autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Jak probíhá výkup auta a příprava na další prodej
Jak probíhá výkup auta a příprava na další prodej
Jak probíhá výkup ojetého vozu v malém bazaru si asi mnoho z nás umí představit. Majitel přistaví auto, bazarista jej prohlédne, věnuje se hlavně identifikátorům a kontrole zda nebylo bourané. Provede testovací jízdu a vůz zkontroluje na zvedáku, pokud jej má k dispozici. Ti pečlivější auto prověří přes systém Autotracer společnosti Cebia. Pokud projde, vyplatí zákazníkovi dohodnutou částku a vůz začne hledat nového majitele.
Ale jak se liší proces výkupu u velkého prodejce? Vyrazili jsme to zjistit k tomu největšímu – navštívili jsme fabriku jménem AAA AUTO. Čekali jsme propracovanější postup než mají malé bazary, přesto nás řada věcí překvapila. „Celý proces výkupu, jak ho dnes vidíte, je výsledkem několikaletého vývoje. Reaguje na nutnost znalosti celého trhu i na různá nová rizika,“ zahajuje naši celodenní návštěvu vedoucí výkupu Petr Vaněček.
To už se ale přesunujeme na první stanoviště. Je to zároveň jediné místo, kam se podívá zákazník, který chce svůj automobil prodat. Na další stanoviště, kam vykoupený vůz cestuje, mají přístup už jenom zaměstnanci.
První kontakt
Na výkupu se setkáváme s Liborem Doubkem, je jedním z výkupčích, kteří jednají přímo se zákazníkem. Společně pak čekáme na první vozidlo. „Teď je celkem klid, což je pro desátou hodinu dopoledne typické. Ale okolo čtvrté, kdy lidi končí v práci, tu bývá živo jako v mraveništi. Pak se nám tu sejde třeba i dvanáct vozů současně. Běžně tu slouží sedm výkupčích a ti mají plné ruce práce,“ líčí situaci Doubek. To se už ale objevuje řidička se Škodou Fabia.Výkupčí se představuje a po zdvořilostním dotazu, zda si přeje vůz prodat, začíná celé jednání. Proces sledujeme z povzdálí, přesto slyšíme a vidíme co se děje. Jak nám bylo vysvětleno, zákazník nesmí mít pocit, že je na něj přesila, že by byl pod tlakem. Proto se setká maximálně se dvěma výkupčími, většinou ale jedná pouze s jedním.
Libor Doubek prohlíží doklady k vozu a VIN číslo a ptá se na základní informace. Po ověření, že jde skutečně o majitelku, která vůz může prodat, přichází čas na testovací jízdu. Petr Vaněček nám přitom vysvětluje samotný postup: „Snažíme se zákazníka co nejméně zdržet, proto máme několika stupňovou kontrolu. Prvotní prohlídka má ověřit, zda jde skutečně o osobu oprávněnou s vozem nakládat a zda auto nevykazuje očividné vady. Po absolvování prohlídky přichází na řadu testovací jízda. Ještě před ní předá výkupčí informace o vozidle na centrálu, kde je několik vyškolených specialistů na stanovení ceny. Ti pak podle řady kritérií určí, jakou je možné za automobil nabídnout částku. Ocenění auta přitom trvá asi dvacet minut.“
Mezi tím výkupčí s majitelkou dohodl, že jeden z nás může přisednout a celou testovací jízdu sledovat ze zadního sedadla. „Máme dvě testovací trasy, kratší pro levnější vozy a delší pro dražší auta či čtyřkolky. Jezdíme ji také s vozidly vybavenými automatem, kde je vyšší riziko závad. S Fabií nám stačí kratší okruh, což zabere 5 až 10 minut,“ líčí Libor Doubek. Po dobu testovací jízdy se zákaznicí mluví o vozidle, vždy přitom oznamuje, co udělá a jaký komponent tím zkouší. „V tento okamžik je vůz stále majetkem prodávajícího, mohu zkoušet jen to, s čím souhlasí,“ vysvětluje výkupčí. S autem ale nedělá žádné skopičiny, jízdní test je poklidný.
Důkladná prohlídka často překvapí
Po návratu na výkup jde vozidlo na podrobnější prohlídku na zvedák. Zde se kontroluje technický stav, probíhá důkladná prověrka identifikátorů, kontrola reálnosti kilometrů a k dispozici je také diagnostika. Vše se zapisuje do průvodního listu vozidla. Mezi tím přichází informace o možné ceně výkupu, od té se pak odečítají případné náklady na opravy a výsledná částka se nabídne prodávajícímu.
„Tamhle to Audi A5 se řešilo dva dny,“ říká Vaněček a ukazuje na zánovní vůz v rohu výkupní haly. „Pochází z Itálie, museli jsme jej prověřit, i zda nebylo kradené v zahraničí. Neshledali jsme na něm žádnou vadu, je i ve výborném stavu. Problém se ale vyskytl jinde. Aut z Itálie se mnoho motoristů bojí, proto je nelze prodávat za běžné ceny, a to ani pokud jsou naprosto perfektní. To ale znamená, že i výkupní cena musí být nižší. Dohodnout se na částce pak není snadné.“
Během našeho rozhovoru byla dokončena prohlídka vykupované Fabie. Technicky byla perfektní a také po právní stránce je vše v pořádku. Kontrola neodhalila ani známky vytopení, na autě nevázne leasing, není kradené a na majitelku není exekuce. Nějak se ale zapomněla zmínit o drobné vadě, které si při zběžné prohlídce všimnete jen těžko. Střecha má opravdu malé důlky od krup, což pani prý nepřišlo důležité. Kapota přitom známky poškození nenese. Běžně odjíždí prodávající s penězi do hodiny, zde bylo vyjednávání o ceně z výše uvedeného důvodu trochu delší.Fabia se nakonec vykoupila za nižší cenu, jelikož měla malé poškození od krup. „Co se týče výkupu takto poškozených vozů, tak určitě záleží na rozsahu škody. V tomto případě nešlo o nic vážného, proto se vozidlo vykoupilo,“ vysvětluje Vaněček.
Na rozcestí
Tím však proces výkupu nekončí. „Pokud auto koupíme, jeho další cesta míří ke stockaři (pochází z anglického stock, tedy zásoba či sklad). Ten provádí další technickou prohlídku auta. Přitom má v ruce protokol od výkupčího a ověřuje, zda je v něm vše zapsané. Pak rozhodne, kam vůz půjde dál. „Pokud jde o vůz v dobré kondici, míří na myčku a vyčištění interiéru, pak na prodejní plochu. Od výkupu může být do 24 hodin v prodeji.
Záleží na tom, zda je nutné čištění mokrou cestou, pak zabere hodně času sušení čalounění,“ popisuje nejkratší možnou cestu výkupu Vaněček. „Zároveň provádíme pravidelnou kontrolu náplní, brzd a všech 107 parametrů. Je-li třeba, provede se ještě obnova laku jemným obroušením zvětralé vrstvy a leštěním,“ dodává.
Každý problém má řešení
Stockař ale může vůz poslat i jinam a jeho návštěva myčky a čištění se pak odsune až na samotný závěr procesu. Pokud byla při výkupu odhalena nějaká závada, kterou je nutné odstranit, zamíří do dílen. Zde je k dispozici několik zvedáků a automechaniků. Menší opravy se řeší na pracovišti označovaném jako „smart repair“. Právě zde se obnovuje lak, ale umějí tu i zacelit prasklinky čelních skel, obrušují poškrábané světlomety, čímž jim vrátí původní svítivost a opravují i drobná poškození laku – například od odlétávajících kamínků. Dokonce zde umějí zacelit propálené čalounění sedadla a opravené místo barevně sladit tak, že jej prakticky nenajdete.
Dalším místem, kam může vůz zamířit, je lakovna. Podle Petra Vaněčka zde kromě klasického lakování také opravují poškozené lité disky: „Neděláme celolak, lakují se jen jednotlivé části. Většinou jde o nárazníky. Po sundání z vozu se případné drobné deformace opraví, ale pokud jde o větší poškození, nahrazují se novými díly.“ Právě lakovna na nás udělala největší dojem. Kdo by čekal šmudlu s metalízou ve spreji, hodně se plete. Jsou tu dva moderní boxy pro vypalování laků a důraz je kladen na absolutní čistotu provozu.
Autobazar má i svůj pneuservis, který přichází ke slovu zejména u vozidel s nadměrně opotřebeným obutím. Někdy se ale mění gumy i z důvodu rozměru, který není zapsán v technickém průkazu. „Auto musí opustit bazar ve stavu, kdy jej lze bez problémů přihlásit do provozu. Pokud by mělo jiné pneumatiky, než které má zapsané v dokladech, neprojde evidenční prohlídkou, a tudíž by nešlo přihlásit na nového majitele,“ vysvětluje postup kontrol na STK Petr Vaněček. Ale ať už putuje vykoupený automobil jakoukoli cestou, nakonec zamíří na povinnou předprodejní technickou prohlídku, myčku a vyčištění interiéru. Pak se teprve dostane na prodejní plochu.
Věděli jste…
…že výkup drahých luxusních ojetin v AAA AUTO schvaluje vedení společnosti?
…že lze prodat i vozidlo zatížené leasingem?
…že účelový úvěr na pořízení vozu je jen obdobou leasingu a takto nabitým vozem ručíte? Nemůžete jej tedy jen tak prodat.
…že některá auta může být problém do bazaru prodat, pokud mají více najeto a rizikovou techniku? (Např. Volvo XC90 s automatickou převodovku nebo Kiu Carnival s turbodieselem).
…že vozy z výher mají někdy ve smlouvě uvedeno, že mohou být kdykoli po určitou dobu opatřeny reklamním polepem, ať už je vlastní kdokoli? Takový vůz bazar nevykoupí.
…že vkusný decentní tuning za použití homologovaných dílů není problém, ale pokud jsou použity nehomologované součástky či snížena světlá výška vozu aniž by toto bylo zapsáno v TP, je výkupní cena výrazně nižší a mnohdy nelze auto ani vykoupit? Neprošlo by totiž na evidenční prohlídce nutné k přihlášení auta do provozu.
…že změna barvy snižuje hodnotu vozu, protože u kupujících vyvolává značnou nejistotu?
…že na vůz opatřený folií místo laku se pohlíží jako na rizikový (folie může skrývat například korozi) a tomu odpovídá i nižší výkupní cena?
…že počet klíčů k vozu hraje při jeho oceňování důležitou úlohu? Pouze jeden klíč vyvolává u kupujícího nedůvěru, proto může být důvodem ke korekci výkupní ceny. Převzaté klíče se ihned po výkupu evidují, opatřují pečetí a zabezpečují.Posuzované faktory, které ovlivňují cenu vozidla:
– Původ vozu, preferují se vozidla pořízená jako nová v ČR
– Doložená servisní historie a stav tachometru
– Počet předchozích majitelů vozidla
– Nadstandardní výbava
– Množství ujetých kilometrů. U většiny vozidel se považuje za standardní nájezd 20 000 až 30 000 km za rok.
– Celkové opotřebení vozidla
– Nestandardní opotřebení vozidla či jeho úpravy
– Poškození a opravy po poškození
– Náklady na nutný předprodejní servis vozidla
– Vyžadována je kompletní sada klíčů. Pokud není k dispozici, výkupní cena se ponižuje o náklady na její výrobu.
Na procesu ocenění vozu se v AAA AUTO podílí tým odborníků, kteří mají dlouhodobé zkušenosti s obchodem s ojetými vozy. Pro stanovení výkupní ceny musejí vyhodnotit likviditu vozidla, vzít v potaz ceny podobných vozidel v rámci ČR a v okolních zemích, sezónní vlivy apod.
Příklady ocenění dvou na první pohled shodných vozidel:
Škoda FABIA z roku 2001, motor 1.4i 44 kW, provedení Classic (posilovač řízení, centrální z., 1x Airbag, světla do mlhy) barva červená metalíza, auto po prvním majiteli koupené nové v ČR, najeto 41 635 km, auto po čerstvé servisní prohlídce v autorizovaném servisu při 41100 km. Nikdy nehavarovaný vůz, velice čistý. Vozidlo bez poškození. Prodejní cena 89.999,-
Škoda FABIA z roku 2001, motor 1.4i 44 kW, provedení Classic (posilovač řízení, centrální z., 1x Airbag, světla do mlhy) barva červená metalíza, auto po čtvrtém majiteli koupené nové v ČR, najeto 186 422 km, auto bez servisní knížky. Vozidlo po havárii na zadní část, promáčklý pravý přední blatník, škrábance na zadních dveřích, špinavý interiér – předchozí majitel silný kuřák. Prodejní cena 49.999,-
Historky z výkupu
– Někdy je opravdu klientovi těžké vysvětlit, že vozidlo s rok a půl propadlou technickou kontrolou a na letních pneu nebudeme projíždět, protože venku je na silnicích 20 cm čerstvě napadlého sněhu.
– O tom, co všechno někteří prodávající zkoušejí, vypovídá následující rozhovor:
Výkupčí (po hodině řešení vozidla, dohodnutí se na ceně, a následné zjištění, že je na pána vedena exekuce): Pane, je mi líto, ale váš vůz koupit nemohu, protože máte nařízenou exekuci.
Pán: skutečně to nejde?
Výkupčí: bohužel, opravdu to nejde.
Pán: to je škoda a myslíte, že jinde si to také kontrolují?
autoweb.cz