autoweb.cz > reportáž > Jak se rodí historie: Holden Efijy, 2005
Jak se rodí historie: Holden Efijy, 2005
Pět let starý koncept australského Holdenu dávno zmizel ze scény. Zjevně však nejsme jediní, kdo na něj nemůže zapomenout, Efijy bude jednou z hvězd historicky první přehlídky automobilové krásy v Austrálii. Výstava Motorclassica začíná v pátek 22. října. Bohužel v Melbourne. Pojďme alespoň využít příležitosti a připomeňme si, proč se nám Holden Efijy tak líbí a kde se vlastně vzal.
Na první otázku dá z větší části odpověď fotogalerie. Nezajímavá však není ani technika auta, Efijy je plně pojízdný a nijak pomalý. Sedí na podvozku Chevroletu Corvette a pod kapotou má small-block třetí generace přeplňovaný klasickým kompresorem na principu rootsova čerpadla. Osmiválec LS2 pohání zadní kola australského kupé až 653 koňskými silami, neboli 480 kilowatty.
Pohonné ústrojí, uspořádané jako klasický transaxle s převodovkou vzadu, má k dispozici pouze čtyři převodové stupně, samozřejmě řazené automaticky. Víc by Holden neměl potřebovat, kromě monstrózního výkonu totiž jeho osmiválec vládne neméně působivým točivým momentem. Má 775 newtonmetrů ve 4200 otáčkách za minutu.
Auto měří neuvěřitelných pět metrů a dvacet centimetrů. Pokud se vám na některých fotkách zdá nízké, máte pravdu, vzduchové odpružení umí spustit břicho na 27 milimetrů od země, i když za jízdy udržuje výšku 139 milimetrů. Holden nazývá Efijy hot rodem a pohled na i pod kapotu této myšlence neodporuje. Supermoderní technika na palubě však ze stroje dělá spíš typické exkluzivní zboží jednadvacátého století.
A odkud velké kupé spadlo? Zrodilo se rukou šéfdesignéra Holdenu Richarda Felazza jako retro variace na Holden FJ z roku 1953. Jedno z nejúspěšnějších a nejznámějších aut australské značky však studie Efijy připomíná spíš teoreticky a má s ním vizuálně málo společného. FJ byl relativně malý a laciný sedan pro masy, koncept o sobě nic takového říci nemůže.
O neuvěřitelné nadčasovosti Efijy svědčí skutečnost, že první návrh pochází z roku 1989. Trvalo šestnáct let, než dostal Felazzo šanci proměnit vizi v realitu. Dal si proto záležet. Holden Efijy ani po pěti letech nezevšedněů a stále zůstává jedním z nejkrásnějších aut vůbec.
Za život vděčí koncept také diplomatickému nadání svých tvůrců. Felazzo přesvědčil nejen vedení automobilky, ale také celou řadu dodavatelů. Ti věnovali díly i čas svých zaměstnanců, takže nejslavnější australské auto nakonec stálo „pouze“ pět milionů korun. To není na jednorázový, přesto plně funkční koncept špatné.
Pokud si chcete studii prohlédnout, budete nejspíš muset do Austrálie. Cestování po světě, zejména po Severní Americe, si Holden Efijy užil už dost. Posbíral tituly jako hot rod roku nebo koncept roku 2007 v USA a podzim svého života tráví v National Motor Museum v jihoaustralském městě Birdwood. Pokud však shodou okolností míříte tento víkend do Melbourne, nezapomeňte se podívat na výstavu Motorclassica.