autoweb.cz > Kia > Kia Cee'd > Kia Cee’d 1.6 GDI
Kia Cee’d 1.6 GDI
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
Po všech směrech propracované auto, které má na to měřit se s těmi nejlepšími.
STAROSTI
Chtělo by to lepší řízení, a pak se můžou jít Focus a spol klouzat.
Nestává se moc často, abych vracel korejské testovací auto a vlastně nevěděl, co na něm bylo špatně. Jenže teď jsem vylezl od českého zastoupení automobilky Kia a snažím se utřídit si myšlenky. A skutečně, pořád nemůžu přijít na nic zásadního, co by nový Cee’d dělal nesprávně.
Možná se vám nelíbí, jak nový Cee’d vypadá a možná nevěříte korejským automobilkám. Ale s předsudky moc neuspějete, pokud se budete chtít na nový Cee’d dívat objektivně. Design je otázkou osobního vkusu a preferencí, i když za sebe mohu říci, že se mi jednoduchost minulé generace zamlouvala víc. Rozhodně ale nepopírám, že auto vypadá dobře, dynamicky a hlavně moderně.To samé platí o interiéru. Jsou sice vidět místa, na nichž se šetřilo, ale tady vás pár laciných plastů na samém dně palubky nezarazí tolik jako vrzání v interiéru Audi za dva a půl milionu nebo mizerná ergonomie řazení převodovky u Porsche 911. Kia Cee’d byla samozřejmě postavena i s ohledem na konečnou cenu a pokud se podíváte do ceníku, prostě nelze nic na jejím interiéru kritizovat.
Oproti minulé generaci znamená současný model výrazný posun v kvalitě, i když už to není tak markantní skok, jaký udělal minulý model. To by ale Cee’d nestál tři sta tisíc, ale půl milionu a stal by se Golfem. A nutno říci, že už takhle se s ním nový Cee’d klidně může rovnat, aniž by bylo předem jasné, kdo vyhraje duel na body.
Kia Cee’d fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Uvnitř se sedí velmi dobře a je vidět, že finální vývoj probíhal v Německu – interiér není koncipován „na Asiata“, takže se dá široce nastavit volant i sedačka a správnou pozici za volantem lze získat rychle. Ergonomie je také v pořádku a třeba Astra nebo Focus se mohou od Cee’du učit – Kia má sice také poměrně dost tlačítek, ale všechno je srozumitelnější. Na uklizenost a pořádek v Golfu nemá, ale nebezpečně se jí blíží.
Kolegové už s novým Cee’dem jezdili a nešetřili chválou. Ale protože mezinárodní prezentace občas výsledek zkreslují (zejména proto, že nikde nejsou tak špatné silnice jako u nás), počkal jsem si se závěrečným verdiktem až na české silnice. Tentokrát jsem si na to vybral model, který by mohl tvořit poměrně dost prodejů – je to střední výbava a atmosférická šestnáctistovka o výkonu 135 koní spojená se šestistupňovým manuálem.
Testovaná Kia Cee’d tak měla klimatizaci, rádio a ještě paket s tempomatem a nastavitelným odporem posilovače řízení. Základ lze pořídit za 339 980 korun, testované auto se pak bezpečně vešlo do čtyř set tisíc i s metalízou a hliníkovými koly.Asi všem zákazníkům půjde hlavně o peníze, ale někteří si možná zakládají na jízdních vlastnostech a to je oblast, ve které je naštěstí nový Cee’d nezklame. Podvozek s nezávislým zavěšením vzadu se skutečně povedl a Cee’du propůjčuje vlastnosti, které se mohou měřit třeba i s Golfem nebo Focusem. Díky „aktivní“ zadní nápravě se tak auto v zatáčkách netáhne za čumákem a lépe poslouchá na povely řízení. Je také stabilnější a neutrálnější a zadní kola na špatné silnici tolik neodskakují.
Možná si všimete trochu vyššího hluku od kol vzadu, ale pořád je to lepší než třídní průměr. Podobně hučí třeba Octavia a za to, že Cee’d nedosahuje takové úrovně kultivovanosti jako třeba VW Golf, Ford Focus nebo Honda Civic, se rozhodně stydět nemusí.
Trochu mě mrzí řízení. Sice je přesné a má příjemný převod, ale elektrický posilovač generuje podivně umělý odpor a především má gumovou odezvu v prvním centimetru pohybu – tedy v tom skoro nejdůležitějším bodě. Nepomůže ani nastavitelná tuhost, protože tím si změníte jen sílu odporu a ať už jedete ve sportovním, normálním nebo komfortním režimu, pořád se toho od předních kol moc nedozvíte. Ve sportovním módu je volant aspoň tuhý a nepřeposilovaný, ale ta odezva na jemné povely by mohla být lepší.
Kia Cee’d totiž není auto, které by si špatné zřízení zasloužilo. Podvozek je opravdu schopný a když si k tomu připočtete živý a ochotný motor spolu se skvělou převodovkou, dokonce byste v autě našli i potenciál docela vás pobavit. Atmosférický čtyřválec 1,6 litru má rád otáčky a ačkoli se mu pod 2500 ot./min. moc pracovat nechce, udrží solidní tempo. Nebojte se podřazovat a Kia Cee’d pojede dostatečně rychle. Zákazníci zvyklí na přísun točivého momentu u přeplňovaných motorů možná ohrnou nos, ale pokud rádi s autem pracujete, bude vás tenhle motor bavit.
V horním spektru otáček jede vážně dobře a má celkem slušnou odezvu na plyn, i když je cítit, že Euro 5 ubíralo trochu charakteru i tady. Ostřejší odezva ve středním pásmu by rozhodně nebyla na škodu, ale není to nic, co by vás muselo od této pohonné jednotky odrazovat. Naopak vás bude bavit spotřeba paliva, protože ani při docela odvážném tempu si Kia Cee’d 1.6 GDI s manuálem neřekne o víc než 8,5 litru na 100 km.Normálně jsem se pohyboval kolem 7,5 litru na 100 km, na dálnici pak pojedete do osmi litrů. Mimo město a dálnice se dá hodnota spotřeby celkem spolehlivě srazit někam k 6,5 – 6,7 litru na 100 km, takže oproti menší čtrnáctistovce si moc nepohoršíte. Podle mě budou mít obě auta dlouhodobou spotřebu stejnou.
Odstupňování šestirychlostní převodovky je v pořádku a i když by snesla trochu kratší dvojku a trojku, díky dobře nastavené šestce není na dálnici uvnitř auta moc hluku od motoru a zároveň auto neztrácí v kopci dech. Jen plně naložené auto si řekne v táhlém dálničním stoupání o pětku.V základní výbavě motor 1.6 GDI nekoupíte. Ale i tak je cenovka 339 980 korun za tento motor a stupeň výbavy velmi konkurenceschopná a pokud vám jde čistě o to, kde dostanete nejvíc auta za nejméně peněz, pravděpodobně jste našli svého kandidáta. Samozřejmě můžete i připlácet, ale podle mě je lepší se spokojit s málem a brzy si ve srovnávacím testu vrcholných verzí Cee’du vysvětlíme, proč.
Pokud ale přesto toužíte po plně vybaveném autě, připravte si stále akceptovatelných 384 980 korun. Ve výbavě Executive dostanete opravdu všechno, co můžete potřebovat a díky LED světlům vpředu a vzadu pak bude Cee’d vypadat skutečně prémiově a hodnotně. A ptáte se, jestli má cenu si připlácet 50 000 korun za nejsilnější diesel? No, to už si musíte spočítat, ale podle mého odhadu budete potřebovat najet asi tak 80 000 km, aby začal diesel dávat smysl.
Verdikt
Na silnici nová Kia Cee’d 1.6 GDI funguje velmi uspokojujícím způsobem a neotravuje řidiče nebo posádku lacinými chybami. V žádné ze sledovaných oblastí sice nevyniká nad etalon třídy (VW Golf, pokud to nevíte), ale také v žádné nedělá nic špatně, aby upadala do šedi průměrnosti. Je to úplné a velmi dobré auto, které je ještě ke všemu za velmi dobrou cenu. Celkovou hodnotou se tak klidně může měřit s těmi nejlepšími, Golf a Focus nevyjímaje.
Dalibor Žák
Dodatek: Asi jste si všimli, že na fotkách je stejné auto, se kterým jezdili kolegové na mezinárodní prezentaci. To je tím, že jsem si fotky českého testovacího auta omylem smazal. No, stane se…
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1591 |
Kompresní poměr | 11,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 77,0 x 85,44 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | Nezávislé víceprvkové zavěšení |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 99 / 135 v 6300 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 164 v 4850 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 106,5 |
0-100 km/h (s) | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 195 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,8 / 4,7 / 5,8 |
Objem nádrže (l) | 53 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4310 |
Šířka (mm) | 1780 |
Výška (mm) | 1470 |
Rozvor náprav (mm) | 2650 |
Provozní hmotnost (kg) | 1268 |
Celková hmotnost (kg) | 1820 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 600 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1400 |
Zavazadlový prostor (l) | 380 - 1318 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 284 980 Kč (1.4 CVVT Active) |
Základní cena test. verze | 339 980 Kč (1.6 GDI Comfort) |