autoweb.cz > Kia > Kia Rio > Kia Rio 1.1 CRDi
Kia Rio 1.1 CRDi
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 7
X-Factor 7
Celkové hodnocení 7
O nové generaci Kia Rio už jsme vám přinesli spoustu informací. Dalibor se projel předsériovým kouskem a Martin se zúčastnil národní prezentace. Já byl na té mezinárodní a tak jsem se zaměřil na zajímavý malý diesel, kterým ani jeden z výše jmenovaných zatím nejel.
Ve třídě malých městských aut nejsou diesely zrovna nejoblíbenější, ačkoliv když se podíváte na takovou Škodu Fabii, nafťáků nejezdí zrovna málo. Rio nabízí dva různé naftové motory, silnější čtrnáctistovku a základní tříválcovou jedenáctistovku. Zaprvé je podle tabulek neuvěřitelně úsporná (kombinovaná spotřeba 3,2-3,6 l/100 km) a zadruhé mě velmi zajímalo, nakolik bude dieselový tříválec snesitelný. Měl jsem totiž šanci jezdit zatím se dvěma a ten ve škodovácké Fabii si v redakci svou kulturou a jemností projevu vysloužil přezdívku Richter 5.
Nejdřív ale stručně k samotnému autu: vpodstatě mohu potvrdit to, co už napsali kolegové. Nová Kia Rio (třetí generace) je skutečně velmi dotažené auto. Je na něj poměrně pěkný pohled, nesluší mu to snad jen ve stříbrné a podobně nevýrazných barvách, zato červená, modrá metalíza i dnes tolik módní bronzově hnědá z ní dělají skutečně pohledné auto.Po usednutí dovnitř vás zaujme povedený design, který se distancuje od obvyklé evropské nudnosti a nezapomíná ani na ergonomii – neměl jsem jediný problém najít, ani ovládat jakoukoliv funkci, kterou jsem při jízdě potřeboval. Dokonce se mi sedělo i velmi dobře za volantem, což bylo ještě donedávna ve většině korejských aut jen zbožné (a prakticky nesplnitelné) přání. Jediným problémem byla vyboulená středová konzola, která zasahuje do osobního prostoru mého pravého kolene, takže pokud se výškou blížíte dvěma metrům, při testovací jízdě se na to soustřeďte.
Kia Rio fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Chvíli jsem bojoval sám se sebou a říkal jsem si, že hlavně musím zapomenout na minulé (a především předminulé) Rio, které patřilo jednoznačně ještě mezi „staré“ korejce, kteří nedokázali evropě konkurovat. Tohle auto udělalo kvantový skok a když ho budete srovnávat s jeho předchozími generacemi, nutně dojdete k tomu, že je to nejlepší auto na celém světě. Jak ale kilometry portugalských silnic ubíhaly pod koly, byl jsem nucen připustit, že ani v objektivním porovnání se současnými soupeři na tom nová malá Kia rozhodně není zle, spíš naopak.Dieselový tříválec nepřeslechnete, zejména pokud se rozhodnete pro mírně dynamičtější jízdu a budete mu takříkajíc stát na krku, což bude potřeba jakmile naložíte víc než sebe a aktovku a jakmile se vydáte kamkoli mimo rovinaté město. Není to ale hluk kdovíjak otravný, spíš bych se nebál zvuk motoru označit za poměrně nadšený a charakterní (i když je to pořád přece jen nafťák). Hlavně je ale motor velmi kultivovaný, při vzpomínce na škodováckou tříválcovou čtrnáctistovku, která dokázala na volnoběh nepříjemně rozvibrovat celé auto, vám bude tenhle motor připadat doslova sametový. Výkon 75 koní a točivý moment 170 Nm nejsou žádné světoborné hodnoty, ale do města a na kratší vzdálenosti to naprosto stačí a i když se nám při testování pochopitelně nepodařilo atakovat hodnoty pod čtyřlitrovou hranicí, reálná spotřeba bude pravděpodobně opravdu velmi nízká.
Kromě toho je celá Kia Rio velmi dobře odhlučněná a jízda je na tento segment pohodlná a příjemná. Nikdo nečekal, že by se snad v podvozku malého korejského městského supermini vylíhly kdovíjaké sportovní vlastnosti. Nebudu ani tvrdit, že je stoprocentně dotažený – přece jen je v něm cítit mírná tupost a odtrženost, zjevně důsledek snahy o co nejlepší izolaci posádky od nepříznivých hluků a vibrací.Jediné, co mě trošku zklamalo, je řízení. Takhle drobné auto by nemuselo být tak přeposilované – volantem můžete točit prakticky jedním prstem a zpětnou vazbu budete hledat marně. Je to škoda, stačilo by trochu ubrat na výkonu posilovače a mohlo by to být lepší. Při vyšších rychlostech začíná volant příjemně tuhnout, ale není to dost. Na druhou stranu i simulovaný nouzový manévr ustál podvozek se vztyčenými vlajkami, Rio dokonce dovolilo i utáhnout průjezd zatáčkou jemným ťuknutím do brzdy a mírným odsazením zádi. Pro nezkušeného řidiče by to ovšem mohl být trochu šok, takže Kia montuje elektronickou stabilizaci do všech modelů.Když to shrnu, Kia Rio je skutečně dospělá a pro svojí zamýšlenou cílovou skupinu bude velmi lákavou nabídkou. Dieselová jedenáctistovka je zajímavý motor, který se vyplatí zejména malé skupině lidí, která bude podnikat středně dlouhé cesty po okraji města a chce jezdit s co nejnižší spotřebou. Cenově ale diesel překonává oba benzínové motory, prodává se od 279 980 Kč (cena po slevě), což je o 50 tisíc více, než dáte za benzínový motor 1,25 CVVT. I větší benzínovou čtrnáctistovku seženete ve srovnatelné výbavě o 30 tisíc levněji.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1120 |
Kompresní poměr | 16,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 75,0 x 84,5 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | nezávislé zavěšení McPherson s vinutými pružinami |
Vzadu | vlečená ramena spojená torzní příčkou |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | Kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 185 / 65 R15 |
Pneumatiky vzadu | 185 / 65 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 55 / 75 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 170 v 1500 - 2750 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 63 |
0-100 km/h (s) | 16,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 158 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 3,9 / 3,3 / 3,6 |
Objem nádrže (l) | 43 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4 045 |
Šířka (mm) | 1720 |
Výška (mm) | 1455 |
Rozvor náprav (mm) | 2570 |
Provozní hmotnost (kg) | 1191 |
Celková hmotnost (kg) | 1640 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 450 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 800 |
Zavazadlový prostor (l) | 288 - 923 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 229 980 Kč (1.25 Active) |
Základní cena test. verze | 279 980 Kč (1.1 CRDi Active) |