autoweb.cz > Kia > Kia Rio > Kia Rio 1.4 CRDi Exclusive
Kia Rio 1.4 CRDi Exclusive
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 7
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7
RADOSTI Tichý motor, prostor, vyhřívaný volant (a další výbava)
STAROSTI Cena, pod dvěma tisíci motor neposlouchá
Vzpomínáte, jak Dalibor v minulém testu nového Ria s motorem 1.25 CVVT sliboval, že příště už si auto půjčíme v jiné než vínové barvě? Lhal. Není to ale jeho chyba, Kia červené zjevně věří. Snad se vám tedy auto v této barvě líbí.
S jedinou čestnou výjimkou už jsme na Autowebu psali o novém Riu všichni. Zahájení druhého kola padlo na mě, naštěstí ale bude o čem mluvit. Vyjma laku je předmět tohoto testu – Kia Rio 1.4 CRDi Exclusive – autem tak odlišným od modelů ze starších prvních jízd, jak jen ceník umožňuje. Koukáte na fotky nejdražšího a nejlépe vybaveného modelu v nabídce. Pravda, našlo by se pár dalších příplatků typu navigace, ale už základní cenou 424 980 korun překonává výbava Exclusive kombinovaná se čtyřválcovým dieselem o objemu 1,4 litru všechny dosud testované verze nejméně o sto třicet tisíc.Motor
K výbavě se vrátíme, nejprve něco o tom důležitějším viníku vysoké ceny, čtyřválci 1.4 CRDi. Je drahý bez ohledu na výbavu: stojí o 45 tisíc víc než benzínová čtrnáctistovka se 109 koni. Vyplatí se investice do nafty ekonomicky? Konkrétní odpověď si musíte spočítat sami, zdá se ale, že spotřeba motoru bude přibližně o litr nižší než u benzínového čtyřválce 1.4 CVVT. Takový byl rozdíl mezi dřív testovanou zážehovou čtrnáctistovkou (Dalibor, 6,5 l/100 km) a stejně velkým dieselem (5,5 l/100 km). Hodnoty jsou pochopitelně orientační. Jednak má testovací provoz daleko k tomu, co bude každý den zkoušet vaše auto, jednak nebývají novinářské vozy zvlášť dobře zajeté. Většina čtenářů by s oběma verzemi jela dost možná levněji.
Onen litrový rozdíl však zůstane zachován. Slibují ho ostatně i technické specifikace, auta podle NEDC žerou 5,3 a 4,1 l/100 km. Pokud by nafta stála stejně jako benzín, a to řekněme 35 korun za litr, ušetřili byste s dieselem – buďme velkorysí – čtyřicet korun na sto kilometrů. Za takových podmínek byste museli ujet 112 500 kilometrů, aby se vám naftový čtyřválec vyplatil. Nafta je ve skutečnosti dražší než benzín (už měsíc asi 34,70 a 35,50 Kč/l) a o to bude vzdálenost větší. Nezapomeňte ani na častější servis a vyšší cenu případných oprav. Pokud nepočítáte ujeté kilometry na stovky tisíc, kupte si benzínový motor.
Kia Rio fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Existuje ještě jeden důvod, proč jistá část řidičů nedá na diesely dopustit. Prý se s nimi snáz rozjíždí a nepotřebují tolik řazení. Naftové motory s velkým zdvihem a spoustou síly od volnoběhu zpravidla dokáží rozhýbat auto bez plynu a při předjíždění nenutí řidiče podřazovat. Nebo nutí? Pro velké jednotky se čtyřiceti koni na litr to platilo, 1.4 CRDi naneštěstí není ani velký, ani slabý.
Do nějakých osmnácti set otáček kvůli tomu příliš nejede, a především vůbec nereaguje na povely pravé nohy. Je to jeho jediná nectnost, bohužel se citelně projevuje hlavně při rozjezdech. Pokud zapomenete pořádně přidat plyn ještě před puštěním spojky, auto poslušně cukne vpřed, ale pak se bude tu nejdelší vteřinu (dvě? tři?) ve vašem životě plazit rychlostí unaveného traktoru, než začne opět poslouchat. Když potřebujete vyrazit z místa na křižovatce, je snadné udělat nepříjemnou chybu. Rychlé rozjezdy nejsou s motorem 1.4 CRDi o nic menší alchymie než s benzínovou třináctistovkou v Mazdě 2, a tu začátečníci rádi nemají. Na snadné rozjezdy zapomeňte, chce to praxi.Přestože korejské motory obvykle patří spíš k průměru, vyjma výš řečeného nemá čtrnáctistovka žádné velké chyby. Pod kapotou Ria je dokonce tichá. Když budete napínat uši, nejspíš ji správně identifikujete jako diesel, ale jinak není za tepla téměř slyšet a ani ve vysokých otáčkách se neprojevuje nepříjemně. Hladce se vytáčí a s otáčkami příjemně lineárně sílí. Výkon nenarůstá tak výrazně jako u benzínových motorů, čtrnáctistovka nabere slušnou páru už kousek pod dvěma tisíci a pak nesměle přidává. A to je dobře. Předjíždění zvládnete rychleji s podřazením, ale když je čas, motor si poradí i bez něj.
Viděl jsem kdesi jakési obavy, zda devadesát koní není na Rio málo. Je to však spíš pocta nadstandardnímu vnitřnímu prostoru. Lidé, které podobné obavy trápí, pro samé místo zapomněli, že nesedí v Golfu. Na segment B je devadesát koní lepší průměr a o trochu víc, než potřebujete. Vždyť nepočítáme-li sportovní modely, má nejsilnější konkurence do 110 koní. Pravda, udávané zrychlení na stovku za 14,2 sekundy vyděsilo i mě, a to jsem si hodnotu přečetl až po svezení. Je to hodně. Za jízdy se auto tváří na mnohem méně. Nezávislé měření v ruce nemám, ale klidně bych si vsadil, že skutečnost bude mít blíž k deseti vteřinám než k paírové hodnotě. To samozřejmě platí pro testovací kus – vaše auto může jet lépe, stejně jako hůř. Ani tak by nemělo mít problém dosáhnout přiměřeně svižně jakékoli legální rychlosti. Pravda, pokud rádi dráždíte radary dílničních policistů, budete se muset trochu snažit.Výbava
Větší část viny za lehce neuvěřitelnou cenovku padá na bedra výbavě testovacího auta. Přestože drtivá většina zákazníků o modely Exclusive ani nezavadí pohledem, pokud patříte mezi výjimky, Kia pro vás má zajímavou nabídku. Dostanete dešťový senzor, bezklíčové startování, automatickou kliamtizaci (jednozónovou a s podivně fungujícím automatickým odmlžováním čelního okna), bluetooth handsfree, tempomat s omezovačem rychlosti, natáčecí přední světla a parkovací senzory vzadu. A to jsou jen věci, které nemá žádná další výbava – už na nižších úrovních dostanete jiné výmysly. Vlastně ještě něco, Kia Rio má v nejvyšší výbavě vyhřívaný volant. Pokud vím, v segmentu B ho dostanete už jen do Opelu Corsa. Je skvělý.
Bohužel vůbec netuším, jestli existuje zákazník, který by o výbavu Exclusive a vyhřívaný volant stál. Představuji si takový manželský pár na prahu důchodového věku, s necelým půlmilionem na auto, zato definitivně bez prostorových nároků a bez chuti bavit se. Na cestování se Rio hodí výborně. V nejlepší výbavě je tak pohodlné, jak můžete potřebovat, dokonce i při těch nejtužších mrazech. Na rozdíl od jiných laciných aut v Riu všechno funguje jak má. Sedadla i volant začnou hřát, jakmile je zapnete a dokáží topit, až je to nepříjemné.
Běžnému člověku, který shání dobře vybavené auto, bych přesto doporučil spíš model Edition 1 Pro. Korejské značce ocelová kola, manuální klimatizace a obyčejný klíček ostudu neudělají. Cena se s nimi přiblíží třem stům tisíc, auta v lepší z akčních zaváděcích výbav stojí o devadesát tisíc méně ne vozy Exclusive a mají vše důležité bez zbytečných výstřelků. Jsou rozumná. Jen nemaji vyhřívaný volant…Zbytek
Nechci se příliš rozepisovat o Riu samotném. Podívejte se do starších článků. S naftovou čtrnáctistovkou nemá auto ani tolik hravosti jako benzínový model, ale velký rozdíl to není. A především: pokud zábava nehraje roli v 1.4 CVVT, jak důležitá může být v dieselu? Přesto pro formu: řízení dostalo laciný posilovač. Citelně digitálním – rozumějte elektricky nepřirozeným – odporem volantu nekomunikativnost Ria začíná a brzdy statečně sekundují. Podvozek také nedává příliš vědět, co právě chystá. Rychle však Kia Rio jezdit umí a nic víc asi nepotřebujete vědět.
Jak už bylo řečeno, prostoru je uvnitř nečekané množství. Nemám rodinu, ale Dalibor tu svou v Riu vezl několikrát a nestěžoval si. Interiér by snad mohl vypadat živěji. Na poměry třídy není ani v nejmenším ošklivý, nebo nekvalitní, jen trochu fádní. A dávejte si pozor na středový panel, vyšší řidiče tlačí do kolene. Jinak zvládli v Koreji ergonomii dobře.
Verdikt
Kia Rio je příjemné, pohodlné auto s dostatkěm prostoru pro dva velké pasažéry, dva malé pasažéry a slušnou dávku zavazadel. Je dost dobré, abyste nepotřebovali žádné jiné. Diesel ale ani tak valný smysl nedává. Člověku, který se autem neživí, mnohem lépe poslouží rychlejší, lehčí a ne o moc žravější benzínový motor se 109 koni. Problém je v ceně, nikde jinde, takže pokud na dieselu trváte, nebojte se. Volba výbavy je na vás. Ale když je venku deset pod nulu a vy máte ruce promrzlé od škrábání čelního skla, je horký volant ta nejlepší věc na světě.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | vpředu napříč |
Kompresní poměr | 17,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 75,0 x 79,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | Vlečená ramena se zkrutnou příčkou |
Pneumatiky vpředu | 195/55 R16 |
Pneumatiky vzadu | 195/55 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 66/90 ve 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 220 / 1750-2750 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 14,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 172 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,1 |
Objem nádrže (l) | 43 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4045 |
Šířka (mm) | 1720 |
Výška (mm) | 1455 |
Rozvor náprav (mm) | 2570 |
Provozní hmotnost (kg) | 1341 |
Celková hmotnost (kg) | 1690 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 450 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1100 |
Zavazadlový prostor (l) | 288 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 229 980 Kč (1.25 CVVT Active) |
Základní cena test. verze | 304 980 Kč (1.4 CRDi Edition 1) |
Cena testovaného vozu | 424 980 Kč (1.4 CRDi Exclusive) |