autoweb.cz > Toyota > Toyota Yaris > Jenom hybrid, ale s větší silou. Stále atraktivní Toyota Yaris baví, pořádná výbava ale šponuje cenovku
Jenom hybrid, ale s větší silou. Stále atraktivní Toyota Yaris baví, pořádná výbava ale šponuje cenovku
Jeden jediný Yaris je v cenové nabídce výš než právě poctivě vybavená Premier Edition, a to je dynamická GR Sport. Auto, které jsme měli k dispozici, má cenovku 679 tisíc korun, což je za městského společníka celkem dost, ale ať neodpuzuji čtenáře hned na začátku článku, klasický Yaris začíná už lehce nad 400 tisíci.
Populární silniční drobek se dočkal pro rok 2024 mírného omlazení a na termín mírné je tady opravdu třeba klást důraz. Změny se týkaly například světel či nárazníku, ale v podstatě jde o navenek takřka stejné auto. Design je milý, žádná obrovská světla či do očí bijící logo, tohle malé auto se prostě nesnaží být ničím jiným než malým autem.
Uvnitř příjemná změna
Nepřehlédnutelná modrá barva Neptun Blue s černou střechou dobře ladí se sedmnáctipalcovými elektrony a navenek se vozu nedá moc vytknout. Kriticky vnímaný prvek navíc zmizel také z interiéru, tři nejvyšší výbavy Yarisu nově mají multimédia s rozhraním Toyota Smart Connect s 10,5palcovým displejem. To je panečku změna oproti minulosti.
Mizí slabší odezva, líbí se mi čitelnost údajů na obrazovce a také to, že práce s celým systémem je snadná a nevyžaduje nutně studium manuálu. Na druhou stranu třeba grafiku u navigace si umím představit trochu reprezentativnější, přijde mi zvláštní, že některé ulice jsou vidět a jiné prostě neexistují. A ještě mi zbývá pochválit head-up displej, ten u malých aut běžně k vidění nebývá.
Prostorově není třeba od omlazené verze čekat něco nového, je tu dostatek odkladových ploch, místa na oba lokty či hlavu a členitost palubní desky s mnoha tlačítky dokáže zastínit interiér z plastů. Modrá lišta v barvě karoserie, která je ve dveřích a před spolujezdcem, je vlastně takovou lacinou imitací ambientního osvětlení. Hezký nápad. Velmi spokojený jsem byl také se sedadly a látkovým čalouněním s prvky černé kůže. Kdo by chtěl ještě něco navíc, tak třeba za panoramatickou střechu se připlácí 12 tisíc korun.
Další malá auta
Dostatek prostoru i vzadu
Se svými lehce přes 180 centimetry výšky jsem ideálním adeptem na relevantní test pohodlného sezení takřka v jakémkoliv voze. Je vidět, že v Yarisu mají letitou praxi a je snadné chápat, proč mezi malými auty dlouhá léta budí důvěru. Na zadních sedadlech se s roztaženými koleny v pohodě vejdu, netlačí mě opěrka, nemačkám se o střechu a výstup a nástup zvládnu bez potíží. To poslední bylo o kus lepší než například v nedávno testované a výrazně větší Mazdě 3 HB, a to je v ani ne čtyři metry dlouhém autě dobrá zpráva.
Zavazadlový prostor pojme 286 litrů, to je takový normál v tomto segmentu, s tím ale počítá asi každý, kdo si městského mrňouse pořizuje. Přece jen jde hlavně o nákupy a menší cesty, ne? Například taková florbalová hůl se nevejde ani křížem, což občas u některých konkurentů pomáhá. Tady už musí pomoci zadní sedadla.
Hybrid už je jedinou variantou
Atmosférická 1,5ka v létě končí, takže lehce posílený hybridní tříválec se stává jediným pohonem tohoto Yarisu. Změna vlastně není zase tak malá, 96 kW je o 11 více, než měl předchůdce a na jízdě to je znát. Celkem 130 koní si s autem už celkem slušně poradí, maximálka 175 km/h a zrychlení na stovku za 9,2 sekundy taky stačí. A využijete i třicetiprocentní nárůst točivého momentu oproti předchozí generaci.
Od vyššího výkonu jsem si sliboval například konkurenceschopnost na dálnici, to sice není běžný způsob jak začít test malého auta, ale vlastně proč ne? Yaris v něm obstál, stotřicítka pro něj není problémová svižností a hlavně ani hlukem. Ačkoliv vozy o třídu větší samozřejmě nabízí aerodynamické odhlučnění vyšší kvality a když nad stovkou opřete pedál o podlahu a motor vystřelí do otáček, víte o něm. Hluk se ale umí ustálit.
A k tomu se těch pár šimlů navíc hodí i během okresního předjíždění, Yaris sice vypadá neškodně, ale předjíždět dovede zručně. Jinak je jeho domovina hlavně ve městě, kde je naopak mnohdy v kabině díky hybridu naprosté ticho. Navíc ve vyšších městských rychlostech (hybrid s kapacitou 0,76 kWh má totiž sílu) motor tak moc nepotřebuje.
Často jsem využíval možnost silnější rekuperace, kterou lze i během jízdy vybrat voličem převodovky. Při jízdě z kopce mi vždy krásně dobila baterii. Převodovka e-CVT je hlučná až ve vyšších otáčkách, minimálně se mi stávalo, že bych postřehl, kdy střídala spalovací pohon s hybridním.
Tuhé řízení a dobrá spotřeba
Celkem tuhé je řízení a vlastně i podvozek, na kultivovanosti jízdy to naštěstí tolik nemění. Komu nezáleží tak moc na estetice, může si na Yaris nasadit šestnáctky a každý výmol na silnicí zabolí o trochu méně.
Moc se mi líbilo, že průměrná spotřeba, která na testovaném voze před mým převzetím byla, se během týdne ježdění neustále snižovala. Začínala na 6,1 litrech a postupně – před odevzdáním – zamířila až na 5,6 litru. Přitom se mi nezdálo, že bych byl jízdně výrazným šetřílkem, naopak jsem se až styděl, že jsem Yaris vracel se třemi čtvrtinami nádrže. Ale já se fakt snažil ji vyjezdit, vážně!
Několikrát v řadě se mi stalo, že průměrka se po vypnutí zapalování zastavila přesně na čísle 3,1. A to i přesto, že šlo o různě dlouhé a náročné trasy, které kombinovaly město a dálnici a zároveň jsem během nich měnil jízdní módy a prošel jak stylem Eco, tak Normal či Sport.
Populární Yaris, který se roky v Česku prodává na tisíce, tak může ohrozit jedině cenovka, která byla zmíněna na začátku článku. Na druhou stranu jde o spolehlivý a kvalitně zpracovaný vůz, možná by tedy jen stačilo trochu si pohrát s konfigurátorem…