Kdy bude Volkswagen největší automobilkou světa?

Souboj o nejúspěšnějšího výrobce roku 2011 míří do finále a v čele jede skupina VW. Stane na vrcholu o sedm let dřív, než Němci plánovali?

Podle agentury Bloomberg se Volkswagen nestane největší automobilkou v roce 2018, jak veřejně plánuje, ani v roce 2015, jak plánuje tajně. Němci by měli předstihnout General Motors a Toyotu už letos. Pomohou jim v tom dvou i tříciferné zisky na nejrychleji rostoucích trzích světa. Roli hrají také pokračující problémy Toyoty, kterou mimo pokračujících problémů v Japonsku tvrdě zasáhly povodně v Thajsku.

Zpráva vychází ze tří navzájem nezávislých analýz (J.D. Power, IHS Automotive a PwC Autofacts). Průměr hodnot předpovídá Volkswagenu meziroční růst o 13 procent na 8,1 milionu prodaných vozů. General Motors podle odborníků porostou o osm procent na 7,55 milionu vozů. Toyota jako jediná dál ztratí, odstávky thajských závodů přišly v nejméně vhodnou dobu. Devítiprocentní pokles prodejů by znamenal 7,27 milionu prodaných toyot a až třetí místo pro výrobce, který byl ještě nedávno zářící hvězdou a neohroženou světovou jedničkou.Volkswagen Group válcuje konkurenci především na „nových“ trzích. Jen v Číně, na největším trhu s auty, by měli Němci letos získat téměř dvacet procent. V Indii má VW na dosah dokonce zdvojnásobení loňských prodejů. To vše v situaci, kdy do konce roku zbývá jen několik měsíců. Pokud nezasáhně příroda (jak se letos už mnohokrát stalo), odhady s největší pravděpodobností vyjdou.

Jak bude situace vypadat příští rok, je však obrovsou neznámou. Pro Volkswagen může být pozice světové jedničky pouze předčasnou generální zkouškou. Toyotu totiž netáhne dolů nedostatek zájmu, ale stojící výroba. Podle IHS Japonci už příští rok vyrobí 8,4 milionu aut a stanou opět na vrcholu. J.D Power naopak předpovídá těsný náskok Volkswagenu.Toyota už dřív proklamovala, že o místo světové jedničky nebude dál usilovat. Cestou za ním vyrobila japonská automobilka mnoho chyb a nyní si chce především napravit pověst a získat zpět na svou stranu naštvané zákazníky. General Motors naopak budou bojovat. Američané se vynořili z nucené správy silní, rostou na většině trhů a jejich nabídka je po letech plná atraktivních aut. V Číně se jim navíc rovněž daří dobře.

Na jiných rostoucích trzích však značky GM zaspaly a také doma je čeká dlouhá, pracná cesta vzhůru. Škody napáchané na některých trzích v posledních deseti letech půjdou napravit těžko. Největším nepřítelem Volkswagenu tak v horizontu příštích pěti let bude Volkswagen samotný, tak jako se sama porazila Toyota, a konečně také GM.

Martin Plaštiak

25.10.2011 6:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist