Když manuál dělá hodnotu. Představujeme čtyři drahé zajímavosti z nedávných aukcí exkluzivních aut

V Kalifornii se nedávno prodaly stovky sběratelských aut v aukcích, mezi nimiž zaujmou i zdánlivě obyčejné moderní sportovní vozy, které však přitahují velkou pozornost správně zvolenou převodovkou.
110-1-1100x618.jpgCelá galerie 12 Zdroj: RM Sotheby's

Když se letos v srpnu v Kalifornii uskutečnil tradiční automobilový svátek Monterey Car Week 2024, opět se na něm konaly populární aukce moderních i klasických aut. Bohatí sběratelé se svými příhozy přetahovali o stovky vzácných drahých aut a velkým překvapením letošního ročníku byla skutečnost, že ne všechna se prodala za očekávanou finální částku.

V redakci jsme se rozhodli prozkoumat výsledkovou listinu prestižního aukčního domu RM Sotheby’s a představujeme vám čtveřici prodaných aut, jež nás zaujala výsledným finančním výnosem, historií nebo svou technikou. Některá jsou totiž zdánlivě nenápadná, ale přitom mají obrovský sběratelský potenciál.

Ferrari 612 Scaglietti

Začněme tím největším překvapením, protože tohle Ferrari 612 Scaglietti v netradičním modrém odstínu Blu Tour de France našlo nový domov za 5,4 milionu korun. Co je na tom zvláštního? Tenhle model si v evropských inzercích můžete vybrat už za 1,4 milionu korun, ale u vozu v aukci dělá všechnu jeho hodnotu převodovka zvolená prvním majitelem.

Ferrari 612 Scaglietti s konfigurací sedadel 2+2 se vyrábělo v letech 2004 až 2011 a mělo atmosférický 5,7litrový V12 v kombinaci se šestistupňovým manuálem, nebo šestistupňovým robotizovaným automatem F1. Ze všech 3 025 vyrobených kusů přitom jen 199 mělo manuální převodovku a tohle je jeden z nich. Moderní Ferrari s klasickým řazením jsou stále žádanější a tato aukce potvrdila, že jsou dobře uloženými penězi.

Bugatti EB110 SS Prototype

Krátká italská éra jinak francouzské značky Bugatti dala světu jediný produkční model, kterým byl ohromující supersport EB110. Ten byl jedním z nejpokročilejších sportovních vozů své doby, poprvé se představil v roce 1991 a už v následujícím roce dostal i výkonnější a lehčí variantu Super Sport s maximálním výkonem 612 koní. A v kalifornském Monterey se dražil jeden z vývojových prototypů.

Ten je jedním ze sedmi vyrobených a byl vozem, jež Bugatti v roce 1993 poslalo na vysokorychlostní testovací okruh Nardò, kde se rozjel až na 351 kilometrů v hodině a na krátkou dobu se stal nejrychlejším produkčním autem na světě. Následně jej automobilka prodala japonskému závodníkovi jménem Sokichi Shikiba a teď znovu našel nového majitele za více než 48 milionů korun.

Ferrari 250 GT SWB California Spyder

Když se Ferrari v 50. letech rozhodlo přesunout od malého počtu ručně montovaných vozů k sériové produkci, hlavním lákadlem pro zákazníky byla nová modelová série 250. Americká smetánka však chtěla něco speciálního, a proto se v Maranellu rozhodli přispěchat se speciálním kabrioletem California Spyder, který dnes patří ke sběratelsky nejvyhledávanějším variantám tohoto modelu.

A právě teď se v Kalifornii prodal ten nejdůležitější ze všech vyrobených kusů. Za více než 380 milionů korun se tam úspěšně vydražil vůbec první vyrobený kus, jež automobilka představila na Ženevském autosalonu v roce 1960 a následně jej dodala šťastnému zákazníkovi. První z celkem 56 dokončených aut přitom v továrně dostal závodní specifikaci dvanáctiválce Colombo.

Lamborghini Murciélago LP640 Roadster

Éra atmosférických dvanáctiválcových Lamborghini pokračuje až do dnešních dnů, ale nejnovější Revuelto už má moderní elektrifikaci. Začíná to však vypadat, že sběratelé začínají oceňovat starší moderní supersporty značky, pokud jsou vybaveny tou správnou technikou. V Americe se totiž prodal vzácný roadster Murciélago LP640 v odstínu Oro Adonis za více než trojnásobek normální ceny.

A už správně tušíte, že hlavním důvodem je šestistupňová manuální převodovka, kterou první majitel upřednostnil před šestistupňovým robotizovaným automatem E-Gear. Tento dvanáctiválcový roadster je navíc jedním z pouhých sedmi takto vybavených kousků dodaných do Spojených států amerických, takže budoucí sběratelský potenciál je zaručen. V aukci se prodal za více než 30 milionů korun, přičemž verzi s automatem koupíte za necelých 10 milionů.

16.9.2024 7:39| autor: Pavel Kyncl | zdroj: RM Sotheby's

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist