autoweb.cz > Kia > Kia Optima > Kia Optima 1.7 CRDi
Kia Optima 1.7 CRDi
Dynamika 4
Chování na silnici 6
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.2
RADOSTI
Velké a skvěle vybavené auto za zajímavou cenu
STAROSTI
Jediný (a ne právě silný) naftový motor v nabídce
Tenhle test bude celkem jednoduchý a pokud se vám nechce číst, tak vám rovnou prozradím, že to budou samé superlativy, jeden negativní komentář a jedno zamyšlení, a to vše vyústí ve verdikt, že je Kia Optima velice dobré auto.
Nicméně pojďme na to tedy trochu více zeširoka. Poprvé jsem Optimu viděl na statické prezentaci a musím říct, že tam se mi líbila moc. Vlastně víc než se mi zamlouval testovací kus, protože mé první seznámení proběhlo s exemplářem v krásné bílé barvě, na které zajímavě kontrastovaly barevné prvky a části zadních lamp. Kdežto vůz, který jsem dostal na týdenní test, byl šedý. Stále elegantní, ale v té bílé mi postě přišel víc šik. Což je ale irelevantní, neboť barva je ryze subjektivní záležitost. Vlastně vůbec jako vzhled obecně.Nicméně ať už se vám Optima líbí nebo ne (já přiznávám znovu, že mě se líbí), tak jí nelze upřít ryze proevpropský charakter –právě já mám slabost pro auta jisté asijské značky, ale nemůže za to vzhled, ten se na dálném východě ještě nenaučili všichni – ovšem Korejci by mohli vyučovat empatii do starokontinentálního cítění.
Kia Optima fotogalerie – vše co potřebujete vidět
A uvnitř auta je to podobné. Na pohled kvalitní materiály – možná že na omak byly tvrdé, možná že ne, každopádně si to už nepamatuji a stejně tak nenesu v hlavě vzpomínku, že by mne pobyt za volantem tímto způsobem nějak iritoval. Vím, že v měkkých sedačkách se mi sedělo relativně dobře a přesně si vzpomínám na okamžik, kdy jsem si říkal, že německá auta mají posez ještě lepší. Ale celkově vzato v pořádku. Nevadila mi ani kombinace materiálů na volantu, Kia Optima není auto, se kterým bych chtěl vymetat zatáčky od apexu k apexu v ostrém stylu (ono to dost dobře ani nejde a za chvíli vám řeknu proč), takže žádné ručkování po věnci, žádné zadrhávání na přechodech mezi kůží a dřevem (nebo jejich zdařilými imitacemi).
Místa dostatek byl i na zadních sedadlech, když jsem si tam zkusmo sedl, a prostorný byl i zavazadelník. Kapacita 505 litrů nabízí slušnou schopnost transportu, díky otvoru za opěradly po sklopení převezete třeba lyže, a pokud nutně potřebujete stěhovat, prodá vám Kia třeba Sportage.
Rád bych pohovořil o jízdních vlastnostech, ale tím pádem musím nejprve pomyslně zvednout kapotu a podívat se na motor. Právě ten je totiž cílem mé kritiky tak, jak jsem naznačoval na začátku. Jediným dieselem, který Optima má ve své nabídce, je sedmnáctistovka s výkonem 136 koní a točivým momentem 320 Nm. Mířím k tomu, že na sedan, který má ambice i schopnosti slušně přeházet karty ve hře své kategorie, je tohle málo. Je to málo, určitě když konkurence má minimálně naftový dvoulitr.
Optima je elegantní z každého úhlu pohledu, působí robustním dojmem.
Zrychlení z nuly na stovku zvládne Optima za necelých dvanáct sekund a stejně „rozvážně“ probíhá i pružné zrychlení, pokud se rozhodnete akcelerovat třeba při dálničním předjíždění. Pokud se rozjedete, nasadíte konstantní rychlost a budete ji držet, na výkonový handicap nepřijdete. Ale ve chvíli potřeby ostré akcelerace se musíte smířit s tím, že Optima není dynamicky dravý stroj.Není to problém převodovky, v našem případě automatické s pádly řazení pod volantem. Ta řadí slušně, rychle, plynule, tady platí prostě fakt, že objem ničím nenahradíš a je to. Máme tady ovšem zajímavou spotřebu, od šesti do osmi litrů v závislosti na rychlosti jízdy a obsazenosti vozidla, a je to hodně fajn.
ČTĚTE TAKÉ: Ford a Škoda, nejčastěji kradená firemní auta
Čímž se můžu vrátit k jízdním vlastnostem. Vzhledem k tomu, že výkon a s ním související dynamika jasně definují jízdní styl v Optimě jako uvolněný, klidný, dálniční, podvozek a veškeré s tím související záležitosti plně dostačují a fungují tak, jak mají. Auto je naladěno na komfortnější notu, řekl bych, že třeba v Octavii jsem cítil tužší nastavení, řízení neposkytuje přílišnou zpětnou vazbu (a proč taky, když není potřeba), brzdy auto hravě zpomalí.
Prostorná kabina, příjemné materiály a příjemná vůně. Palec nahoru!
Než přejdu k avizovanému zamyšlení, je tady ještě něco pochvalných reakcí. Shodou náhod jsem Optimou vozil hodně lidí a každý, podotýkám každý (kromě mého malého syna, který miluje bez racionálního důvodu jen a pouze Porsche 911), se tahle Kia každému líbila. Mužům, ženám skromným příslušníkům nižší střídy i těm, kteří nemají zrovna hluboko do talíře a rádi si vybírají. Dámy si pochvalovali komfort jízdy a pohodlí, pánům se líbila výbava, ale nekvitovali už zmiňovanou dynamiku. Celkový dojem mého „publika?“ Devět a půl bodu z deseti.
Mé zamyšlení patří ceně. V základu stojí Kia Optima s benzínovým a znatelně silnějším dvoulitrem necelých šest set tisíc korun a to je zajímavá nabídka. Diesel je pak o padesát tisíc dražší.
Jediný diesel v nabídce. Benzínový dvoulitr se jeví jako zajímavá alternativa.
Srovnejte si to s konkurencí a nutně vás musí Kia Optima zaujmout. Já jsem měl ovšem k dispozici auto s výbavou našlapanou způsobem, který znám spíše od německé prémiové třídy, a teď mluvím třeba o vyhřívaných odvětrávaných sedačkách. Cena specifikace Exklusive je 709980 Kč, přidejte padesát tisíc za automatickou převodovku a další prvky a můžete se dostat k osmi stům tisícům. Je to hodně? Ano i ne, za osm set tisíc můžete mít třeba Ford Mondeo 2,0 TDCi s převodovkou PowerShift, ale výbava, kterou nabídne Kia, je vážně fantastická.
Verdikt
Já osobně bych tolik peněz za opulentně vybavené auto nedal, ale to je, přiznávám, soukromý názor držgrešle a hamouna, volil bych méně vybavenou variantu za zatraceně lákavou cenu kolem půl milionu. Ale to je ryze osobní pohled. Nicméně i nejdražší verzi je nutno přiznat, že cena odpovídá tomu, co za své peníze dostanete a pokud si vybavenou Optimu koupíte, nebudete litovat. Není to řidičské auto, není nijak zábavné a není kdovíjak rychlé, ale pokud vám jde o atraktivní design, férovou cenu, jistotu prostoru a nízkou spotřebu, tak Kia Optima 1,7 CRDi může být zajímavým řešením vaší nákupní potřeby.
Filip Rakovan
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1685 |
Převodovka | automatická |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | MacPherson |
Vzadu | víceprvkové zavěšení |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 100/136 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 v 2000 - 2500 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 11,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 197 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,0 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4845 |
Šířka (mm) | 1830 |
Výška (mm) | 1455 |
Provozní hmotnost (kg) | 1581 |
Zavazadlový prostor (l) | 505 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 559 980 Kč |
Základní cena test. verze | 659 980 Kč |