Jak se řeší přestupky strážníků Městské policie

Jsou strážníci Městské policie odpovědní za přestupek? A kdo na jejich přestupky dohlíží?

Minule jsem rozebíral, za jakých podmínek jsou za dopravní přestupky odpovědní příslušníci Policie ČR, dnes se podíváme na strážníky Městské policie a jejich přestupky.

Hned úvodem je nutné zmínit, že strážníci nejsou považováni za příslušníky bezpečnostních sborů a nevztahuje se na ně zákon 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Z toho plyne i skutečnost, že nejsou zvláštním způsobem vyjmuti z působnosti zákona o přestupcích, který vyjímá, jak bylo posledně řečeno, ze své působnosti (mimo jiné):

– osoby podléhající vojenské kázeňské pravomoci,
– příslušníky bezpečnostních sborů a 
– osoby během výkonu trestu odnětí svobody nebo zabezpečovací detence.

Strážníci však nejsou ani jedněmi z nich, zákon o přestupcích se na ně tedy vztahuje ve standardním rozsahu.​Z toho plyne, že strážníci odpovídají za svoje dopravní přestupky stejným způsobem jako kterýkoliv jiný řidič. Zákonem není stanovena zvláštní kárná odpovědnost strážníků, zvláštní kázeňské přestupky apod. Pokud se strážník dopustí přestupku, je takové jednání projednáváno standardním způsobem jako přestupek kterékoli jiné osoby. Kompetence k projednání je zde jak na straně Policie ČR, tak paradoxně i na straně obecní policie.

Všechny aspekty projednání přestupků u strážníků tedy zůstávají stejné jako u ostatních řidičů s výjimkou jediné – kdo přestupky strážníků odhaluje?

I tady, stejně jako u policistů, se hned naráží na falešnou kolegialitu, kdy si policisté a strážníci vzájemně své přestupky tolerují a dokud nedojde k dopravní nehodě, k postihu nedochází. Důkazem toho jsou např. různé přejezdy přes pěší zóny, vjezdy do zákazu vjezdů apod., jejichž porušování strážníci nebo policisté jinak postihují, ale pokud pojede daným místem auto obecní policie, nikdo přestupek řešit nebude.Namátkou mne z vlastní zkušenosti napadá „oblíbené“ místo v Praze na Nám. Republiky, kde strážníci rádi stojí a chytají ty, kteří si to zákazem vjezdu zkrátili, ale když tím samým místem jede auto strážníků nebo policistů, aby si zkrátili cestu na oběd, přítomní strážníci je jen pozdraví. Někteří (aby se neřeklo) na těch 100 metrů pustí majáky, které ale hned po vyjetí ze zákazu vjezdu vypínají (čtěte: zneužívají dané možnosti, aby formálně pravidla neporušovali, jakkoli jejich okamžité vypnutí po vyjetí ze zákazu vjezdu jasně indikuje, že nikam doopravdy služebně nepospíchají, jinak by si je přece nechali zapnuté i  po vyjetí ze zákazu vjezdu).

S postihem porušování pravidel strážníků jsou tedy spojeny stejné překážky jako u policistů, protože jejich porušování pravidel nikdo neodhaluje a netrestá, což nicméně neznamená, že jim nehrozí stejný postih jako ostatním řidičům.

21.9.2010 10:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist