autoweb.cz > Kia > Kia Cee'd > kia pro cee'd > Kia Pro_Cee’d 1,6 CRDi
Kia Pro_Cee’d 1,6 CRDi
Škodolibí rýpalové teď možná dodali: protože korejská auta už dávno nejsou tak levná, jako bývala. To je sice v některých případech pravda, jenže s rostoucí cenou roste i kvalita – a v mnohých případech dokonce kvantovými skoky.
Pokud jste četli můj první test pětidveřového hatchbacku, možná si pamatujete, že jsem chválou zrovna nešetřil: Cee’d je nejen dobře postavený, ale i nadprůměrně velký uvnitř, slušně vybavený, ergonomicky zvládnutý a navíc se sedmiletou zárukou. Už to zkrátka není „ten korejec, co všechny přebije výhodnou cenou“, ale plnoprávný soupeř evropských hatchbacků.
Kia Cee’d fotogalerie – vše co potřebujete vidět
KIA se ovšem rozhodla, že postaví jeho sportovnější verzi a to je docela oříšek, na kterém si nejednou vylámala zuby i zkušená automobilka. Stačí se podívat třeba na přemotorovanou a ne právě nejřiditelnější Astru OPC… Akorát, že Pro_Cee’d nemá být žádná ostřejší verze, přestože si to mnozí (včetně mě, přiznávám) zpočátku mysleli. Slovíčko „Pro“ v názvu nemá vůbec nic společného s jakýmsi „profesionálním“ závodním, nebo alespoň sportovním programem, tohle je zkrátka a dobře jenom třídveřová verze Cee’du. Mimochodem, z toho krkolomného názvu na mě čiší zoufalá marketingová snaha použít co nejvíce neobvyklých znaků, aby to bylo co „nejzvláštnější“. Třeba se jednou dočkáme skutečně ostré sportovní verze Pro_Cee’d@Track&Road#RST.
„Jenom“ třídveřová verze je možná zbytečně zlehčující označení. Pro_Cee’d má po karosářské stránce s pětidveřovým hatchbackem společné pouze přední blatníky a kapotu motoru. Zbytek je zbrusu nový a nutno říct, že se skutečně povedl. Z některých zadních úhlů se člověku skoro zdá, že tu a tam probleskují křivky z dílny Audi. Ono není divu: šéf designu Peter Schreyer přišel ke značce KIA právě z Ingolstadtu.
Dynamický klínovitý profil působí skutečně příjemně, dokonce i v bílé barvě – i když v červené se mi líbí ještě víc. Stačí přidat hezká litá kola a stojí před vámi auto, na které se každé ráno budete dívat se skutečným zalíbením. Zkuste teď zapátrat v paměti a vzpomenout si na jakékoliv jiné korejské auto, o kterém jste tohle mohli říct…
Čekal jsem, že nám KIA k testování půjčí jeden z dvoulitrových dieselů. Pravda ale je, že těch se v našich končinách moc prodávat nebude. Zato dieselová šestnáctistovka, kterou jsme nakonec měli pod kapotou, ta bude patřit k prodejním leaderům. Alespoň by si to zasloužila, protože tenhle nový motor je skutečně vynikající. Jede v rámci dieselových zvyklostí tiše a hladce a výkon dodává až překvapivě plynule. Žádný výrazný kopanec od turbodmychadla znamená, že můžete jet velmi plynule a nemusíte se bát nedostatku krouťáku v nízkých otáčkách.
Pokud ale od vzhledově sportovního hatchbacku čekáte i sportovní jízdu, musím vás trochu zklamat. Ano, Pro_Cee’d má oproti standardnímu Cee’du trochu „poladěný“ podvozek. Bohužel se to projevuje především ještě menší schopností polykat nerovnosti. Zejména od zadní nápravy se na špatných silnicích ozývá nepěkné rachocení. Tvrdší odpružení tak ještě lépe odhaluje, že zadní náprava, které KIA říká „nezávisle zavěšená víceprvková“, je ve skutečnosti torzka s několika přidanými vodícími rameny.
Pokud ale žijete v oblasti s kvalitními, hladkými asfaltkami, potěší vás velmi vysoká přilnavost. A když to přece jen s nájezdovou rychlostí přeženete, ještě máte k dispozici dobře dimenzované brzdy.
Pokud chcete Pro_Cee’d s tímhle motorem, musíte zapomenout na nejnižší stupně výbavy. Dostanete ho až od výbavy Active Plus, cena začíná na 414 980 Kč. Možná se ale vyplatí přihodit si 15 tisíc za výbavu Comfort, kde už najdete audio se 6ti reproduktory, přípojku na iPod, kliky, nárazníky a zrcátka v barvě karoserie, mlhovky a další věci. Velmi důležitá je regulace podsvícení palubní desky – v nejlevnějších modelech totiž chybí a budíky vás v noci na dálnici nepříjemně oslňují.
My měli nejvyšší výbavu Exclusive, za kterou už sice dáte bez dvacetikoruny 490 tisíc, ale zato dostanete litá 17palcová kola, polokožené sedačky, bezfreonovou klimatizaci, parkovací asistent, kompletní elektronickou výbavu (ESP, TCS a BAS). Půl milionu za hatchback není zrovna málo, to už jsme v teritoriu Fordu Focus. Na druhou stranu je ale Pro_Cee’d skutečně povedené auto a mnohým zákazníkům bude dávat smysl. Přát úspěch mu můžete i pokud patříte k těm, kteří by si ho přece jen nekoupili, ať už kvůli trochu chudě působící balubní desce, nebo z důvodu zmíněné absence sportovních jízdních vlastností… protože pohledných aut na silnici kolem nás není nikdy dost.
Honza Koubek