autoweb.cz > reportáž > Jeďte se podívat, jak se dělá VW Phaeton
Jeďte se podívat, jak se dělá VW Phaeton
Mohla by to být velmi moderní kancelářská budova, areál blízké technické univerzity nebo snad i netradiční nákupní centrum – ale není to ani jedno. Rozlehlá prosklená stavba, zasazená na okraj městského parku přímo uprostřed saské metropole, je továrna na automobily.Takzvaná „skleněná manufaktura“ byla zbudována výhradně kvůli výrobě limuzíny Volkswagen Phaeton, která právě v těchto dnech míří k zákazníkům v modernizované verzi. Stejně jako si Ferdinand Piech, tehdejší šéf Volkswagenu a dodnes faktický vládce tohoto automobilového koncernu, doslova vydupal ze země luxusní limuzínu s dvojitým W na kapotě, která by se mohla měřit s Mercedesem třídy S, vysnil si i neobvyklý způsob a místo výroby: Phaeton se kompletuje víceméně ručně v srdci Saska, kraje kdysi proslulého řemeslnou zručností a precizní výrobou. Ostatně městečko Glashütte, kde se vyrábějí jedny z nejprestižnějších (a nejdražších) hodinek na světě, je z Drážďan co by kamenem dohodil…Uspořádání drážďanské továrny nepřestává udivovat ani po deseti letech. Výroba probíhá ve dvou nadzemních podlažích se skleněnými stěnami a dřevěnými (!) podlahami. Většinu montážních úkonů zajišťují lidé, na roboty zůstala jen instalace kol, lepení skel a takzvaná „svatba“, proces spojení kompletního hnacího ústrojí s karoserií. Dělníci mění stanoviště až pětkrát za směnu, aby neztratili koncentraci a zájem o práci, jejíž podmínky by jim záviděl nejeden úředník. V hale je poměrně ticho, nepřímé osvětlení zespoda nasvícenými zrcátky dělá dobře očím a klimatizace se vyznačuje stejně „bezprůvanovým“ fungováním jako ve voze, který zde přichází na svět. (Když Phaeton na začátku dekády vstupoval na trh, hodně se psalo o tom, že Ferdinand Piech nesnáší průvan – proto jsou výdechy ventilace ve Phaetonu skryty za dřevěným obložením.)Přesvědčit obyvatele Drážďan, že si mají nechat postavit uprostřed města továrnu na auta, samozřejmě nebylo jednoduché. Svého času dokonce odpůrci stavby nashromáždili 17 600 podpisů na protestní petici. „Vyhrát srovnávací test s Mercedesem třídy S v časopisu Auto Motor und Sport je jedna věc,“ naráží mluvčí drážďanské „manufaktury“ Christian F. Haacke na slavný – a kontroverzní – verdikt renomovaného německého magazínu. „Mnohem těžší však bylo vysvětlit náš záměr zdejším lidem.“Určitě pomohlo, že návrh byl svěřen architektovi Dr. Gunteru Hennovi z místní Technické univerzity. Aby ale Volkswagen mohl vůbec projekt uskutečnit, musel přijít s řadou do té doby nevídaných architektonických, technologických i logistických řešení. Nic nevystihuje tuto jedinečnost lépe než CargoTram – nákladní tramvaj, která každý pracovní den přiveze do továrny potřebné čtyři stovky tun materiálů, hotových podsestav a dalších zásob z pět kilometrů vzdáleného průmyslového parku.Ve snaze začlenit továrnu do života Drážďan postupoval Volkswagen právě tak chytře, jak byste čekali od firmy, která dokáže navrhnout, postavit a zprovoznit montážní závod uprostřed města – místo aby tlačil svoji myšlenku silou, učinil z továrny turistické a kulturní centrum. Pro obyvatele města se přímo ve vstupní hale skleněné manufaktury pořádají koncerty, divadelní představení a další umělecká vystoupení – Volkswagen je ostatně sponzorem místní filharmonie. Zákazníci si pak mohou v luxusně zařízeném privátním salonu nakonfigurovat Phaeton podle svých představ a o několik týdnů později si ho na stejném místě také převzít. V továrně jsou ovšem vítáni i ti, kdo nemají zálibu ve vážné hudbě ani dost prostředků na pořízení jednoho z luxusních modelů Volkswagenu. A dokonce nemusejí ani mluvit německy. Podnik nově organizuje prohlídky i v českém jazyce.
Jako řadový návštěvník se na rozdíl od nás nepodíváte do míst určených pro zákazníky, kteří si zde objednávají nebo vyzvedávají svůj Passat CC, Touareg či Phaeton, ale to hlavní, totiž prosklenou dvoupodlažní montážní halu s dřevěnými parketami a dělníky v bílém, uvidíte z první ruky. Širokou veřejnost budou nepochybně fascinovat zejména automatizované procesy, zatímco člověk z prostředí automobilového průmyslu ocení spíše pohled na ruční montáž věcí, které jinde instalují stroje, a organizaci celého výrobního postupu.
Prohlídky v českém jazyce lze dojednat individuálně prostřednictvím oficiální webové prezentace skleněné manufaktury, ale o adventních nedělích se konají pravidelně vždy ve čtrnáct hodin. Pokud se tedy tento či následující víkend chystáte do Drážďan za vánočními nákupy, můžete je rovnou spojit s návštěvou jedné z nejneobvyklejších automobilových továren, jaké na světě stojí.
Die Gläserne Manufaktur Drážďany – fakta
Zahájení provozu: 2001
Rozloha: 83 000 m2
Denní objem výroby: cca 45 vozů