autoweb.cz > Jeep > Jeep Grand Cherokee > Jeep Grand Cherokee 5.7 V8 HEMI
Jeep Grand Cherokee 5.7 V8 HEMI
Dynamika 5
Chování na silnici 7
Provozní náklady 5
Praktičnost 9
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6.4
RADOSTI
Slušný komfort a velmi dobře odhlučněný interiér; akceptovatelné jízdní vlastnosti
STAROSTI
Nezní jako osmiválec a nejede jako osmiválec. Jenom žere jako osmiválec.
Koukám do kalendáře a svítí tu na mě velmi atraktivní položky. Volkswagen s „dynamickým a zároveň úsporným vznětovým agregátem 1.6 TDI„, Jeep s osmiválcem a Mercedes s osmiválcem. No, nedovedete si představit, jaká to byla bitva o klíčky. Dva osmiválce, jeden o objemu 5,7 litru, druhý s dvěma turby a objemem 4,63 litru… Zkrátka, byl to boj, ale nakonec vítězoslavně klíčky od Volkswagenu Jetta získal Jirka. Kdo to má při dnešních cenách benzínu živit, že?
Jeep Grand Cherokee velká fotogalerie
Zavzpomínal jsem hned na svou první zkušenost s Jeepem Grand Cherokee a říkal jsem si, že se tím párkrát svezu do práce, pak vyzkouším Mercedes, ale že stejně o víkendu vytáhnu emtrojku, která se konečně probudila ze zimního spánku. Ale to jsem ještě netušil, že mě bude Jeep Grand Cherokee docela bavit.Jeep Grand Cherokee je zajímavé auto. Když jsme si ho přebírali, překvapily mne jeho docela atraktivní proporce. Ne snad, že by auto působilo nějak „sportovně“, ale rozhodně se mi na první pohled zalíbilo víc než cokoli z této kategorie. Jeep není opticky tak mohutný a spíše svými tvary připomíná většího kombíka do terénu, něco jako Volvo XC70. Uvnitř si pak uvědomíte, že tohle není žádný macek, je tu místa tak akorát a rozhodně se tu nerozvalíte jako v Range Roveru. Pro Američany tohle musí být naprosté životní minimum, něco jako pro nás Fabia 1.2 TSI.
Vzadu také není tolik místa a kufr je jen průměrný, ale důležité je, že interiér nepůsobí levně a odfláknutě. Spíše si tu připadáte jako v dobrém korejském autě – slušná kvalita plastů, sice levná imitace kůže, ale dobré zpracování. A pozitivní dojmy přetrvávají i při jízdě. Nic v Jeepu nevrže, neskřípe a netluče.
Horší je to ale po nastartování. Osmiválec naskočí se zahučením, ale hned se ustálí na velmi tichém a kultivovaném volnoběhu. Bohužel se po rozjezdu nedočkáte „amerického dunění“. Motor po přidání plynu jen zesiluje svůj hlas a spíše řve než aby vydával lahodné osmiválcové burácení. Co mi ale na pohonném ústrojí vadí nejvíce, je převodovka. Chápu, že Američané mají jiné potřeby, ale tento pětistupňový automat pochází z doby předkolumbovské. Je hloupý, pomalý, neochotný a pocitově se v něm ztrácí tak 150 z 350 koní výkonu.
Pusťte na semaforu brzdu a auto se začne pomalu rozjíždět, lehce přidejte plyn… A Jeep poskočí snad o pět metrů dopředu, div se nepověsí před vámi pomalinku se rozjíždějícímu taxíku na kufr. Když ale jedete na čtvrt plynu za městem a rozhodnete se předjet smrdutý diesel (což by v případě osmiválce pod kapotou měla být hračka), šlápnete na plyn a ono se nic nestane. Motor se začne jen neochotně hýbat a auto zrychluje podobně jako nějaký průměrný čtyřválec. Pro vyvolání okamžité akcelerace je nutno na pedál plynu dupnout, a to doslova. Možná je to nějaká ochrana proti nechtěnému přidání plynu, zatímco telefonujete, žerete hamburger a zmrzlinu a píšete esemesku…Na reakce motoru a převodovky je třeba si zvyknout, ale hlavně po autu nesmíte nic chtít. Při klidné jízdě na dálnici a za městem je Jeep velmi uspokojivý a vlastně docela příjemný. Svůj podíl na tom má určitě i fakt, že Jeep Grand Cherokee jezdí na nové platformě Mercedesu ML, který se ještě ani nepředstavil. Jeep Mercedes předběhl a použil ji jako první. Auto působí mnohem bytelněji, stabilněji a celkově lépe než minulý model, který se řadil k beznadějnému podprůměru.
Nový Jeep Grand Cherokee má nezávislé zavěšení vpředu (vzadu je tuhá náprava) a tento osmiválec má i vzduchový podvozek, který reguluje světlou výšku buď v závislosti na nastaveném jízdním režimu, nebo automaticky. Skutečně to funguje dobře a ačkoli Gran Cherokee nemá (a ani nechce mít) ambice soupeřit na silnici třeba s BMW X6 nebo Porsche Cayenne, v lehčím a těžším terénu objevíte, že si přeci jen Američané dali nějakou práci. Hodně to připomíná Range Rover – na otočném ovladači si zvolíte třeba režim Sand (písek), zapnete redukci a nemusíte se bát s Jeepem vyrazit tam, kde by se plno SUV zastavilo na první překážce. Limitujícím faktorem pak bude už jen trakce pneumatik.
Výkony a měření
Jeep s podivem neudává, krom maximální rychlosti 224 km/h, žádný údaj o dynamice vozidla. Nemůžeme tedy vycházet z toho, jak rychlý má nový Grand Cherokee s osmiválcem být. Nicméně změřená akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy je na osmiválcové auto o výkonu skoro 350 koní hodně velkým zklamáním. Převodovka je neochotná a motor působí skutečně podvyživeně, pokud vyžadujete rychlý sprint z místa. Pro srovnání uveďme čas dieselového BMW X5 xDrive40d s šestiválcem, to akcelerovalo na stovku za mnohem přesvědčivějších 6,7 sekundy.Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h se na trojku odehrát nemohlo, protože řídící jednotka vydala povel k podřazení. Čas 2,7 sekundy ale slibuje, že předjíždění nebude trvat věčnost. Musíte ale na plyn pořádně dupnout, postupné přidání počítač spíše zmate a nebude vědět, zda má podřadit nebo ne.
Brzdy spadají do podprůměru a po několika rychlých kolech již vykazovaly známky značné únavy. Na suchu zastavily Jeep Grand Cherokee 5.7 V8 HEMI na čtyřiceti metrech za necelé tři sekundy, například Porsche Cayenne S Hybrid bylo i na zimních pneumatikách lepší.
Na našem testovacím okruhu Jeep zázrak nepředvedl. Je to velké auto, které se při brzdění potápí na předek a v zatáčkách silně naklání. Nedotáčivost je poměrně výrazná a řízení značně pomalé. To je ale daň za slušné terénní schopnosti, kde nemůžete chtít tvrdý podvozek a ostré řízení. Čas 38,18 sekundy je sice na setinu stejný, jakého dosáhla Dacia Duster 1.5 dCi, ale od amerického auta o hmotnosti dvě a čtvrt tuny nemůžete čekat schopnosti Cayennu nebo BMW X6.
Ceny a výbava
Jeep Grand Cherokee 5.7 V8 HEMI stojí v nejvyšší výbavě Overland 1 539 900 korun. Dostanete ale úplně všechno včetně navigace, ventilovaných i vyhřívaných sedaček (ventilování je velmi účinné), vzduchového podvozku, parkovací kamery a dalších hraček. Zajímavější položkou je však zesílená brzdová soustava, kterou oceníte hlavně při tahání těžkých přívěsů (lze zapřáhnout až 3,5 tuny). U konkurence byste za minimálně 300 koní a takovou výbavu museli zaplatit aspoň dva miliony. A ještě jeden detail, který stojí za zmínku – Jeep má snad ty nejlepší ostřikovače čelního skla, jaké jsem kde zažil.Spotřeba paliva asi nebude věc, kterou byste nějak zásadně řešili, ale je dobré vědět, že za méně než 14 litrů se s Jeepem jezdit nedá – a to ještě musíte mít opatrnou nohu na plynu. Spíše počítejte s šestnáctilitrovou spotřebou a jestli jezdíte hlavně po městě a blízkém okolí, palubní počítač vám rád a ochotně ukáže dvacítku. V této souvislosti tak při klidné jízdě působí rozsvícení nápisu ECO na palubní desce spíše komicky. Lepší je to v momentě, kdy jedete na severovýchod – v rohu displeje svítí NE (North East) a hned vedle ECO. Pak má Jeep konečně pravdu…
Verdikt
Na Jeep Grand Cherokee se můžete dívat různě a když se s ním svezete, možná vás plno věcí potěší a uspokojí. Jenže ve světle srovnání s evropskou konkurencí, jako je BMW X5 nebo Audi Q7, si povede Jeep Grand Cherokee úspěšně jen s velkými obtížemi, ačkoli nabízí ve výsledku zajímavou cenu. Potřebuje především sofistikovanější pohonné ústrojí, takže se z něj stává pouze akceptovatelné zboží pro skutečné fanoušky „amerik“. Pro takové je ale velmi důležitá ta zpráva, že Jeep Grand Cherokee 5.7 V8 HEMI nevyžaduje nutné kompromisy a ústupky v oblasti kultivovanosti, komfortu a kvality. Je to slušné a sympatické auto.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 17°C |
0-100 km/h (s) | 8,4 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 2,7 (2. st.) |
100-0 km/h (s) | 2,93 |
100-0 km/h (m) | 40,71 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 16,7 |
Čas na kolo (s) | 38,18 |
Motor | |
Konstrukce | vidlicový osmiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | OHV |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 5654 |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 99,5 x 90,9 |
Převodovka | pětistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři, uzávěrka, redukce |
Podvozek | |
Vpředu | Lichoběžníkové nezávislé zavěšení nápravy s příčným zkrutným stabilizátorem |
Vzadu | Tuhá náprava s pětiprvkovým zavěšením s Panhardskou tyčí za nápravou, příčný stabilizátor |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Pneumatiky vpředu | 265/50 R20 |
Pneumatiky vzadu | 265/50 R20 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 259 / 347 v 5200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 520 v 4200 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 154,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 224 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 21,1 / 10,0 / 14,1 |
Objem nádrže (l) | 93 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4750 |
Šířka (mm) | 1870 |
Výška (mm) | 1785 |
Rozvor náprav (mm) | 2780 |
Provozní hmotnost (kg) | 2250 |
Celková hmotnost (kg) | 2750 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 3500 |
Zavazadlový prostor (l) | 782 - 1554 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 296 900 Kč |
Základní cena test. verze | 1 539 900 Kč |