Jezdit v zatáčkách „přes rukáv“? To v dnešní době půjde už jen těžko. Klasickou ruční brzdu nabízí ani ne deset procent nových aut

Automobilky ve velkém přešly na elektronickou parkovací brzdu. Oproti roku 2019 je v dnešní nabídce o 61 % méně aut vybavených mechanickou ruční brzdou. Dá se očekávat, že do pár let tento prvek z aut zmizí úplně.
rucnibrzda-1100x618.jpg Zdroj: CarGurus

Každý, koho alespoň trochu baví řízení, si určitě někdy vyzkoušel někde na zasněženém parkovišti, jaké to je jezdit v zatáčce přes ruční brzdu. A každý takový člověk patrně ví, že je to zábava. Tedy pokud zrovna vaším autem nebylo něco jako Oltcit, který měl parkovací brzdu na přední nápravě. Jenže podobně jako s manuálními převodovkami platí i v případě klasické mechanické brzdy fakt, že v posledních letech tento prvek z aut ve velkém mizí. Automobilky totiž přecházejí na elektronické parkovací brzdy. Je to mimo jiné důsledek nástupu elektrifikace. O tom, jak velký je tento trend, svědčí studie britské společnosti CarGurus.

Tato společnost provedla poprvé průzkum trhu s novými automobily zaměřený na to, kolik aut má mechanickou parkovací brzdu, v roce 2018 a od té doby ho opakovala každým rokem. Z výsledků je vidět, že každým rokem množství aut vybavených mechanickou parkovací brzdou ubývá. Jestliže v roce 2018 měla klasický „rukáv“ zhruba třetina aut nabízených na trhu, v roce 2021 už tento podíl klesl na pouhých 17 % a v letošním roce spadl na 9 %. Nebo se dá tento pokles vyjádřit ještě trochu jinak. Jak uvádí studie CarGurus, oproti roku 2019 mají dnes zákazníci hledající auto s mechanickou parkovací brzdou k dispozici o 61 % méně modelů.

Nejvíce modelů nabízí Suzuki

Mechanickou parkovací brzdu dnes už najdete především u automobilek produkujících levné vozy. Největší podíl podle studie CarGurus má Suzuki, kde je pět ze sedmi nabízených modelů pořád dostupný s tradiční parkovací brzdou. Relativně hodně modelů s tímto prvkem nabízí také třeba Dacia. Naopak už i mainstreamové značky, jako jsou například Peugeot nebo Nissan, auto s ruční brzdou neprodávají. U prémiových značek typu BMW, Audi nebo Mercedes-Benz je elektronická parkovací brzda minulostí už delší dobu.

Elektronická parkovací brzda má řadu zajímavých výhod. Především přináší uživatelům více pohodlí, může fungovat automaticky a také v prostoru mezi předními sedadly zabírá výrazně méně místa. Navíc tlačítko parkovací brzdy může být v podstatě kdekoliv. Příliš se také neví o tak trochu utajené funkci elektronické parkovací brzdy. Ta totiž může fungovat jako tlačítko pro nouzové zastavení auta, třeba když řidič z nějakého důvodu nebude schopen dále řídit. Funguje to tak, že někdo z posádky tlačítko parkovací brzdy stiskne a bude ho držet. U některých aut pak je nutné preventivně vyměnit mechanismus parkovací brzdy, pro jiné modely je to ale pouze signál o nutnosti nouzového zastavení a systém pak použije klasické brzdy na obou nápravách.

Z principu fungování elektronické parkovací brzdy ale logicky vyplývá, že elektronická brzda bude při případných opravách dražší. CarGurus uvádí, že cena za opravu může být klidně trojnásobná oproti opravě mechanické ruční brzdy. Zatáčku smykem s elektronickou parkovací brzdou také neprojedete, takže nadšenci přijdou o část zábavy z řízení. Trend je ale jasně daný, do pár let se z mechanické parkovací brzdy stane u nových automobilů naprostá rarita.

 

13.11.2023 7:09| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: CarGurus
Více o tématu: automobilybrzdyPeugeot

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist