autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Kia Rio (2001 – 2005)
Kia Rio (2001 – 2005)
RADOSTI
Nízké ceny ojetin, solidní zavazadelník kombi, nízké ceny náhradních dílů z druhovýroby.
STAROSTI
Mizerná kvalita dílenského zpracování, omezený prostor pro posádku, nepřesné řazení s dlouhými drahami, špatné jízdní vlastnosti.
Automobilka Kia patřící pod křídla značky Hyundai uvedla model Rio v roce 2001. Na trh přišel ve dvou verzích: kombi a sedan. Levné zpracování, nepříliš zdařilý design a pověst korejských vozů jsou nejspíš důvody, proč se model na evropském trhu neprosadil.
Prodeje zásadním způsobem neovlivnil ani facelift, který přišel už v roce 2003. První generace Ria se přestala vyrábět o dva roky později, kdy dostal slovo stejnojmenný nástupce.
První řada Kii Rio nezávislou bariérovou zkouškou Euro NCAP nikdy neprošla. O bezpečnosti se tak můžeme jen dohadovat. S největší pravděpodobností by byl výsledek nárazového testu žalostný. Usuzujeme, tak z konstrukčního stáří vozu a jeho chatrnosti.Pozice na trhu
Na našich silnicích není Kia Rio první generace často k vidění. Většina vozidel je v provedení kombi, sedan platí za skutečně exotickou verzi. Přesto se s ním můžete setkat.
Kia Rio fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Automobily z počátku výroby se nabízejí za ceny od 40 000 korun. Vozy po faceliftu lze sehnat za částky přibližně od 60 000 Kč. Vozidla z posledního roku výroby se pak nabízejí zhruba od 85 000 Kč.Zpracování
Dílenské zpracování rozhodně nepatří k silným stránkám Ria. Slícování dílů karoserie a interiérových plastů je často velice nedokonalé – spáry mají mnohdy na jednotlivých stranách rozdílnou šířku. Nezřídka se odlupuje lak z nárazníků a klik dveří, plastové díly mají navíc malou odolnost vůči opotřebení.
Interiér není největší, zejména na zadních sedadlech by mohlo být více místa. U sedanu nelze sklopit zadní sedačky, a tak zavazadelník o objemu 326 litrů nerozšíříte. Kombi v základním uspořádání převeze náklad o objemu 449 litrů, což vzhledem k velikosti vozu není vůbec zlé. Navíc zde můžete sklopit zadní sedadla a zavazadelník rozšířit až na 1275 litrů.Jízda
Automobil má měkce nastavené odpružení, přes nerovnosti se zhoupne, avšak po stránce jízdních vlastností propadá. Vůz se v zatáčkách značně naklání, držení jízdní stopy je mizerné a pochvalu si nezaslouží ani řízení zcela bez náznaku zpětné vazby.Motorizace
Rio první generace může pohánět zážehová třináctistovka nebo patnáctistovka. Turbodiesel v nabídce nenajdete. Osmiventilový agregát o objemu 1,3 litru vyjel ve třech výkonových variantách: 55, 60 a 62 kW.
Šestnáctiventilová pohonná jednotka o objemu 1,5 litru disponuje výkonem 72 kW. Je výrazně čilejší než kterákoli ze třináctistovek, ale řekne si také o větší příděl benzinu. Společná je všem motorům vyšší hlučnost.
Zážehové motory: 1.3/55 kW, 1.3/60 kW, 1.3/62 kW, 1.5 16V/72 kW.
NEJ motory
Dobrá volba: 1.3/60 či 62 kW
Silnější třináctistovky sice nejsou žádnými atlety, ale nabídnou lepší výkon než základní motor 1.3/55 kW. Současně jsou úspornější než šestnáctiventilová patnáctistovka.
Časté závady
Kia Rio se vyznačuje slabší mechanickou odolností vůči opotřebení a tak nejsou výjimkou různé vůle na podvozku či v řazení. Mnoho vozidel má vytlučené čepy i vytlačené silentbloky, a to nejen na přední nápravě. S vůlemi se můžete setkat také na zadní nápravě.
„Pokud vůz delší dobu stál, existuje značné riziko potíží s brzdami,“ varuje Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont. „Ty jsou mnohdy zatuhlé, objevují se poruchy ABS a výjimkou nejsou ani zvlněné brzdové kotouče,“ dodává. Nezřídka se lze setkat i se špatnou funkcí parkovací brzdy.
Poruchy se nevyhýbají centrálnímu zamykání a zámkům jako takovým. „Třináctistovky se někdy potýkají s vadným uložením vačkového hřídele, což se projevuje zvýšenou hlučností,“ vysvětluje zástupce Auto Diskont.
Milan Jirouš