Když elektromobil s brutálním výkonem ovládne petrolheadskou akci. Seznámili jsme se naživo s Hyundai Ioniq 5 N v britském Goodwoodu

Auto s výkonem 650 koní, které je vhodné do každodenního provozu? Vítejte ve světě Hyundai N.
raw8824-1100x618.jpgCelá galerie 16 Zdroj: Hyundai

Goodwoodský Festival rychlosti je snad největší svátek motorismu vůbec. Sjíždějí se sem fanoušci z celého světa, aby měli, byť jen na chvíli možnost spatřit skvosty ve formě Nascar aut, monopostů formule 1 či ty nejnovější kousky od jednotlivých automobilek.

Pro svůj elektro-sportovní debut si ho vybrala i automobilka Hyundai se svou divizí N a vytvořila tak pozoruhodný model – Ioniq 5 N. „Při stavění nového Ioniqu 5 N jsme se snažili vyslyšet přání našich fanoušků a zákazníků a vytvořili jsme tak vysokovýkonný elektromobil, který nezná hranic a určuje budoucí strategii elektrifikace značky N,“ řekl Til Wartenberg, viceprezident a vedoucí značky N a divize motorsportu ve společnosti Hyundai Motor Company.

Změny jsou cítit venku i uvnitř

Když odtikaly poslední sekundy a z vozu se na zem svezla plachta, dostali jsme jedinečnou možnost prozkoumat jeho vizuální stránku. Zaujaly nás černé ozdobné díly nebo zadní spoiler ve stylu křídla, který má umocňovat sportovní charakter vozu. Zároveň jsme si všimli pozměněných proporcí – Ioniq 5 N se o 20 mm snížil, ale zároveň jeho spodní část karoserie byla o 50 mm rozšířena, díky implementace širších pneumatik. Zároveň byl na autě použit výraznější difuzor, díky němuž se prodloužila karoserie o 80 mm.

Designéři se vyřádili i na přední části, kde maska chladiče doznala nového grafického zpracování. Samozřejmě nesměly chybět otvory systému vzduchových clon a vzduchové klapky pro intenzivnější chlazení. Sytě oranžové lízátko a stejně barevné mohutné prahy zase dávaly znát, že s tímhle vzbudíte pozornost všude tam, kam přijedete. To vše posazené na 21palcových kolech prostě dává smysl.

Změnou prošel i interiér. „Opravdu pyšní jsme na nově navržený volant se snadno dosažitelnými tlačítky N pro nastavení požadovaného jízdního režimu. Řidič si může jízdní režimy individualizovat a uložit pro každé tlačítko v různých kombinacích. Zároveň jsme velmi zapracovali na tom, aby sportovní jízda v Nku byla pohodlná, a proto jsme středovou konzoli namodelovali tak, aby oplývala měkkými opěrnými ploškami v oblasti kolen a lýtek, jakož i posuvnou loketní opěrkou,“ popsal změny uvnitř vozu Albert Biermann, výkonný technický poradce Hyundai N.

Výkon, který se toho nebojí

Hodně z nás spekulovalo, proč si Hyundai N vybral pro představení nového elektromobilu vlastně petrolheadskou akci, kde se scházejí milovníci výkonu a hřmotného zvuku. Čím více jsme ale Ioniq 5 N prozkoumávali, tím více jsme záměr automobilky chápali. Model ze sebe totiž umí vymáčknout, díky dvěma elektromotorům, nejvyšší výkon 650 koní!, přičemž vpředu 238  a vzadu 412. Není to samozřejmě jen tak. Je k tomu potřeba zmáčknout červené tlačítko N Grin Boost umístěné na volantu. Poté se během 10 sekund dočkáte výkonového orgasmu, se kterým se můžete dostat na rychlost 100 km/h za 3,4 sekundy. A nesmíme zapomenout zmínit, že nejvyšší rychlost automobilu je 260 km/h. Už rozumíte, proč Ioniq 5 N patří na takovou akci?

Ostatně, patří sem i zvukem. Nemyslíte? Od ostatních elektromobilů jsme zvyklí, že jsou tiché a neslyšné. Ne ale Ioniq 5 N. Tzv. systém N Active Sound + využívá systém 10 reproduktorů (osm vnitřních, dva vnější), který řidičům nabízí tři různé akustické motivy, které si při jízdě mohou zvolit. „Ignition“ napodobuje zvuk spalovacích motorů Nkových modelů značky. „Evolution“ je charakteristický zvuk vysokovýkonného vozu inspirovaný prototypem RN22e a nakonec „Supersonic“, který reprezentuje zvuk stíhacího letadla.


Rekord s Hyundai Ioniq 6


Co dalšího netypického v autě najdete?

„Stíhačka“ ale není to jediné překvapivé, čím vůz disponuje. Oplývá totiž nespočtem N funkcí. Například softwarová funkce N Pedal umožňuje okamžitou změnu směru jízdy při otočení volantu na vjezdu do zatáčky a vyšší citlivost pedálu plynu, a to i přes vyšší hmotnost auta (2,2 tuny). Používá podobnou technologii jako rekuperační brzdová soustava systému u klasických Hyundai elektromotorů. Na rozdíl od něj to zde ale není o jemnosti a hospodárnosti, ale o rychlém průjezdu zatáčkou.

Elektromobil, který „řadí“? Cože?

Je to tak. Ioniq 5 N vážně simuluje řazení. Má k tomu přirazenou konkrétně pojmenovanou funkci N e-shift. Ta napodobuje automatickou osmistupňovou dvouspojkovou převodovku spalovacích vozů divize N. Je schopna simulovat řazení regulací točivého momentu elektromotoru, a to včetně charakteristického „trhnutí“ v průběhu řazení. Hyundai chce tímto krokem dokázat, že jízda ve sportovním elektromobilu je vášnivým zážitkem plným adrenalinu.

„To auto musíte řídit. Musíte si do něj sednout a vyzkoušet ho na vlastní kůži. Pak teprve pocítíte, jak velký technologický pokrok jsme v Hyundai vytvořili. Ioniq 5 N boří nejen hranice elektromobility, ale také sportovní jízdy,“ zakončil soukromý rozhovor Simon Loasby, vedoucí designového oddělení.

Hyundai N jako technologická velmoc

Značka Hyundai se tak technologicky posouvá výrazně vpřed a do svých aut implementuje prvky, o kterých by se nám ještě před pár lety jen zdálo. Kdybychom se měli do detailu věnovat všem, dalo by to na obsáhlou knihu. Mnohem lepší bude, když si sportovní verzi Ioniq 5 budeme moci vyzkoušet na vlastní kůži a zprostředkovat vám tak bezprostřední emoce. Tak budeme moci učinit až na přelomu roku 2023 a 2024, kdy model dorazí i k nám do tuzemských luhů a hájů. Jsme na něj neuvěřitelně zvědaví… ostatně, jak jinak poznat elektromobil nové generace než tak, že si ho vyzkoušíme na vlastní kůži…

18.7.2023 7:17| autor: Sabina Sarkisovová | zdroj: autorský text, Tiskový servis Hyundai

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist