K čemu přesně policie potřebuje 289 sportovních Kodiaqů RS za téměř půl miliardy s rámem pro násilné zastavení vozidel a kdo to zaplatí? Máme odpovědi

Policie nakupuje bezmála tři stovky nových vozů. Jejich základem bude nejrychlejší možná specifikace dosluhující Škody Kodiaq, tedy provedení RS. Jedno auto včetně další výbavy bude stát 1,6 milionu korun a jedním z nadstandardních prvků bude kontroverzní rám umístěný na přední části auta. K čemu přesně policisté poměrně drahá a výkonná SUV vlastně potřebují a kdo to zaplatí? Zeptali jsme se a máme odpovědi.
skoda_kodiaq_dpl_164-1100x618.jpg Zdroj: Škoda

Server Kverulant.org nedávno upozornil na nákup nových policejních automobilů. Zakázka je rozdělená na tři části, specifikace všech vozů jsou ale stejné. Policisté podle smluv, které zveřejnil právě web Kverulant, požadovali kromě jiného například světlou výšku plně naloženého auta 170 mm nebo výkon motoru alespoň 180 kW. Nakonec se přihlásil jediný zájemce, a sice Škoda Auto. Policisté si tak už brzy převezmou 289 nových vozů sportovně laděných Kodiaqů RS.

Jedním z dalších požadavků policistů byla přítomnost kontroverzního rámu. Ten mají už Octavie, které si policie převzala mezi lety 2019 a 2020 a právě tehdy tato věc vzbudila značnou pozornost. V rámci evropských států je to dost neobvyklé a jsou kolem toho určité nejasnosti. Třeba to, jak je takový rám vlastně homologovaný, pokud vůbec homologaci má, jak upozorňuje Kverulant. Nové policejní Škody Kodiaq RS ale dostanou ten stejný rám znovu. Mimochodem, cena jednoho tohoto rámu je podle smlouvy se Škodou Auto 121 325,60 Kč.

Proč policie vůbec kupuje 289 nových aut?

Současná zakázka nemá být rozšiřováním vozového parku policistů, ale jde o jeho obměnu. „Aktuálně nakupovaná vozidla Škoda Kodiaq v barevném provedení Policie ČR se speciální výbavou jsou pořizována v rámci obměny vozidel Škoda Octavia, pořizovaných v letech 2019 – 2020,“ uvádí ve své odpovědi na náš dotaz Hana Malá z odboru komunikace ministerstva vnitra ČR. Škody Kodiaq tak poslouží jako náhrada za tři až čtyři roky staré Octavie.

Nová auta zamíří částečně k dopravní policii a částečně k takzvaným prvosledovým hlídkám. „Jejich hlavním úkolem je rychlý zásah u událostí s nejvyšší prioritou, tedy zejména u těch, kde je bezprostředně ohrožen život či zdraví občanů. K jejich zřizování přistoupila policie po tragické události v Uherském Brodě v roce 2015. Takových prvosledových hlídek je u Policie ČR aktuálně zřízeno více než 200 (k 30 .6. 2023 přesně 210), přičemž jejich dojezdový čas na události typu FHQ (First Hour Quintet – události primárního významu) se v průměru pohybuje okolo deseti minut,“ vysvětluje Malá z MVČR. Pro úplnost, dopravní policisté z této zakázky dostanou 48 aut, zbytek má jít právě k prvosledovým hlídkám.

K čemu policie potřebuje rám pro násilné zastavení vozidel?

Kontroverzní rám je někdy označován také jako útočný, oficiální název ve smlouvě vztahující se na nákup těchto aut je „policejní rám“, přičemž hned na úvod definice tohoto zařízení se píše, že jde o „technický prostředek k násilnému zastavení vozidla“. Ministerstvo vnitra ale zdůrazňuje, že to je prvek bezpečnostní. „Nezbytné je zdůraznit, že nejde o útočný, ale o ochranný rám, jehož funkce nespočívá pouze ve využití v rámci tzv. PIT manévru, ale chrání také bezpečnost posádky policejního vozidla při nárazu, například vlivem dopravní nehody,“ uvádí Hana Malá. Podle samotné policie má tento rám nespornou přidanou hodnotu.

„Za nás platí, že rám vpředu je nadstavba, díky které se podařilo zadržet několik pachatelů trestné činnosti a má nespornou přidanou hodnotu. Tendenční aktivita organizace kverulant na tom nic nemění a využitelnost a efektivita je zcela objektivní přidanou hodnotou,“ uvádí ve své odpovědi plk. PhDr. Ondřej Moravčík, vedoucí oddělení tisku policejního prezidia.

Jakkoliv policie zdůrazňuje bezpečnostní přínosy rámu, v samotné smlouvě se na toto téma mnoho nepíše. Smlouva v podstatě pouze požaduje, aby rám nijak neomezoval funkčnost prvků pasivní bezpečnosti. Problematický je ale především vzhledem k potenciální srážce s chodcem nebo cyklistou, ale o tom se ve smlouvě na nákup nových vozů nemluví. V kontextu vyššího SUV by přítomnost takové konstrukce na autě mohla být ještě problematičtější. Naopak smlouva poměrně podrobně rozepisuje, co všechno musí rám zvládat a z toho se dá docela dobře usoudit, k čemu ho vlastně chtějí policisté používat především. Budou s ním odtlačovat jiná vozidla, blokovat vozidla a provádět PIT manévr. Níže najdete schéma ze smlouvy:

Proč policistům nestačí stará dobrá Octavia nebo levnější 2.0 TSI 140 kW?

I cena je docela zajímavou částí tohoto nákupu. Když si v roce 2019 přebírala policie Octavie, které mají nové Škody Kodiaq RS nahradit, byla poněkud skromnější. Octavie měly dvoulitrový motor o výkonu 140 kW, pohon všech kol a cena jednoho auta se pohybovala od 650 do 738 tisíc včetně DPH podle výbavy. Jenže jejich náhrada v podobě Kodiaqu stojí více než dvojnásobek. Proč tedy policistům už nestačí dvoulitr z Octavií o výkonu 140 kW (Kodiaq se s tímto motorem pořád vyrábí) a proč to nutně musí být SUV?

Videotest: Škoda Kodiaq RS

„Hlavním benefitem je schopnost vozidla jezdit v horších terénních podmínkách a u těchto silnějších verzí i vyšší výkonnost, která je využita například díky tomu, že vozidla jsou často plně naložena různou technologií a vybavením, které samo o sobě dost váží,“ vysvětluje Moravčík z policejního prezidia.

V kontextu stávajících těžkých ekonomických časů to je ale poněkud zvláštní a hlavně to není poprvé, co si policisté pořizují „něco lepšího“ a dražšího, než by bylo nezbytné. Nákup policejních BMW určených pro dálniční provoz také vyšel na jednom autě o několik stovek tisíc více, než kolik bylo dříve zaplaceno za dálniční Superby. A ačkoliv se v médiích často bere BMW 540i za něco velmi rychlého, fakticky tomu tak není, protože toto BMW je výrazně těžší než Superb. Jestli se něco pro policisty opravdu změní, tak to je komfort. S Kodiaqem je situace dost podobná. Na stovce je benzinový Kodiaq RS o 0,8 s dříve než dosluhující policejní Octavie a maximálku mají v podstatě stejnou (230 km/h). Po stránce rychlosti se toho moc nemění. Podstatným rozdílem je totiž i hmotnost. Nová policejní auta budou těžší o půl tuny.

Kdo to zaplatí?

Jeden Kodiaq RS určený pro policii bude stát zhruba milion korun, dalších více než 400 tisíc má přidat policejní výbava včetně onoho diskutovaného rámu. Ačkoliv se to na první pohled nezdá, ministerstvo uvádí, že český rozpočet tímto nákupem ušetří. „Vzhledem k tomu, že PČR obdrželo na čerpání z těchto rámcových dohod finanční prostředky z Evropské unie, Česká republika tímto financováním naopak uspoří finanční prostředky za policejní vozidla, které by stejně musela v rámci plánované obnovy vozového parku vydat,“ uvádí Hana Malá z ministerstva vnitra. Nákup tak financovali daňoví poplatníci z celé EU. V případě Octavií (nebo jiných vozů nižší střední třídy) by se ale dalo za bezmála půl miliardy pořídit policejních aut více.

5.9.2023 7:42| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: Kverulant.org, Ministerstvo vnitra, PČR

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist