autoweb.cz > Kia > Kia Rio > Kia Rio 1.1 CRDI Edition 1
Kia Rio 1.1 CRDI Edition 1
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
RADOSTI
Kultivovaný motor; zvládnutá ergonomie; příjemné řízení
STAROSTI
Výkonu moc nepobral; spotřeba neodpovídá slibům; relativně cena
Zákazníci lačnící po maximální možné úspoře budou nad papírovými údaji jásat, ale všude platí základní ekonomické zákony a když se něco přehání příliš, výsledek může být naprosto opačný. Říkejme tomu třeba zákon klesajícího mezního užitku. Určitě vás ale v diskusi pod článkem napadne lepší přirovnání…
Zatímco se ve světě tabulkových hodnot a měření spotřeby podle EU dá napsat cokoli (a když nacpete i pod kapotu limuzíny pidimotor, pojede klidně za půl litru na 100 km), ve skutečném světě, ve kterém auta nejezdí na měřících válcích, ale po silnici, je všechno jinak. V takovém světě pak nemusí být nutně menší a slabší motor úspornější. A tedy pro zákazníka výhodnější.Kia Rio 1.1 CRDI za to nemůže. Automobilka prostě postavila auto, které vyhovuje doktríně Evropské Unie o emisích CO2, protože ty jsou přece zlé, ááno. Pochybuji, že by vám někdo u prodejce značky Kia s hrdostí tvrdil, že tohle auto bude jezdit za 3,9 litru na 100 km. I když se totiž snažíte, spotřeba se bude pohybovat okolo pěti litrů na 100 km.
Proč takový rozdíl? Protože tak malý motor na relativně velké auto nestačí. Výkon 75 koní a především točivý moment 170 Nm nezní úplně špatně, jenže přidejte si k tomu delší zpřevodování dieselového motoru a máte zaděláno na problém. Vševypovídající je udávané zrychlení 0-100 km/h za 16,1 sekundy. Autu tak musíte stát na krku a udržovat ho v ideálním pásmu použitelných otáček, tedy někde mezi 2000 a 3000 ot./min. Protože ale více než kdy jindy pojedete neustále na plný plyn, spotřeba poroste.
Kia Rio fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Přesto všechno je motor pod kapotou modelu Kia Rio slušný. Je velmi kultivovaný, neobtěžuje hlukem nebo rachtáním a jediné, co slyšíte při jízdě po dálnici, je hluk aerodynamický a valivý, kterého je možná trochu víc, než by bylo zdrávo. Zejména tedy od zadní nápravy.Na dálnici se Kia Rio 1.1 CRDI moc nehodí a nepomůže ani soubor ekologických úprav EcoDynamics, který přináší systém stop/start (který si občas postaví hlavu a nechce znovu motor nastartovat) a zakrytovanou mřížku chladiče, což má pomoci aerodynamice. Na okresce už je to lepší a když se nebudete pouštět do nějakých zběsilých předjížděcích manévrů, bude odvádět tenhle hatchback slušnou práci. Díky šestistupňové převodovce se nikdy nedostanete do situace, že by nějaká rychlost bylo moc krátká a druhá zas moc dlouhá (což třeba trápí Škodu Roomster 1.2 TDI Greenline) a především vás bude bavit řízení.
Buď se něco změnilo, nebo to dělá ten těžší diesel vpředu, ale volant tohoto naftového modelu klade mnohem přirozenější a takový mechaničtější odpor než v případě benzínových verzí Rio 1.25 a Rio 1.4, se kterými jsem už jezdil. Vodit Rio zatáčkami je radost a přináší takové to příjemné uspokojení, že jste ještě stále řidič. To můžete potvrdit vypnutím stabilizačního systému, ale nějak si nedokážu vybavit situaci, kdy byste něco takového chtěli dělat.Jinak je život s Kiou Rio velmi snadný. Interiér je ergonomicky zdařilý, poměrně kvalitně sestavený a místa je uvnitř tak akorát, aby mohlo Rio sloužit i jako rodinné auto. Jediné, co je trošku omezující, je výhled šikmo vzad přes „sportovně“ zúžená okénka. Ale zvyknete si a proporce auta jdou velmi dobře odhadnout.Z řidičského hlediska je tak Kia Rio 1.1 CRDI v pořádku, pokud jste ochotni tolerovat skutečně slabou dynamiku. Ale v nabídce jsou i jiné motory a je jen na vás, který si vyberete. Rozhodně si tedy za 300 000 korun vybírat můžete. Tento testovaný model ve verzi Edition 1 stojí o plných 30 000 korun víc než povedený benzínový motor 1,4 litru o výkonu 109 koní. A dokonce o 50 000 korun víc než dynamicky podobně zaměřený základní čtyřválec 1,25 litru.
Navíc, za významně dynamicky nadanější motor 1.4 CRDI připlatíte jen 15 000 korun a to se zdá jako velmi rozumný příplatek. Zvláště, když s ním Rio jezdí velmi přesvědčivě a v reálném provozu stejně úsporně jako menší motor.
Verdikt
Jednotka 1.1 CRDI nedává pod kapotou Kie Rio moc smyslu, ale jestli vám jde jen o tabulkové hodnoty spotřeby a emisí, potom je všechno v pořádku. Pro všechny ostatní ale doporučuji buď silnější diesel 1.4 CRDI, za který se nepřiplácí tolik, anebo zvolit benzínový motor, který je o poznání levnější a dynamicky zajímavější. Schopné a příjemné auto se sedmiletou zárukou totiž dostanete tak jako tak.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1120 |
Kompresní poměr | 16,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 75,0 x 84,5 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, torzní příčka |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | Kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 185 / 65 R15 |
Pneumatiky vzadu | 185 / 65 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 55 / 75 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 170 v 1500 - 2750 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 63 |
0-100 km/h (s) | 16,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 158 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,5 / 3,5 / 3,9 |
Objem nádrže (l) | 43 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4045 |
Šířka (mm) | 1720 |
Výška (mm) | 1455 |
Rozvor náprav (mm) | 2570 |
Provozní hmotnost (kg) | 1191 |
Celková hmotnost (kg) | 1640 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 450 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 800 |
Zavazadlový prostor (l) | 288 - 923 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 239 980 Kč (1.25 Active) |
Základní cena test. verze | 299 980 Kč (1.1 CRDI Edition 1) |