Jak funguje diferenciál? Záhadné zařízení, bez něhož by auto vůbec nezatočilo!

Diferenciál je zařízení opředené spoustou záhad, přitom je minimálně tak důležité jako samotný volant. Stejně jako bez kulaté obruče otáčející předními koly byste bez diferenciálu jen stěží vybrali zatáčku. Podívejte se, jak funguje, není to nic složitého.

Jednou z nejdůležitějších mechanických komponent pohonného ústrojí je vedle motoru a převodovky také diferenciál. Každé auto ho má, přitom nezáleží na typu pohonu – jak pohon předních, tak zadních nebo všech kol vyžaduje diferenciál.

Matematika má vždycky pravdu

Je to dáno tím, že auta jsou dvoustopá vozidla – tedy zanechávají za sebou dvě jízdní stopy. Ve skutečnosti každé kolo jede v zatáčce nepatrně odlišnou stopou, zjednodušeně však stačí říct, že se kola na vnější straně otáčejí jinou rychlostí než kola na vnitřní straně, jelikož opisují kružnice o různých poloměrech.

Pokud by kola na obou stranách byla spojena jednou hřídelí, v zatáčce by muselo jedno kolo zákonitě prokluzovat, jelikož by opisovalo jinou kružnici než to druhé. Kladlo by velký odpor a auto by tak jen těžko zatáčelo. Zatočilo by, ale s obtížemi.

Vyzkoušet si to můžete třeba v off-roadu s uzávěrkou diferenciálu – pokud necháte diferenciál zamknutý, auto bude špatně zatáčet a celé se bude natřásat. V extrémním případě hrozí i poškození samotného diferenciálu, takže jezdit v tomto stavu je možné jen v terénu nízkou rychlostí.

Kola spojená, přesto rozpojená

Problém nastává vždy jen u poháněných kol, jelikož kola nepoháněná nemají potřebu být spolu nejak spojena a mohou se tak otáčet nezávisle na sobě. Motor skrze spojku a převodovku ovšem na poháněná kola musí přenášet otáčivý pohyb, vždy na obě zároveň. Jen těžko si můžeme představit, že by každé kolo mělo svůj motor (ačkoliv třeba u elektromobilů to možné je).

Je tedy potřeba nechat jedno poháněné kolo s druhým v nějakém spojení, zároveň je však potřeba je od sebe do jisté míry oddělit pokaždé, kdy nastane situace s odlišnou stopou pro každé kolo, typicky v zatáčce nebo na různě přilnavém povrchu.

V některých situacích je naopak žádoucí mít obě poháněná kola spojená – třeba v terénu, kdy poskytnou větší trakci a záběr pneumatik, nebo při driftování, kdy se snadněji prolomí přilnavost a kontrola nad autem je také čitelnější. K tomu slouží samosvorný diferenciál, který, zejdodušeně řečeno, z diferenciálu otevřeného udělá uzamčený podle jízdní situace.

Od jednoho kola ke čtyřkolce

V počátcích automobilismu se tento problém neřešil, jelikož auta měla většinou poháněné jen jedno (zpravidla zadní) kolo. Technicky jednodušší řešení však brzy přineslo i problémy, jako třeba nižší trakci na nezpevněném povrchu. Postupem času pak nastal další problém – u pohonu všech čtyř kol bylo potřeba navíc odlišit otáčky přední nápravy od zadní. O tom ale někdy jindy.

Jeden obrázek vydá za tisíc slov, a proto nejlépe uděláte, když se podíváte na přiložené video, které vše dokonale vysvětluje od samotných základů. Je sice v angličtině a pochází už z roku 1937, zároveň je však natolik názorné, že si vystačíte i bez hlubší znalosti Shakespearova jazyku a barevných odstínů.

5.1.2023 1:20| autor: Hugo Kottás | zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Diferencil_(mechanika)

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist