Japonci představují novou generaci zakladatele segmentu SUV, chtějí ukousnout prodeje Karoqu

Nissan posiluje svoji pozici lídra v evropském segmentu crossoverů představením zcela nového modelu Qashqai třetí generace. Od doby, kdy společnost Nissan v roce 2007 tento segment vynalezla, se prodalo více než tři miliony vozů Qashqai.
all-new-nissan-qashqai-cgi-interior-2.jpgCelá galerie 90 Zdroj: Nissan

Pro tuto novou iteraci si Nissan zachoval hlavní principy, které řídily koncept, design a vývoj dvou předchozích generací modelu Qashqai: elegantní design, vylepšené celkové balení a efektivní hnací ústrojí v kombinaci se zvýšenou kvalitou a zážitkem z řízení jako u vozů vyššího segmentu.

Díky nové alianční platformě CMF-C, ukázce pokročilého inženýrství, inovací a pokročilých technologií, nový Qashqai opět zvýší laťku v segmentu crossoverů a zákazníci si tyto atributy budou moci již brzy vychutnat.

Podobně jako u jeho předchůdců i design nového modelu Qashqai vedl tým společnosti Nissan Design Europe se sídlem v centru Londýna, zatímco jeho vývoj vedl tým Nissan Technical Center Europe se sídlem v Cranfield, Bedfordshire (Velká Británie).

Svůdná přitažlivost, elegantní design

Rozvor vozu se zvětšil o 20 mm a celková délka se zvětšila o 31 mm. Došlo k nepatrnému zvýšení výšky (+ 35 mm) a rozšíření vozu o 29 mm pro lepší postoj a výsledný dojem celkového designu na silnici.

Přední část zcela nového modelu Qashqai má zvětšenou masku chladiče Nissan V-Motion v chromovaném provedení se sekundární linkou v matném chromu, který zdůrazňuje preciznost celkového designu. Doplněna štíhlými, pokročilými Full LED matrix světlomety s charakteristickým podpisem LED denního svícení ve tvaru bumerangu. Super úzké mezery mezi všemi těmito detaily vytvářejí prémiový dojem. Přední světlomety byly oproti předchozí generaci vylepšeny a díky LED technologii jsou nyní štíhlejší a kopírují dynamické linie karoserie.

Z boku působí nový Qashqai sportovněji a dynamičtěji, s jedinou „rychlou linkou“, která prochází vozem zepředu dozadu, což vozu dodává velmi horizontální vzhled, ale také vyjadřuje pocit dynamiky.

Nová generace modelu Qashqai bude poprvé k dispozici s 20palcovými koly z lehkých slitin (předchozí generace nabídla až 19palcová kola). Tato kola s větším průměrem lépe vyplňují podběhy a dále přispívají k robustnímu vzezření vozu na silnici. Zákazníci oceňují možnost osobní volby, takže nový Qashqai bude k dispozici v 11 barvách karoserie s pěti dvoubarevnými kombinacemi, což jim dává na výběr z 16 variant.

Vylepšená atmosféra interiéru

Kabina nového Nissanu Qashqai, propojená, pohodlná a impozantní, nastavuje nový standard segmentu díky prémiovému pocitu, osobitému designu a lepší použitelnosti. Celý interiér působí harmonickým a uklidňujícím dojmem díky použití nového bílého ambientního osvětlení. Velká pozornost byla věnována také ergonomické a estetické kvalitě tlačítek a spínačů s vysoce kvalitní hmatovou odezvou, která dává uživatelům pocit jistoty a propracovanosti.

Nový Qashqai nabízí pokročilý informační a zábavní systém s širokým portfoliem připojených služeb, včetně snadné integrace chytrých telefonů, WiFi ve voze až pro sedm zařízení a NissanConnect Services, specializovanou aplikaci, která umožňuje interakci s vozidlem a jeho monitorování.

Větší 9palcová obrazovka systému NissanConnect s vyšším rozlišením je digitální bránou k navigaci, zábavě a nastavení vozidla a je kompatibilní jak s Android Auto®, tak s Apple CarPlay® a bezdrátovým Apple CarPlay®.

Nová plně elektronická 12,3palcová TFT multi-informační obrazovka přístrojové desky s vysokým rozlišením nabízí výběr konfigurovatelných rozvržení pro zobrazení navigace, zábavy, informací o provozu nebo informací o vozidle, to vše ovládané novým dotykovým přepínačem na volantu. K digitálnímu pozadí TFT je přidána tradiční textura broušeného skla „Kiriko“ – přímý odkaz na japonskou DNA společnosti Nissan.

Inovativní nový 10,8palcový Head-Up displej (HUD) poskytuje největší úhlopříčku obrazu v segmentu. V zorném poli řidiče se promítají klíčové informace navigace, asistenčních systémů řidiče a informace o provozu.

Funcke Home-to-Car jsou kompatibilní se zařízeními Google Assistant a Amazon Alexa. Systém podporuje širokou škálu příkazů, a umožňuje majitelům například posílat vzdáleně cíle do navigace automobilu rozhovorem s jejich chytrým zařízením, čímž se minimalizuje čas potřebný k zadání cíle.

Aplikace pro smartphony NissanConnect Services přináší funkce dálkového ovládání vozidla, jako je dálkový klakson a světla, stejně jako dálkové zamykání a odemykání dveří. Aplikace také umožňuje nastavit inteligentní upozornění včetně upozornění na překročení nastavené rychlosti, času užívání a vyhrazené zóny pohybu, pokud vozidlo překročí nastavené parametry.

Pokud nepoužívají navigaci svého telefonu, mají řidiči přístup ke 3D mapám a informacím o provozu v reálném čase, které zahrnují pokročilé navigační funkce, jako jsou bezdrátové aktualizace map, Google Street View a ceny pohonných hmot. Prostřednictvím aplikace je k dispozici také navigace Door-to-door, včetně funkce My Car Finder. Konektivitu dále rozšiřuje pro všechny cestující přední a zadní USB nabíjení ve standardech USB-A a USB-C.

Pohodlné ovládání

Nový Qashqai nadále poskytuje řidičům dokonalou kontrolu nad situací díky lepší viditelnosti vpřed, do boku vzad. Mezi vylepšení patří větší sklon čelního skla, tenčí design předního sloupku a boční zrcátka namontovaná na dveřích, namísto sloupku A, čímž se omezují zóny zakrytého výhledu.

Delší rozvor nového modelu Qashqai v kombinaci s efektivní celkovou konstrukcí vytváří ještě větší prostor pro uživatele. Prostor pro kolena pro cestující vzadu se zvětšil o 28 mm na 608 mm, přičemž se mezi řidičem a spolujezdcem vytvořila větší vzdálenost. Vepředu i vzadu se zvýšil prostor nad hlavou cestujících o 15 mm díky malému zvětšení vnějších rozměrů.

Ztělesněná praktičnost

Díky elektricky ovládaným dveřím zavazadlového prostoru je přístup do něj snadný, i když má uživatel vozu plné ruce. Celková kapacita zavazadlového prostoru se oproti předchozí generaci modelu zvýšila o více než 50 litrů, částečně díky tomu, že byla o 20 mm snížena podlaha v důsledku vylepšené konstrukce zadního zavěšení.

Oblíbené prvky předchůdce, jako například boční úložné prostory nad podběhy kol a systém flexibilní organizace zavazadlového prostoru, jsou u nového modelu přeneseny a vylepšeny, stejně jako odolné čalounění na jedné straně a omyvatelný plast na straně druhé.

Vylepšení ergonomického designu dveří znamenají, že nastupování a vystupování je nyní snazší než u předchozí generace, což je patrné zejména v omezených prostorech, jako jsou parkovací domy s více podlažími. Tam, kde to prostor dovolí, rodiče ocení, že zadní dveře se nyní otevírají do úhlu 90 stupňů, což umožňuje snadnější přístup k dětem a batolatům na dětských sedačkách.

Elektrifikované pohony

Nový Nissan Qashqai tak podporuje cíl společnosti Nissan dosáhnout 50 % objemu prodeje elektrifikovaných verzí svých modelů v Evropě do roku 2024. Bude k dispozici nejen s benzinovým motorem 1,3 DIG-T vybaveným technologií mild hybridního pohonu, ale také pro Evropu představuje e-POWER, inovativní a oceňovanou technologii společnosti Nissan, které čerpá z průkopnického elektrického modelu Nissan LEAF.

S variantami 2WD a 4WD, šestistupňovou manuální převodovkou nebo novou převodovkou Xtronic a pohonem čistě elektrického motoru technologie e-POWER nabízí nový Qashqai vše k uspokojení každého požadavku zákazníka, přičemž radost z jízdy je srdcem všech konfigurací hnacího ústrojí.

Benzinový motor 1.3 DIG-T 138 k/156 k 12V MILD HYBRID

Mild hybridní systém, který je k dispozici u nového modelu Qashqai, je cenově dostupnější hybridní technologií, která poskytuje podporu točivého momentu, prodloužené vypnutí motoru při volnoběhu, rychlé znovu nastartování a režim plachtění do zastavení (pouze Xtronic), se zlepšením úspory paliva i emisemi CO2 (-4 g / km).

Pozitivní dopad energetického managementu modelu mild hybrid na CO2 zajišťuje, že motor o objemu 1,3 litru poskytuje více výkonu a točivého momentu než klíčoví konkurenti, takže varianta se zážehovým motorem je přesvědčivou nabídkou pro zákazníky. Mild hybridní systém ALiS přidává k celkové hmotnosti vozidla pouhých 22 kg.

Při zpomalování se energie získává rekuperací a ukládá se do lithium-iontové baterie. Tato energie se je poté využívána v režimu Start-Stop, v režimu plachtění do zastavení (pouze verze Xtronic) a jako podpora točivého momentu benzinového motoru.

V režimu plachtění do zastavení, při rychlostech nižších než 18 km/h a při „aktivním brzdění”, se motor vypne a akumulovaná energie se použije k napájení elektrických zařízení vozidla. To umožňuje prodloužení zastavení motoru a snížení spotřeby paliva.

Mild Hybridní systém je spojen s osvědčeným a renomovaným zážehovým motorem 1.3 DIG-T, který byl představen v modelu Qashqai v roce 2018. Tento motor byl pro nový Qashqai dále vylepšen o 50 nově navržených komponentů a splňuje emisní normu Euro6-d Full.

Benzinový motor 1.3 DIG-T bude nabízen se dvěma výkony – 138 k a 156 k, a to buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo novou převodovkou Xtronic (pouze 156 k). Maximálního výkonu motor dosahuje při 5500 ot./min, s maximálním dostupným točivým momentem 270 Nm při praktických 1750 ot./min pro varianty Xtronic s výkonem 156 k a výkonnější varianty s manuální převodovkou.

U manuálních verzí byla převodovka vylepšena pro rychlejší, přímější a sportovnější pocit z řazení. Převodovka Xtronic nové generace nabízí lepší spotřebu paliva a pocit zrychlení díky vylepšením včetně systému dvojitého olejového čerpadla s novým elektrickým olejovým čerpadlem.

Pohon předních kol je k dispozici u verzí s výkonem 138 i 156 koní, zatímco pohon všech kol bude k dispozici pouze u modelů s převodovkou Xtronic s výkonem 156 koní. Nový řídicí systém pohonu všech kol a volič jízdních režimů jsou intuitivnější a inteligentnější a přizpůsobují se vnějším podmínkám pomocí pěti jízdních režimů – Standard, ECO, Sport, Snow a Off-Road. V případě prokluzu kola se reakční doba systému pohonu všech kol snížila pětkrát na přibližně 0,2 sekundy.

E-POWER

Nový Qashqai přináší do Evropy premiéru inovativního systému pohonu e-POWER společnosti Nissan. Systém e-POWER, jedinečný pro společnost Nissan a klíčový prvek ve strategii Nissan Intelligent Mobility, představuje unikátní přístup k elektrifikaci a přináší vzrušení do každodenního používání automobilu.

Systém e-POWER se skládá z vysoce výkonné baterie a hnacího a integrovaného hnacího ústrojí složeného ze zážehového motoru o výkonu 157 koní s jedním z nejlepších variabilních kompresních poměrů v dané kategorii, generátoru energie, měniče a elektromotoru o výkonu 140 kW podobné velikosti a výkonu, jaký lze najít v elektromobilech značky Nissan. Jedná se o jedinečné řešení, které kombinuje příjemné lineární zrychlení, které je charakteristické pro elektromobil, ale bez nutnosti nabíjení.

Pro splnění typických požadavků evropských spotřebitelů a jejich každodenního provozu byla instalace systému e-POWER pro nový Qashqai významně vylepšena. Oproti použití systému e-POWER v modelu Note – nejprodávanějším japonském automobilu za poslední roky – kde je využit benzinový motor 1,2l, který nabíjí bateriovou jednotku, a konečný výkon systému je 108 koní, byl e-POWER pro evropský trh upgradován použitím 1,5litrového zážehového motoru s konečným výkonem systému 140 kW (187 k).

Jedinečným prvkem systému e-POWER je to, že zážehový motor slouží výhradně jako generátor elektrické energie, zatímco kola jsou poháněna elektromotorem. To znamená, že motor může vždy běžet v optimálním režimu, což vede k vynikající účinnosti a nižším emisím CO2 ve srovnání s tradičním spalovacím motorem.

Díky čistě elektrickému pohonu nedochází k žádné prodlevě jako u spalovacího motoru nebo tradičního hybridu. Okamžitá reakce jako u elektromobilu přináší vzrušující pocit z vysokého točivého momentu a nejlepší úroveň zrychlení při různých rychlostech, což usnadňuje předjíždění nebo najíždění na dálnici a zvyšuje pocit jistoty za volantem.

Podobně jako model LEAF i nový Qashqai e-POWER těží ze zcela nového zážitku z jízdy díky možnosti ovládat vůz jedním pedálem, a to prostřednictvím systému e-Pedal. Řidič se tak může rozjíždět, zrychlovat a zpomalovat pouze pomocí plynového pedálu.

Platforma CMF-C

Nový Qashqai je prvním novým modelem v Evropě, který využívá platformu CMF-C, což představuje nejmodernější automobilovou a technologickou architekturu. Ústředním bodem inženýrského konceptu bylo zachování současných proporcí modelu Qashqai, které jsou „správné“ a klíčové pro jeho úspěch, což znamená, že se pohodlně pohybuje v ulicích města a snadno se vejde na parkovací místa, a zároveň poskytuje vynikající vnitřní prostor.

Pokud jde o konstrukci, využity byly lehčí materiály a pokročilé lisovací a svařovací techniky ke zvýšení pevnosti, ale také ke snížení hmotnosti. Poprvé jsou dveře zavazadlového prostoru modelu Qashqai vyrobeny z kompozitního materiálu, který šetří 2,6 kg.

Přední a zadní dveře, přední blatníky a kapota jsou nyní vyrobeny z hliníku, což v součtu činí úsporu hmotnosti 21 kg v porovnání s konstrukcí aktuální generace modelu Qashqai.

Přímá výhoda pro zákazníky díky pokročilým výrobním technikám spočívá v tom, že celkové je základní konstrukce vozu o 60 kg lehčí a o 41% tužší než původní model. To znamená kultivovanost, jízdní komfort a odezvu řízení jako u vozů vyššího segmentu plus výjimečnou úroveň bezpečnosti v případě nehody – a také výhody pro celkovou efektivitu vozu.

Nový design zavěšení a řízení

Nový Qashqai bude i nadále nabízet příjemný zážitek z jízdy – staví na své pověsti kultivované a komfortní jízdy, ale přesto zůstává zábavný, když se silnice začně vlnit. Díky platformě CMF-C má nový Qashqai aktualizované nastavení vzpěry Macpherson vpředu i vzadu.

U verze s pohonem dvou kol specifikovaných až po 19” kola je pro zadní zavěšení využita torzní příčka. U 20” kol a verzí s pohonem všech kol bude model vybaven pokročilým víceprvkovým zavěšením. Vylepšeno bylo rovněž nastavení posilovače řízení, který nabízí lepší odezvu, lepší pocit kolem střední části rozsahu řízení a snížené tření.

Vylepšený asistenční systém ProPILOT

Nový Qashqai bude vybaven novou generací asistenčního systému ProPILOT, která přináší větší podporu řidiče v širším spektru okolností. Systém nazvaný ProPILOT s funkcí Navi-link byl navržen tak, aby snižoval únavu a stres při řízení a jeho používání bylo velmi intuitivní. (Systém bude k dispozici pouze pro verze s převodovkou Xtronic)

ProPILOT s funkcí Navi-link dokáže zrychlit a zabrzdit vozidlo v jednom jízdním pruhu na dálnici. Systém dokáže vozidlo zrychlit na nastavenou rychlost a v hustém provozu a popojíždějících kolonách může vozidlo zabrzdit až na 0 km / h. Systém je schopen automaticky pokračovat, pokud vozidlo stojí méně než tři sekundy a provoz před vozidlem se pohybuje.

U zcela nového Nissanu Qashqai je nyní aktualizovaný systém schopen přizpůsobit rychlost vozu podle dalších vnějších okolností: když vůz přejede do nižší rychlostní zóny na dálnici, je schopen přečíst dopravní značky a vzít do úvahy údaje o rychlostním limitu z navigačního systému a zpomalí Qashqai na příslušnou rychlost, což znamená, že řidič nemusí ručně nastavovat rychlost tempomatu. Systém může také použít data z navigačního systému k úpravě rychlosti pro blížící se zatáčky nebo dálniční sjezdy, které mají těsnější poloměr.

Kromě toho nyní může ProPILOT s Navi-link komunikovat s radary hlídání mrtvého úhlu, aby pomohl zasáhnout korekcí vstupu řízení, aby zabránil změně jízdního pruhu, pokud se v zóně slepého úhlu nachází další vozidlo.

Mezi další vylepšení patří varování tzv. „ochrany boků“ pro situace, které řidiče v městském provozu upozorní na riziko kontaktu s předmětem na boku vozidla, obvykle při odbočování na parkovací místo v supermarketu. A nový Qashqai může také zasáhnout, aby zabránil kolizi při couvání z parkovacího místa, a to díky upgradu stávajícího upozornění na detekci pohybujících se objektů, které pomocí brzd zastaví vozidlo, pokud je poblíž detekována pohybující se překážka.

Další bezpečnostní prvek přichází v podobě inteligentního předního nouzového brzdění společnosti Nissan s prediktivní funkcí. Díky pokročilé radarové technologii jsou senzory schopny číst silnici za vozidlem jedoucím vpředu a detekovat, zda vozidlo náhle zabrzdí. Systém aktivuje brzdy, aby snížil pravděpodobnost kolize.

Novinkou v sadě bezpečnostních technologií na palubě nového modelu Qashqai je centrální airbag, který se aktivuje mezi dvěma předními sedadly, aby zabránil cestujícím v přední řadě v kontaktu v případě bočního nárazu. Centrální airbag doplňuje airbagy řidiče a spolujezdce, stejně jako boční a hlavové airbagy, které jsou standardem nového modelu Qashqai.

Pro nový Qashqai vyvinuli inženýři společnosti Nissan pokročilý systém světlometů, který přizpůsobuje tvar paprsku podle podmínek na silnici a ostatních účastníků silničního provozu. Paprsek je rozdělen do 12 jednotlivých prvků, které se po detekci blížícího se vozidla selektivně deaktivují. Díky této inovaci může promítat světlejší paprsek dál a ve větší šířce, ale tvar se efektivně mění, takže protijedoucí účastníci silničního provozu nebudou oslněni.

9.3.2021 7:18| autor: Hugo Kottás | zdroj: Nissan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist