autoweb.cz > Honda > Kam kráčí Honda: příštích pár let
Kam kráčí Honda: příštích pár let
Generální ředitel Hondy Takanobu Ito v každoročním projevu mluvil o změně strategie automobilky a důvodech, proč nový přístup potřebuje. Japonci chtějí nabídnout více modelů s hybridním pohonem, další evoluci vodíkové FCX Clarity a své první elektromobily. Se zprávami z dílen Hondy přišel také japonský denník Nikkei, podle něhož Honda nebude pokračovat ve vývoji čistých dieselů.
Ito mluvil o měnícím se světě. Poptávka prakticky po celé planetě se v posledních několika letech velmi rychle posouvá směrem k malým vozům. Třeba Evropa Insight ani Civic za malé nepovažuje, takže kroky Hondy budou logicky směřovat k vývoji menších hybridů pro japonský i evropský trh. Jazz s elektromotorem by se měl představit ještě letos.Pohonné ústrojí IMA v Japonsku zamíří pod kapoty mnoha modelů, a to už za rok. Příští generace hybridního civiku však přijde s vylepšeným systémem, osazeným sadou lithium-iontových baterií namísto současné Ni-MH technologie. Honda také pracuje na prvních plug-in hybridech, tedy autech schopných dobíjet se ze zásuvky a jezdit pouze na takto získanou elektřinu. K tomu budou Japonci potřebovat zcela nové pohonné ústrojí, eletromotor IMA totiž svými dvaceti koni auto sám neutáhne.Plug-in modely si první zákazníci z Japonska a USA vyzvednou už v roce 2012. Ve stejné době však prodejci vystaví první čistokrevné elektromobily značky. Podle Takanobu Ita „stále zbývá několik nedořešených problémů, především dlouhé nabíjecí časy a malý dojezd“, přesto se Honda rozhodla pracovat na jejich vývoji. Automobilka slibuje představit hned několik elektrických aut a věnovat nemalé prostředky jejich vylepšování tak, aby do deseti let mohly tvořit páteř nabídky.
Přes všechny tyto informace však Ito vyhlásil věrnost vodíkovému pohonu. Mluvil o dalším vývoji FCX Clarity a zdůraznil, že Honda na koncepci pohonu palivovými články neustále pracuje. Druhá největší japonská automobilka stále pevně věří, že dopravě budoucnosti bude dominovat vodík.Automobilka pracuje hned na několika nových konvenčních malých modelech. Některé budou určené zákazníkům na rozvojových trzích a mají být především laciné. Jejich výrobu zajistí továrny přímo v místě spotřeby, například v Indii. Padla zmínka také o Thajsku, kde by se měl rodit minivůz „se skvělou spotřebou“.
Evropský trh se může v roce 2012 těšit na nové spalovací motory. Obměnou projde celá nabídka zážehových jednotek a k novému dieselu 2.2 i-DTEC se připojí menší čtyřválec. Uplatnění najde nejen pod kapotou Jazzu, řada konkurentů Hondy nasazuje malé diesely i v poměrně velkých autech za hranicemi segmentu C.Právě s touto částí itova projevu kontrastuje zpráva ekonomického denníku Nikkei. Podle něj Honda končí s vývojem čistých dieselů a bude nadále rozvíjet jen hybridy. To se pravděpodobně týká nejmenších dieselů s objemem okolo litru nebo menším pro nasazení v Japonsku. Tamní trh naftě příliš nepřeje a Honda nedávno ořezala také několik projektů nových Kei cars, miniaut do města definovaných japonskou legislativou.
Něco by však na zprávě Nikkei být mohlo. Pokud automobilka prorokuje dieselům jen omezený potenciál, mohla by s nedávno představeným čtyřválecem 2.2 a chystanou menší jednotkou vydržet s vynaložením minimálního úsilí nejméně pět let. Pak by vznětové jednotky prostě nahradila nejnovějšími benzínoelektrickými hybridy.
autoweb.cz