autoweb.cz > Škoda > Jsou drahá a téměř prodělečná. Manažer Škody o realitě elektroaut
Jsou drahá a téměř prodělečná. Manažer Škody o realitě elektroaut
Ačkoli se elektromobily spojují velká očekávání do budoucna a řada automobilek se do jejich výroby pustila s pořádnou vervou, čím dál více výrobců přiznává, že úplný příklon k elektru pro ně zatím není cestou. Jedním z otevřených zástupců postupného vývoje je i člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn. Ten v rozhovorech přiznává, že elektrovozy zatím neplní očekávání výrobců i trhu.
Rovnováha mezi elektrem a spalováním
Jahn už v prosinci 2023 pro magazín E15 přiznával, že výrobci zápolí s hledáním adekvátního tempa přechodu na elektromobilitu od spalovacích motorů. V roce 2035 má totiž podle požadavků Evropské unie skončit výroba vozů se spalovacími motory. Aktuálně to pro výrobce znamená investice na dvou frontách, když se snaží jednak zaujmout early adoptery novými elektromobily, zároveň však cílí na tradicionalisty se spalovacími auty.
Pro Seznam Zprávy nyní Jahn přiznal, že ohledně elektromobilů byznys Škody zatím nejde tak, jak si mnozí představovali. Jahnův odhad prodejů v letošním roce je u bateriových elektrických vozů okolo sedmi až osmi procent. Hybridů by mělo být ještě méně. Automobilka však chtěla být na konci letošního roku „někde okolo 10 procent“. Obecně podle Jahna zájem o elektromobily v letošním roce poklesl o 8 procent oproti předchozímu roku. Očekával se přitom nárůst o 15 až 20 procent.
Chybí komponenty
S tím pak souvisí i problémy ohledně komponentů. „Komponentů na elektrické vozy je dostatek, naopak chybí některé komponenty na klasické vozy se spalovacími motory, takže je to takové komplikované období,“ popisuje jediný Čech v představenstvu Škoda Auto. Velké naděje do podpory elektromobility automobilka každopádně vkládá skrze vůz Elroq, jehož cena se pohybuje pod hranicí 800 000 korun, čímž se cenově dostává na úroveň spalovacího modelu Karoq.
Jak ale Jahn přiznává, zájem zákazníků lze velmi těžko odhadovat a lze mu jít pouze co nejvíce naproti právě kvalitou vozů a jejich cenou. Dodává přitom, že Škoda je ohledně prodeje elektrických vozů na hraně profitability a dává si minimální marži. Jak navíc uvádí server AutoExpress, management čelí těžkému rozhodování ohledně snižování nákladů, aby se elektromobily vyplatily.
„Pokud chcete snížit ceny, aby lidé auta kupovali, musíte se dívat všude. Na všech úrovních firmy. Musíme využít více umělé inteligence, snížit počet lidí obecně, ale i tak cenu elektrických aut nejvíce ovlivní cena baterie,“ říká Jahn. Ten nechce a dle svých slov ani nemůže obětovat kvalitu pro zákazníka. Pokud se ale dostane automobilka do situace, kdy 50 procent jejích vozů bude mít nízkou profitabilitu jako mají elektroauta, půjde o ekonomicky neudržitelnou situaci.
Emise mohou ohrozit spalovací vozy
Nervozitu vyvolávají i tlaky na snížení emisí CO2 v příštím roce. Evropská komise pro příští rok požaduje meziroční snížení emisí o 19 procent. Tedy na 93,6 gramů CO2 na kilometr u osobních automobilů. Kdo limity nesplní, hrozí mu finanční postihy. Podle Jahna bude mít v příštím roce mnoho automobilek problém limity splnit. Jedním z možných řešení je drastické omezení prodeje spalovacích vozů.
Potíž je ale v tom, že jde o začarovaný kruh. Pakliže by kupříkladu Škoda k podobnému kroku přistoupila, sníží svou ziskovost, neboť na elektromobilech tolik nevydělá. Zároveň přijde o zákazníky, kterým by nový spalovací vůz prodala. Ten by přitom byl stále lepší volbou s nižšími emisemi, než kdyby si zákazník pořídil starší vůz s vyššími emisemi.