autoweb.cz > Jeep > Jeep Grand Cherokee > Jeep Grand Cherokee 3.6 V6
Jeep Grand Cherokee 3.6 V6
Dynamika 5
Chování na silnici 6
Provozní náklady 4
Praktičnost 8
X-Factor 4
Celkové hodnocení 5.4
RADOSTI
Atraktivní design; svým způsobem zajímavá image; celkové schopnosti
STAROSTI
Motoru a automatu se do práce nechce a chlastá jako osmiválcová verze.
Když jsme testovali osmiválcový Jeep Grand Cherokee 5.7 V8 HEMI, objevili jsme v něm docela zajímavé a především akceptovatelné auto. Očekávali jsme tedy, že by nás mohl šestiválec uspokojit stejně, ale s vidinou rozumnějších provozních nákladů bez nutných kompomisů v oblasti dynamiky.
Bohužel je realita trochu jiná. Vynechám teď hodnocení interiéru a detailů, protože o tom jsem psal u osmiválcového modelu a tento testovaný s motorem Pentastar V6 o objemu 3,6 litru má výbavu prakticky stejnou. Interiér je docela přehledný, relativně kvalitní a hlavně prostorný, i když vzhledem k ceně na nejlepší z evropských aut nestačí. Vše ale kompenzuje velmi bohatou výbavou, takže se mu dá dost věcí odpustit.Ale zpátky k tomu motoru. Osmiválcový Grand Cherokee mne vysloveně štval svou podivnou reakcí na plyn ve stylu „všechno nebo nic“ a šestiválec je na tom stejně. Jízda ve městě je pak taková uskákaná a nepohodlná, když při každém sebemenším přidání plynu auto poskočí dopředu, jako by vás zezadu někdo naboural. I korejská auta mají v tomto ohledu „evropštější“ mapování plynu.
Jeep Grand Cherokee velká fotogalerie
Bohužel Jeep Grand Cherokee 3.6 V6 nedokáže tuto horlivost přetavit v bleskovou akceleraci. Auto působí neuvěřitelně líně, jako by mu někdo nechal zataženou ruční brzdu. Na stovku se dobelhá sotva za deset sekund a když po něm chcete akceleraci na dálnici, odpoví jen hučením. Je to divné, že auto, které má papírový výkon 286 koní a točivý moment 347 Nm působí pomaleji jen dieselová Kia Sportage se čtyřválcem.
Když pak chcete po autě rychlost, dostanete spotřebu paliva do čtrnáctilitrové oblasti – tedy stejně jako s osmiválcem, který ale byl aspoň trošku uvolněnější i svižnější. Pohonná jednotka je tak skutečným zklamáním a to raději ani nemluvím o automatické převodovce, která je snad z roku 2500 před naším letopočtem. Neustále drží auto v těch nejméně použitelných otáčkách a když chcete akcelerovat, buď nepodřadí vůbec (u 1200 ot./min. motor s 2,3 tuny těžkým autem nehne), nebo motor vyžene k omezovači, kde už se mu zas pracovat nechce.Je to škoda, protože jinak je na silnici Jeep Grand Cherokee překvapivě dobrý. Je v něm neuvěřitelné ticho, jako byste jeli luxusní limuzínou za tři miliony. Odhlučnění je ukázkové a to platí jak pro hluk aerodynamický a valivý, tak i pro rány od podvozku, kterých se vám vůbec nedostane.
Díky nezávislému zavěšení je Jeep docela agilní a nebýt trochu pomalého řízení (které je ovšem nutným kompromisem pro schopnosti v terénu), daly by se jeho vlastnosti s trochou nadsázky označit za „sportovní“. Funguje totiž opravdu dobře a nebýt toho líného motoru a neochotného automatu s reakcí zhuleného Jamajčana, jízda v zatáčkách by s ním mohla být stejným potěšením, jakého se vám dostane třeba v BMW X5 – samozřejmě v rámci kategorie SUV.Mimo asfalt pak Jeep plno soupeřů zastíní – disponuje redukcí a ovladačem umožňujícím výběr z optimálního jízdního režimu v terénu. Nepouštěl jsem se do žádných šíleností, ale i náročnější přejezdy zvládne auto s klidem. Překvapí i to, že uvnitř nic nevrže a neskřípe, takže si dali konstruktéři docela záležet. Škoda, že většina zákazníků s tímhle autem mimo silnice nevyjede – redukce s režimem pro jízdu po kamení a sněhu jsou vám v podzemních garážích nákupního centra stejně platné jako mrtvému teplý kabát.U dealera necháte za šestiválcový Grand Cherokee v nejvyšší výbavě Overland 1 349 900 korun. Je to hodně, ale v ceně je opravdu všechno včetně navigace a audio systému. Obávám se ale, že o rovných 100 000 korun dražší diesel se vám asi vyplatí víc. Nejde ani tak o náklady na palivo (počítejte s reálnou spotřebou kolem 14 litrů benzínu na 100 km), ale spíše o nervy. Předpokládáme, že s dieselem 3.0 V6 bude auto trochu důstojnější, hlavně co se výkonů týče.
Verdikt
Jediným velkým problémem šestiválcového Jeepu Grand Cherokee je líný motor a především sladění pohonné jednotky a automatické převodovky. Bohužel auto neumí jezdit úsporněji než osmiválec 5.7 V8 HEMI, a tak tento šestiválcový motor nedává příliš mnoho smyslu. Je to škoda, protože jinak je Grand Cherokee dobré auto s překvapivě komfortní jízdou a objektivně slušnými schopnostmi mimo asfalt. Snad to aspoň nějací zákazníci využijí a ocení. (Ten, kdo opravdu potřebuje schopnosti mimo asfalt, nechť si k hodnocení přidá jednu hvězdičku.)
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 3604 |
Kompresní poměr | 10,2 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 96,0 x 83,0 |
Převodovka | pětistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři, uzávěrka, redukce |
Podvozek | |
Vpředu | Lichoběžníkové nezávislé zavěšení nápravy s příčným zkrutným stabilizátorem |
Vzadu | nezávislá náprava s pětiprvkovým zavěšením s Panhardskou tyčí za nápravou, stabilizátor |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | Kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 265/50 R20 |
Pneumatiky vzadu | 265/50 R20 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 210 / 286 v 6350 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 347 v 4300 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 126,2 |
0-100 km/h (s) | 14 dní |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 206 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 16,0 / 8,8 / 11,4 |
Objem nádrže (l) | 93,5 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4822 |
Šířka (mm) | 1943 |
Výška (mm) | 1781 |
Rozvor náprav (mm) | 2915 |
Provozní hmotnost (kg) | 2266 |
Celková hmotnost (kg) | 2949 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2268 |
Zavazadlový prostor (l) | 782 / 1554 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 079 900 Kč (3.6 V6 Laredo) |
Základní cena test. verze | 1 349 900 Kč (3.6 V6 Overland) |