Kia Picanto 1.0 CVVT

Supermini dnes může být lepší než potřebujete, nepřišel čas začít brát vážně o třídu menší auta? Přehlížet segment A je chyba, zvlášť od příchodu Picanta.

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9

Čím se vlastně takové „dospělé“ auto liší od svých nedospělých konkurentů? Dospělost a dospívání modelů bývalo velkým tématem v segmentu rodinných hatchbacků, než se jeho působiště v posledních deseti letech nenávratně přesunulo o třídu níž. Automobilky své vozy pravidelně zvětšují a zdražují, musí tedy pokaždé přidat také na kultivovanosti. Tak nám dospěl segment C a menší supermini bez širokého záběru a vybraného chování už je také téměř outsiderem.

Jak obšírné vyprávění prvního odstavce souvisí s nejnovějším přírůstkem mezi miniatury segmentu A? Kia Picanto je prvním rozhodným krokem městských aut do světa dospělého motorismu. Už Fiat Panda byl (a zůstává) překvapivě schopný, ale ve své dětinskosti žádá po řidiči spousty pochopení a drobných ústupků. Představa, že by v něm běžný člověk jezdil každý den, je směšná. Malá odbočka ve formě pětistovky byla spíš návratem do dětství než pukusem o zkulturnění. Ani Hyundai i10, auto velké duchem, nedokázal překročit pomyslnou dělicí čáru. Je schopný, ale stále jen jako opravdu dobré druhé auto do garáže. Pro vážně uvažujícího řidiče dosud žádný ze strojů v segmentu A nebyl plnohodnotnou – byť menší – alternativou k dobře rostlému supermini.Picanto takovou alternativou je. Nejspíš to pochopíte už při prvním nastoupení. K Audi A1 má interiér daleko, působí trochu bakelitově, ale na segment A je přímo nevídaně dotažený – chtělo by se říct dospělý. Kvalita zpracování a design překonávají některé počiny o dvě třídy výš, natož tu skromnou sbírku výlisků v miniautech Toyoty a PSA (mám doma C1). Picanto není o moc horší než ostatní modely značky, což o sobě dosud nemohl říct žádný z vozů ve třídě.

Kia Picanto fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Picanto fotogalerie

Na pozici za volantem mají nejmenší auta obecně stále co zlepšovat. S metrem devadesát bývá obtížné najít pohodlnou pozici a prostoru k manévrování je zpravidla poskrovnu. Kia na tom není lépe, pokud dojíždíte do práce dál než padesát kilometrů, asi pořád ještě potřebujete něco většího. Ale menší řidiči (a především řidičky) se nemají čeho bát. S otázkou komfortu souvisí také bídný výkon klimatizace. Nebohou Kiu jsme dostali na těch pár teplých dnů, které letošní léto přineslo, a vzduchotechnika jako by celý týden místo foukání jen dodýchávala. Chápu, že přišroubovat na slabý motor velký kompresor je riskantní, ale o něco velkorysejší Korejci být mohli.

Podvozek Picanta je v intencích přídy přinejmenším dobrý. Bez přímého srovnání si netroufnu tvrdit, jestli překoná Ford Ka či Fiat 500 (stejné nastavení) v zatáčkách, ale přední náprava vystupuje sebejistě. Při jízdě po dálnici se auto chová překvapivě vyrovnaně. Nesmíte čekat moc: Picanto je podobně jako ostatní malé vozy citlivé na boční vítr, a pokud do něj přesednete z rodinného hatchbacku, bude vám připadat zatraceně nervózní. Segment A musí ještě trochu povyrůst, než jeho platformy dosáhnou sofistikovanosti, která tolik hýbě světem nad nimi. Auto má příliš malý rozvor a málo prostoru pro zdvihy pérování, takže ho náročný povrch našich nejlepších silnic snadno vyvede z míry.Jestliže podvozek stačí těm nejlepším, řízení Picanta posouvá laťku v segmentu o pořádný kus výš. Za přesnost ústrojí a nastavení posilovače by se nestyděla většina supermini. Pětistovka může Korejcům jen závidět, o pochybném gumovém ústrojí cé jedničky raději nemluvím. Na skutečný cit v omezeném rozpočtu tvůrců Picanta nezbylo, ale rychlejší jízdu zvládá auto bez odmlouvání a dětinské nejistoty většiny soupeřů. Kia dotáhla výchovu v chladnokrevné efektivitě až do konce, takže pokud fandíte sportování, připravte se spíš na sterilitu. Picanto je při rychlé jízdě vstřícné, ale pusu od ucha k uchu vám neroztáhne.

Mohou za to mimo jiné neuvěřitelně dlouhé převody. Pětistupňová převodovka chvílemi působí, jako by snad měla tři rychlosti. Malý tříválec není špatný motor, ale rozhodně nemá tolik točivého momentu, aby si mohl dovolit při přeřazení na trojku spadnout někam pod čtyři tisíce otáček. Předjíždění na základě chvilkové inspirace jednoduše není možné, každý výlet do levého pruhu chce důkladnou přípravu. A smiřte se s tím, že stoupání od dvanácti procent výš pojedete na dvojku.Litrový tříválec o výkonu 69 koní je typicky korejský: Nejlepším ve třídě se nevyrovná, ale je dost dobrý pro kohokoli, kdo chce prostě jezdit. Má příjemnější zvuk než HTP od Volkswagenu a zabalen do srovnatelných karoserií by s ním jistě dokázal vést vyrovnaný souboj. Charakteru, nadšení ani síle tříválce Daihatsu, který používá Toyota (Yaris, Aygo, a tedy i Citroën C1) se motor Kia nevyrovná, ale vládne podobně dobrými mravy. Přestože Češi mívají tři válce spojené s vibracemi a nevyrovnaným volnoběhem, od moderních jednotek z východu se ničeho podobného nedočkáte. Dokud nepřidáte plyn, nejsou motory vůbec slyšet a jsou kultivované v celém rozsahu otáček.

Výkonu má Picanto objektivně vzato spousty. Akcelerace je od trojky výš nezvykle vlažná, ale auto dokáže zrychlovat daleko za limity legální v České Republice. S trochou podřazování bez problémů udržíte na tachometru cestovní rychlost sto padesát kilometrů v hodině. Fabia 1.2 HTP se Picanta udrží nejvýš z kopce, a to je asi tak všechno, co potřebuje průměrný zákazník vědět. Spotřeba malých motorů je tradičně nízká, ať se k nim chováte jakkoli. Kia dokáže jet za víc jak šest litrů, ale při úplně normální jízdě bez zvláštních úsporných opatření a na hranici dané předpisy vystačí s 5,5 litru na sto kilometrů.Verdikt
Trik, který Kia s Picantem předvádí, nespočívá v zázračných kvalitách. Auto však nabízí na poměry třídy výjimečně rozumný mix schopností. Je – vzhledem k motorizaci – nadstandardně rychlé na dálnici a umí spolupracovat, pokud zrovna spěcháte. Má schopný podvozek Usadí pohodlně dva dospělé a čtyři lidé v něm přežijí i několik set kilometrů. Nežere víc než soupeři. K tomu přidává interiér stejně zajímavý, jako mají ti nejlepší ve třídě, a o hodně kvalitnější. Pravda, Kia Picanto nestojí méně než konkurence, za dobře vybavené auto dáte čtvrt milionu.

Jenže protentokrát to konečně dává smysl. Proč chtít Fabii, pokud stejně jezdíte pravidelně nejvýš ve dvou a nejdál do Prahy? Ať už říkáte dospělost čemukoli, Kia Picanto je nejdospělejším strojem ve své třídě. Mladému člověku je to skoro líto, ale pokud na pořízení auta koukáte střízlivýma očima pragmatika, nemáte jinou možnost než zamířit do korejského showroomu. Jen už to není ten samý jako před rokem – tehdy vládl třídě Hyundai i10, dnes je nejlepší Kia Picanto.

Martin Plaštiak (foto: Petr Ezechiáš)

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín, 95 RON
RozvodDOHC
Plněníatmosférické
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)998
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)71,0 x 84,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuVzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor
Vzaduvlečená ramena, zkrutná příčka, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadububnové
Pneumatiky vpředu165/70 R14
Pneumatiky vzadu165/70 R14
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)51/69 v 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm)95 v 3500./min.
Výkon/hmotnost (k/t)73
0-100 km/h (s)14,4
Nejvyšší rychlost (km/h)153
Spotřeba paliva (l/100 km)4,2
Objem nádrže (l)35
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3595
Šířka (mm)1595
Výška (mm)1480
Rozvor náprav (mm)2385
Provozní hmotnost (kg)940
Celková hmotnost (kg)1340
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)400
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)700
Zavazadlový prostor (l)20/870
Ceny
Základní cena modelu189 980 kČ (3D, Active)
Základní cena test. verze199 980 Kč (5D, Edition 1)
12.8.2011 8:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist