší čtyřválec 1.4 CVVT má výkon, ale postrádá elán nejlepších soupeřů, stejně jako sílu ve středních otáčkách. Se 109 koni a 137 newtonmetry vyjde o dvacet tisíc dráž než nejmenší benzínová jednotka, tříválcový diesel 1.1 CRDi (75 k/170 Nm) je o dalších třicet tisíc dražší a na nejsilnější 1.4 CRDi (90 k/220 Nm) si připravte ještě dvacet tisíc navrch. Kterou motorizaci zvolit je v tuto chvíli otevřenou otázkou.Korejci mají v rukávu pár zajímavých marketingových triků. Předně nabízí Rio jako jedno z nejúspornějších aut v Evropě (v současnosti podle všeho vůbec nejúspornější), když umí slíbit 3,2 litru na sto kilometrů a 85 gramů na kilometr. U žádného z českých modelů tento údaj v tabulce nenajdete, ale dealeři mají instrukce vám upravený vůz zadat do výroby, pokud si to budete výslovně přát. Úsporná verze jezdí s motorem 1.1 CRDi, jinak odstupňovanou převodovkou a sadou dílů, které snížují aerodynamický odpor. Zaplatíte za ni přibližně stejně jako za příslušně vybavený malý diesel bez ekologického paketu.

Zákazníky jistě zaujme také možnost nové Rio do sedmi dnů od podpisu smlouvy bez udání důvodů vrátit. Pokud nebude na tachometru víc než 777 kilometrů a auto neponese známky poškození, dealer si vezme klíče a vrátí vám peníze. Korejci svému novému modelu věří.

První dojmy říkají, že mají proč věřit. Auto je pohodlné, víc než dostatečně tiché a přiměřeně schopné ve všech disciplínách. Nadšeným řidičům se z něj kolena nerozklepou, ale k tomuto cíli Kia zatím nemíří. Ve všech ostatních disciplínách se Rio neuvěřitelně zlepšilo. Představuje obrovský krok vpřed – přímo mezi elitu segmentu. Nezanedbatelnou roli hraje skutečnost, že Korejci vědí, kolik si mají nechat zaplatit. Rio není nejlepší na trhu, ale patří mezi ta skutečně dobrá auta ve své třídě a je z nich nejlevnější a nejlépe vybavené. Vzhledem k image a historii korejských aut vás poslední přírůstek do rodiny Kia musí upřímně překvapit. Jako ostatně všechny poslední modely z Koreje.

29.8.2011 4:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist