autoweb.cz > Kia > Kia Rio > Kia Rio 1.25 Edition 1
Kia Rio 1.25 Edition 1
Dynamika 6
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 7
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7
RADOSTI
Živý motor; slušná spotřeba; atraktivní design; rozumná cena
STAROSTI
Není to žadný rychlík; omezený prostor v kufru na výšku
Nová Kia Rio to s útokem na pozice domácí Škody Fabia myslí skutečně vážně a i základní benzínová motorizace potvrzuje, že udělali korejci velký krok vpřed. Jakkoli by přímý srovnávací test přinesl lepší pohled na věc, neunikne asi nikomu, že Kia Rio vypadá lépe a její design je vyváženější než trochu podivná přizvednutá Fabia. Ale se srovnáváním si počkejme do testu, nyní se věnujme jen korejskému produktu.
Když jsem se s novým Riem svezl prvně, jednalo se ještě o předsériový exemplář. Těžko jsem proto mohl vynášet soudy nad interiérem, kde bylo plno nedodělků a provizorních řešení. Nyní už ale sedím v kompletním a hotovém autě a nemohu říci, že by mi tu něco chybělo. Design je takový německy uklizený a ergonomicky dobře zdrařilý. Líbí se mi velká tlačítka na centrálním panelu, přehledné displeje a čitelné, i když trochu strohé a laciné budíky.Především se ale v Kii Rio dobře sedí. Ne snad, že by se jednalo o nějakou „sportovní“ pozici za volantem, ale sedačka je příjemně nízko a volant má dobrý sklon a dá se přijetalně nastavit. V segmentu B si podobně dobře sednete snad už jen ve Fordu Fiesta a Volkswagenu Polo.
Dynamicky působící design zadní části si sice vybral svou daň na použitelnosti kufru, do kterého nedáte vyšší předměty – například složený kočárek se sem na výšku vměstná jen taktak, zatímco do Fabie ho dáte bezpečně a ještě zbyde místo. Na běžné věci ale kufr postačí, je k němu dobrý přístup a vždycky můžete sklopit sedačky. Objem 288 litrů v základním provedení a 923 litrů po sklopení sedaček tak ke spokojenosti stačí. Místo je i na zadních sedadlech a dospělí tu nebudou propadat klaustrofobickým pocitům.
Kia Rio fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Na silnici Kia Rio 1.25 potěší pohotovým řízením a slušnou mírou odezvy, takže řidič nebude za volantem usínat. Řízení je sice trochu přeelektrizované a chybí mu mechanická přirozenost. Když se ale budete snažit Rio protáhnout sérií zatáček, nebudete zklamáni. Lehký motor nezatěžuje přední nápravu nad únosnou mez, auto poslouchá přesně na vaše povely a nechá se do jisté míry řidit plynem.Stabilizační systém můžete úplně vypnout, takže Kia Rio patří k tomu málu aut, která ještě nechají rozhodování úplně na řidiči. Ne snad, že by vás výkon 85 koní provokoval k nějakým taškařicím… Jakkoli se atmosférický čtyřválec o objemu 1,25 litru může zdát jako slabota, na jednoduché a lehké auto stačí. Na dálnici mu sice citelně dochází dech, ale na první čtyři rychlosti dokáže udržovat tempo s okolním provozem a nemá problém zrychlovat i na dálnici.
Když mu nebudete stát na krku, dokáže Kia Rio 1.25 jezdit za nějakých 6,5 litru na 100 km, mimo město se dá spotřeba srazit i pod šestilitrovou hranici. Věci pomáhá i poměrně dlouhá pětka, takže šestku postrádat nebudete. Trošku vadit může hluk uvnitř při rychlostech nad 130 km/h, ale jinak je na poměry segmentu B Kia Rio kultivované a dobře akusticky izolované auto. Rozhodně se řadí vedle VW Polo, Škody Fabia či Fordu Fiesta. A to samé se dá říci i o komfortu odpružení.Testovaný model dorazil v akční výbavě Edition 1, která stojí 239 980 korun. Dostanete klimatizaci, elektrická okénka vpředu, postačující rádio s CD, podporou MP3 a hlavně přípojkou na SUV, teda… USB či iPod. Testované auto pak ještě mělo vínovou metalízu za 11 000 korun (slibujeme, že příští Kiu Rio už si půjčíme s jinou barvou…) a Paket Plus za 15 000 korun, který obsahuje mlhovky, vnější doplňky v barvě karoserie, ozdobné lišty do interiéru a chromovanou masku chladiče. Ještě bych sám za sebe doporučil příplatek za kožený volant.
Verdikt
Za nějakých 255 000 korun (když nepočítám metalízu) je tohle vskutku kompetentní auto a z uživatelského hlediska je mu jen těžko co vytýkat. Ukáže až čas, jak moc se Kia Rio na našem trhu prosadí, ale mě se líbí a i s tímto základním motorem dává hodně smyslu pro lidi, kteří se nepotřebují často a daleko přesouvat po dálnici. K dokonalosti už vlastně Riu chybí jen jedno – moderní dvouspojková automatická převodovka v nabídce.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1248 |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 71,0 x 78,8 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 185/65 R 15 |
Pneumatiky vzadu | 185/65 R 15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 63 / 85 v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 121 v 4000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 77 |
0-100 km/h (s) | 13,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 172 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,0 / 4,3 / 5,0 |
Objem nádrže (l) | 43 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4045 |
Šířka (mm) | 1720 |
Výška (mm) | 1455 |
Rozvor náprav (mm) | 2570 |
Provozní hmotnost (kg) | 1104 |
Celková hmotnost (kg) | 1560 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 450 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 900 |
Zavazadlový prostor (l) | 288 - 923 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 229 980 Kč (1.25 Active) |
Základní cena test. verze | 239 980 Kč (1.25 Edition 1) |
Cena testovaného vozu | 265 980 Kč |