autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Když na pevnině není místo
Když na pevnině není místo
Netradiční návrh přihlásila do konkurzu na nový most, spojující pevninskou Čínu s Hong Kongem, skupina architektů z Holandska. Kancelář NL Architects si vyložila zadání soutěže po svém, a změnila umístění všech klíčových zařízení. Pravidla požadují, aby silniční křížení, autobusové nádraží i hraniční přechod vyrostly na jendom místě u pevniny, v těsném sousedství letiště. Náhrdelník na Perlové řece (Pearl River Necklace), jak se holandský projekt jmenuje, budovy naopak rozdělil a přestěhoval doprostřed zálivu. Organické linie návrhu tak skutečně připomínají jakýsi náhrdelník.
Velmi originálně se architekti vypořádali s křížením pruhů. V Číně totiž jezdí auta vpravo, kdežto v Hong Kongu, bývalé britské kolonii, vlevo. Není přitom důvod realizovat křížení uprostřed města, když k němu může dojít přímo na hranicích, navíc zajímavým způsobem. Na mimoúrovňový „uzel“ pak navazuje několik umělých ostrovů, nejprve s hraničním přechodem, a pak s autobusovým nádražím. Vozovka vede část cesty tunelem, aby spojnice nepřehradila cestu velkým lodím.
Se stavbou umělých ostrovů mají v Hong Kongu bohaté zkušenosti. Právě směrem do vody se prosperující město rozrůstá už dlouhá léta a na hladině tu mezi lety 1991 a 1998 vyrostlo celé mezinárodní letiště. Šlo o vůbec nejdražší letiště v historii, když dělníci zasypali hlínou deset kilometrů čtverečních dna. Pro stavbu mostu na pevninu tak mají v Hong Kongu dostatek zkušeností.
autoweb.cz