Kia Cee‘d (2006 – 2012)

Korejská Kia Cee’d představuje moderní vůz za velice příznivou cenu. Proti předchůdcům udělal tento model obrovský krok vpřed z hlediska kvality materiálů, ale i jízdních vlastností.

RADOSTI
Skutečně lákavé ceny ojetin, nabídka místa pro posádku, živé pohonné jednotky, kvalitně zpracovaný interiér, dobré jízdní vlastnosti, kombi s velkým zavazadelníkem.

STAROSTI
Slabší světlomety, rychlejší opotřebení původních silentbloků podvozku, rychlejší pokles hodnoty vozu.

Uvedení modelu Cee’d znamenalo pro automobilku Kia skutečnou revoluci. Už předchůdce Kia Cerato ukázal stoupající kvalitu vozů této značky, avšak Cee’d doslova vyděsil západní konkurenci. Najednou byl na trhu kvalitativně vydařený vůz za velice dobrou cenu a navíc s nestandardně dlouhou zárukou. Toho si motoristé nemohli nevšimnout.

Cee’du se ale vede velice dobře také na trhu s ojetými automobily. Nabídka vozidel je dostatečná, převahu mají hatchbacky, avšak kdo zatouží po kombíku, nebude hledat dlouho. Kombi přitom vyjelo pod označením SW.

Jak zde již padlo, Kia Cee’d udělala velký krok kupředu zejména ve zpracování interiéru. Ten nikoho nezklame, díky kvalitně působícím plastům a celkově vydařenému designu palubní desky. Navíc zde najdete dostatek místa i pohodlná sedadla.


Nouze není ani na zadních sedačkách či v případě nutnosti přepravy zavazadel. Zavazadelník hatchbacku poskytne objem 340 litrů, což je dostatečná hodnota. Kdo potřebuje více, může sáhnout po praktičtějším kombíku, jehož zavazadlový prostor má objem pěkných 535 litrů.

Ze Cee’du nebudete zklamáni ani po řidičské stránce. Automobil se chová předvídatelně, jízdní stopu drží celkem ochotně jak na klikatých okreskách, tak při vyhýbacím manévru. Podvozek přitom není neúměrně tvrdý, když bez potíží pohlcuje nerovnosti a posádce tak zajišťuje dostatek jízdního komfortu. Není ale ani příliš měkký. Výtku lze mít k řízení bez odpovídající zpětné vazby. To je ale nedostatek, který stále více motoristů přehlíží.

K pohonu stačí i základní benzinový čtyřválec o objemu 1,4 litru. Ten totiž až do roku 2010 nabízel výborný výkon 80 kW. Přitom nezaskočí nadměrnou spotřebou. To platí i pro jeho slabší provedení o výkonu 66 kW, montované právě od roku 2010. I přes absenci několika kilowatt poskytuje novější čtrnáctistovka dostatek výkonu, avšak předchozí provedení na tom bylo lépe.

Stejně jako čtrnáctistovka má i šestnáctistovka proměnné časování ventilů CVVT. Výkon 90 či 92 kW je zcela vyhovující a spotřeba příznivá. „Na trhu se ale tato pohonná jednotka nevyskytuje tak často, jako základní agregát, který platí za velice povedený,“ říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Vůbec nejméně je však vozidel s benzinovým motorem 2.0 CVVT o výkonu 105 kW.

Dostatek je na trhu nejen benzinových, ale naftových verzí. Ty jsou vybaveny proměnnou geometrií lopatek turba VGT, což vede k efektivnější práci pohonné jednotky. Většině řidičů tak stačí už nejslabší turbodiesel 1.6 CRDi pracující s výkonem 66 kW. Tentýž motor však vyjel také v citelně svižnějším provedení o výkonu 85 kW a pak je tu dvoulitr CRDi, který nabízí výborných 103 kW.

„Turbodiesely někdy trápí vadné vstřikovače, proto při výběru vozu věnujte pozornost kontrole pravidelného běhu motoru,“ vysvětluje Svoboda. Pozor si dejte také na stav brzd, jejichž třecí segmenty nemají velkou životnost. Následkem nadměrného opotřebení se pak mohou vlnit brzdové kotouče.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zástupce Auto ESA upozorňuje i na vůle v silentblocích podvozku: „Řada vozidel má vůle na přední nápravě, mohou se objevit ale i v zavěšení zadní nápravy. Důvodem je rychlejší opotřebení originálních silentbloků.“ Při hledání vhodného vozu můžete narazit i na automobily s opotřebeným řazením, což má za následek menší přesnost v pohybu řadicí páky.

Továrně montované autorádio Siemens se nechvalně proslavilo závadou, na níž Kia dělala svolávací akci. Nyní by tedy mělo pracovat bez problémů. Nepříjemné však může být vrzání pedálů, které některé vozy postihuje. „Známá je též kratší životnost stěračů,“ upozorňuje zástupce Auto ESA a jedním slovem dodává: „Z hlediska spolehlivosti si však Kia Cee’d v porovnání s konkurencí nestojí špatně. Navíc je nabízena za příznivější ceny než řada srovnatelných vozidel.“

Ve zpětném zrcátku
2006 – uvedení hatchbacku Kia Cee‘d na trh se zážehovými čtyřválci 1.4 CVVT/80 kW, 1.6 CVVT/90 kW, 2.0 CVVT/105 kW a s turbodiesely 1.6 CRDi VGT/66 a 85 kW.
2006 – uvedeno kombi pod označením SW, nově turbodiesel 2.0 CRDi VGT o výkonu 103 kW.
2009 – Představen facelift modelu.
2010 – upraven výkon motorů 1.4 CVVT na 66 kW a 1.6 CVVT na 92 kW.
2012 – ukončení výroby a nahrazení modelem Cee’d druhé generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test společnosti Euro NCAP absolvovala Kia Cee’d v roce 2007 a to s velice dobrým výsledkem. Za bezpečnost posádky totiž získala pět hvězd z pěti možných. Čtyři hvězdičky z pěti vybojoval za ochranu dětí přepravovaných v autosedačkách a dvě hvězdy ze čtyř vozidlu patří za ohleduplnost při střetu s chodcem.

Ceny vybraných náhradních dílů na Kia Cee‘d 1.4 CVVT/80 kW
Přední brzdový kotouč799 Kč (Kamoka)
Přední brzdové destičky (sada)690 Kč (Kamoka)
Přední tlumič pérování1263 Kč (Kamoka)
Náboj zadního kola s ložiskem2640 Kč    (Ruville)
Rozvodová sada s vodní pumpourozvod řetězem
Třídílná spojková sada7450 Kč (Nipparts)
Olejový filtr110 Kč (Kamoka, 177 Kč Müller)
Vzduchový filtr320 Kč (Müller)
Kabinový (pylový) filtr310 Kč (Müller)
Autobaterie 62 Ah 510 A1573 Kč (Caryon, 1622 Kč Carrex 64 Ah 620A)
Zdroj: www.kvalitnidily.cz

6.9.2015 9:56| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist