autoweb.cz > Škoda > Škoda Kodiaq > Kdo má Škodu Kodiaq, ten se má. A tohle pořekadlo nikdy nezestárne
Kdo má Škodu Kodiaq, ten se má. A tohle pořekadlo nikdy nezestárne
Škodovka nás od nepaměti spojuje. Jako Češi na ni nedáme dopustit. Ostatně, proč bychom také neměli. Patří do naší historie, vyvíjela se s naším státem a je vlastně takovým národním pokladem (proto má své místo i v Národním muzeu). Nebojíme se říct, že je to vlastně takový spolehlivý společník na cestách životem. A především to můžeme tvrdit o modelu Kodiaq, který za těch 6 let na trh nezestárl ani o píď. Ale vývoj jde ku předu, proto se již brzy dočkáme úplně nového zpracování tohoto modelu s širší nabídkou pohonných jednotek a větším vnitřním prostorem. Ostatně náš kolega Jan Markovič již nový model, ještě zamaskovaný, otestoval a jeho dojmy si můžete přečíst pod odkazem dole.
A ačkoliv jdou ve Škodovce dál a dál, my jsme se rozhodli vzít na takovou, řekněme poslední cestu ještě „starého“ Kodiaqa, abychom světu dokázali, že rozhodně nepatří do starého železa.
Prvky v barvě karoserie
Když se na „medvěda“ podíváte zvenku, pořád vám přijde jako kdyby vyjel právě z výroby úplně nový model, který má moderní prvky i vizuální stránku. Ve Škodovce v tomto ohledu ví, co dělají. To auto totiž pořád vypadá výborně.
Videoreportáž: Škoda Kodiaq RS vs Škoda Enyaq Coupé RS iV
Verze Sportline, kterou jsme dostali do rukou, má jasně sportovní charakter, což byste určitě podle názvu neodhadli. Zdobí ji tedy nespočet sportovní prvků karoserie jako černě lakovaný rámeček masky chladiče s matně černými lamelami. Lišty kolem bočních oken, kryty vnějších zpětných zrcátek, střešní ližiny a nápisy na pátých dveřích jsou rovněž lakované v černé barvě. Aby byl zaručen dostatečný kontrast, umístily se na auto výrazné koncovky difuzoru v chromu. Na té modré metalíze, kterou je obdařena celá karoserie, to všechno pěkně hraje a dává smysl. Když se na auto podíváte, vlastně si musíte rozmyslet, jestli vystupuje z davu, nebo je nenápadným zapadajícím špionem. Povšimněte si i elegantně nalakované předního a zadního nárazníku v té kouzelně modré. Ve standardní výbavě pak nechybí 19palcová kola s aero kryty. Pěkné to je.
Světla doznala změn
Navíc, abyste měli soukromí, je auto vybaveno zatmavenými bočními okny a sklem pátých dveří. Tohle oceníte především tehdy, kdy se například na benzince chystáte na toaletu a necháváte si na sedačce nebo v zavazadelníku něco důležitého. Často trpíme chorobnou představou, že nám jsou schopni zloději vykrást auto i za bílého dne, tak tenhle prvek alespoň trochu eliminuje ten náš, až možná úzkostlivý, strach. Jinak nesmí chybět plaketka s nápisem Sportline, která dává světu na odiv, že nejedete v žádném základním modelu. Samozřejmostí jsou matrixová přední led světla, která moc příjemně fungovala hlavně v noci. A užší, ostře řezané zadní světlomety zase naší dětskou duši potěšily animovanými ukazateli směru a uvítacím efektem. Prostě z toho vizuálního hlediska je Kodiaq Sportline fakt vyvedeným kouskem.
Skrytá překvapení, která potěší
Interiér je ve zkratce plný pohodlí a příjemného překvapení. Proč překvapení? My na Škodovkách milujeme takovéty milé malé „nečekané“ doplňky, které sice všichni znáte, ale když je potřebujete, vykouzlí vám úsměv na tváři. Ať už je to škrabka umístěna u palivové nádrže nebo deštník ve dveřích řidiče nebo ochrana hran dveří, která se automaticky vysune při otevření dveří, takže nepoškodíte ani svoje dveře, ani auto stojící vedle. Co kdyby náhodou, že?
Zajímavosti z motoristického světa
Co se týká ale samotného vnitřku, nemůžeme Škodovce nic vytknout, ani vyloženě nic vychválit. Jen ten prostor, který má posádka pro nohy a samozřejmě pro zavazadla je velký (pokud nepoužíváte 3. řadu sedadel). S verzí Sportline dostáváte v základu sportovní sedadla čalouněná kombinací látky Suedia a kůže. Musíte si na ně chvíli zvykat a najít si ideální sezení a pak ani dlouhá cesta není problém. Stylové jsou i výplně dveří z téže látky nebo dekorační lišta připomínající karbon. To, že máte vymazlenější verzi Kodiaqu vám designéři připomínají i na tříramenném sportovním volantu, který zdobí stříbrné kontrastní švy a plaketa s nápisem Sportline. Na volantu pak naleznete funkce jak na ovládání infotainmentu, tak všech asistentů. A vaše nohy mají též možnost šlapat na kryty pedálů ve vzhledu nerezové oceli. Tyhle detailní prvky vytváří celistvý pocit sportovnosti. Jinak tu najdete standardní digitální přístrojový štít, displej infotainmentu, volič automatické převodovky v podobě klasické páky, klimatizaci ovládanou tlačítky, což je skvělé hlavně na delších cestách, kdy vám prsty jdou do naprosto jasně a přesně konkrétního místa a nemusíte tam posílat pohled.
Dálka, to je přesně pro něj
Slyšet dieselový agregát pod kapotou v době elektrifikace všeho, je jasný balzám na duši. Kor, když se jedná o dvoulitr s výkonem 147 kW zkombinovaný se čtyřkolkou a automatickou 7stupňovou převodovkou. Tomuhle Kodiaqu bylo, je a bude vždycky nejlépe na dálnici v konstantních vyšších rychlostech a plynulé jízdě. Ne, že by za to neuměl vzít (hlavně v režimu Sport), ale jeho podstata tkví ve vyrovnanosti. Pak je chod motoru kultivovaný, nepouští do kabiny žádný hluk. Stejně tak budete spokojeni i s adaptivním podvozkem DCC, u kterého si můžete volit z několika předvolených režimů a tak vyhodnotit, jaký je pro povrch nebo styl jízdy nejvíce vyhovující. Hodně vám to pomůže na rozbitých okreskách, při šotolinových cestách nebo prostě jen při drápání se nahoru do strmého kopce. Kodiaq vás nikde nenechá, a ještě vám nabídne komfortní sezení. Stejně tak auto při jízdě absentuje náklonů, a to i napříč své výšce.
Při naší cestě do Chorvatska a zpět jsme byli s jízdními vlastnostmi auta nadmíru spokojeni. Na dálnici se choval opravdu velmi vyrovnaně, jízdní asistenty byly dokonale vyladěné a pokud jste se jednou naučili nastavit adaptivní tempomat, nemuseli jste celou dobu nic řešit. Když jsme náhodou neměli zapnutou hudbu, slyšeli jsme pouze aerodynamický svist kolem zrcátek. Jinak žádné rány od podvozku, prostě velmi příjemné cestování. Při jízdách na chorvatských cestách se Kodiaq choval velmi poddajně, rychle reagoval na změnu rychlosti a jedinou výtku bychom měli při tvrdém sešlápnutí plynového penálu a následné pomalejší reakci motoru. Ale pořád je to diesel, tak se není čemu divit. Nemá trhat asfalt.
Spotřeby král
Co je totiž nejlepší na Kodiaqu je jeho spotřeba. Po přibližně 1000 kilometrech kombinované jízdy na českých, rakouských, slovinských a chorvatských cestách jsme se dostali na hodnotu 6,1 litru/100 km. Pokud jsme jezdili pouze po okreskách, byli jsme na 5,4 litrech a samotná dálnice nám pak vyhodila číslo kolem 7 litrů. V praxi to ale znamená, že Kodiaq je vůz, který vám nejlépe poslouží při konstantní dlouhodobé rychlosti.
Škoda Kodiaq ve verzi Sportline je investicí, která se vyplatí, pokud chcete jezdit pohodlně, sami nebo s rodinou a s nízkou spotřebou. Bude vás ale bavit svým charakteristických projevem a osobností. A ač bude brzy vystřídána další generací, ta první zůstane pořád stejně dobrá, jako kdyby se právě zrodila. Věříme, že i v segmentu ojetin bude pořád Čechy bavit a nedají na ni dopustit. Vy máte ale možnost si pořídit pořád ještě novou, a to za částku 1 384 800 korun v naší testované specifikace. Není to málo. Ale je to přiměřeně tomu, jakou si Kodiaq nese pověst.