autoweb.cz > poradna > Kdy na brzdu a jaké jsou možnosti úprav výkonu?
Kdy na brzdu a jaké jsou možnosti úprav výkonu?
Mezi motoristy je to zkrátka „motorová brzda“, přesnější označení pro měření výkonu bez demontáže agregátu je ale válcová motorová brzda nebo válcová zkušebna výkonu. Zde se totiž výstupní hodnoty měří přes kola, tedy bez jakéhokoli servisního zásahu do vozidla. Auto se jen přiváže na válce, nastaví se ventilátory, aby docházelo k adekvátnímu chlazení motoru, a pak se vůz „rozjede“.
Naměřené hodnoty prozradí v první řadě hodně o stavu motoru. „Lze takto například odhalit vadné vstřikovače nebo začínající problémy s turbodmychadlem,“ říká Michal Vojáček ze společnosti Profituning s níž Autoweb.cz navázal spolupráci. Vybrané testované vozy tedy projdou měřením na zdejší brzdě MAHA, stejně jako tento Passat 1.8 TSI.
„Typickým příkladem může být odhalení potíží s časováním ventilů VANOS u vozů BMW nebo vadných vstřikovačů u turbodieselů TDI. VW Passat s deklarovaným výkonem 170 koní pak v reálu vykazuje i o 20 koní méně,“ rozvádí Vojáček.Brzda se ale dá využít i k optimalizaci výkonu pohonné jednotky, přitom ještě nemusí jít o pověstný čiptuning. Podle zástupce Profituningu se tak dá v některých případech předejít pozdějším problémům: „Třeba u motoru 1.9 TDI o výkonu 77 kW jsou kvůli emisním limitům upravené lopatky turba, aby se rychle nafukovalo. Pokud ale řidič auto více prohání, turbo časem odchází. Tomu lze předejít přenastavením lopatek, předtím je ale třeba výkon změřit a ověřit tak, že je turbo ještě zcela bez závad.“
Změřit výkon na válcové brzdě jde prakticky u každého vozu. V Praze má Profituning ale jen brzdu pro vozidla s jednou poháněnou nápravou, měřit výkon u čtyřkolek umí jen na pobočce v Bratislavě. „S měřením nejsou problémy, některé komplikace ale mohou nastat, pokud chce zákazník i upravit řídicí jednotku. Některé jsou přístupné bez potíží jen připojením počítače přes servisní konektor, jiné je třeba demontovat a otevřít. Záleží na značce vozu a modelu. Třeba u některých toyot nelze upravit jednotku ani po demontáži,“ popisuje Michal Vojáček.Za čipování u Profituningu běžně zákazník zaplatí 5500 Kč bez DPH, jedná se o nejlevnější možnou úpravu. Samotné měření výkonu na brzdě přijde na 1200 Kč bez DPH, ale pokud chce majitel auta udělat i nějaké úpravy a jejich výše dosáhne minimálně 12 500 Kč bez daně, je měření výkonu na brzdě zdarma.
Michal Vojáček upozorňuje, že společnost Profituning umí více než jen upravovat řídicí jednotky: „Záleží jen na ochotě zákazníka, kolik chce do vozu investovat. V první řadě ale musí mít automobil v dobrém technickém stavu. Nemá cenu zvyšovat výkon u motoru nad hrobem, mnohdy řidiči ani nevědí, že má agregát o několik desítek koní nižší výkon vinou závady. Proto před jakoukoli úpravou měříme výkon, jen tak lze skryté poruchy odhalit.“
A jaké jsou limity? Samozřejmě záleží na konstrukci pohonné jednotky. U atmosférických motorů budou někde jinde než u přeplňovaných, ale výkon se dá zvyšovat u všech.
Třeba oblíbený turbodiesel 1.9 TDI o výkonu 96 kW (130 k) lze čipováním upravit na 125 kW, tedy 170 koní (za 5500 Kč bez DPH). Dalších 25 kW přinese rozsáhlejší úprava obnášející jiné turbo a mezichladič (cena cca 35 000 bez daně). Pokud vyměníte vstřikovače, můžete se dostat o dalších 100 kW výš, ale zde se už opravdu plácnete přes kapsu, když vydáte ještě asi 80 000 korun.
Přeplňovaný zážehový motor 1.8 T 20V/132 kW disponuje největším točivým momentem 240 Nm. Čipováním se dostane na výkon 145 kW a 310 Nm a to za již zmiňovaných 5500 Kč. Kdo si připlatí asi 55 000 korun, může mít jiné turbo, intercooler a vstřikovače, což znamená nárůst výkonu na 190 kW a točivého momentu na 360 Nm.