autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Jak být lepším řidičem – kapitola 10: Najděte své limity
Jak být lepším řidičem – kapitola 10: Najděte své limity
Minulý díl: Jak být lepším řidičem – kapitola 9: Přetáčivost
Dokud nepoznáte své vlastní limity a možnosti svého auta, nikdy nebudete přesně vědět, co si můžete dovolit. Jenže kde hranice svých schopností a techniky hledat, když ne na veřejné silnici? Jeďte na okruh nebo na jakoukoli volnou nepoužívanou plochu. Ovšem i jízda na okruhu nebo na nepoužívaném letišti má svá úskalí.
Proč jet na okruh?
Závody automobilů i motocyklů se postupně z veřejných silnic dostaly právě na uzavřené okruhy. Proč? Protože je to bezpečnější nejen pro závodníky, ale i pro pomocný personál, organizátory a diváky. Zatímco v dobách minulých byly smrtelné úrazy při závodech na silnici běžnou věcí, dnes k tragickým nehodám dochází spíše výjimečně. Ale to jsme odbočili…
Okruhové ježdění se také otevírá veřejnosti. I když si u nás nemůžete příliš vybírat narozdíl třeba od Německa nebo Velké Británie, pořád máte slušnou příležitost projet se s autem po uzavřené závodní trati s širokými únikovými zónami a bez cyklistů či autobusů v protisměru.Uzavřená trať, ať už oficiální závodní okruh nebo jen vycvikové středisko, je skvělou příležitostí, jak bezpečně a bez stresu odhalit schopnosti auta a hlavně své vlastní. Na silnici nikdy nebudete mít klid a prostor pro to, abyste mohli zkoušet chování svého auta na limitu. Na okruhu ovšem můžete bezpečně a bez rizika zkoušet limit přilnavosti pneumatik a zjistit, co auta dělá, když ho překročíte. Můžete se učit zvládat krizové situace, poznávat chování auta ve velké rychlosti a když dostanete smyk, nejen, že si z toho vezmete cenné ponaučení, ale ještě nehrozí nic fatálního, protože kolem tratě bývají široké únikové zóny.
Volné jízdy nebo školení pod dohledem?
Na okruh se dostanete i v rámci volných jízd pro veřejnost, kdy za rozumný poplatek sdílíte po několik desítek minut trať s ostatními. Nevýhodou takové akce je ale to, že se na trať dostanete prakticky bez jakékoli teoretické přípravy. Setkáváte se tak s „rádoby závodníky“, kteří jsou stejně nebezpeční jako na silnici. Pro váš klid je rozhodně lepší navštívit profesionálně vedenou školu jízdy.Škola jízdy není samozřejmě levná záležitost, ale s rostoucí konkurencí u nás klesají i ceny. Navíc máte jistotu, že si z takového školení skutečně něco užitečného odnesete. Oficiální školy jízdy na okruhu neučí řidiče jezdit co nejrychleji (na to jsou speciální kurzy sportovní jízdy), ale co nejpřesněji a nejplynuleji.
Každá správná škola jízdy vám nejprve v teoretické přípravě vysvětlí naprosto základní věci, které jsme již v našem seriálu probírali. Začíná se zpravidla správným sezením za volantem, což stále plno řidičů neumí nebo jen z lenosti nechce umět. Probírá se také teorie správného průjezdu zatáčkou a mluví se i o správném brzdění. Divili byste se, ale plno lidí neumí využít brzdy svého auta ani na dvě třetiny možností (včetně některých profesionálních závodníků)… Teprve po teoretické přípravě přichází na řadu jízda pod dohledem instruktora a každá vaše chyba je ihned zpozorována, analyzována a napravena.Nechte si poradit
Věřte tomu, že instruktor, který vám říká, že děláte něco špatně, je neocenitelná služba. Neděláte pak pořád tu samou chybu a když vám do vysílačky někdo řekne „netočte tak zběsile tím volantem a přidávejte plyn později a plynuleji„, uděláte to.
Co když nemůžu rozhazovat?
Chápeme, že pro mnoho začínajících řidičů (zejména studentů) není jednoduché vzít větší množství peněz a zaplatit si půldenní školení na okruhu nabo cvičebním polygonu. V tomto případě ale existuje ještě jedna, byť trochu riskantní možnost. Najděte si s kamarády nějakou nepoužívanou velkou plochu, například staré letiště nebo parkoviště.Ujistěte se, že je plocha uklizená a nikde nečíhá skryté nebezpečí a využijte příležitost k odhalení schopností vašeho auta, co dělá na hraně a jak na to umíte reagovat. Toho můžete využít i s prvním sněhem a zkoušet vlastnosti svého auta po ztrátě trakce, ať jste na zimu připraveni. Je podle nás rozhodně lepší něco takového zkusit po zavírací hodině na parkovišti za hypermarketem než pak být na silnici překvapen, že auto nezatáčí a nebrzdí…
Příště: Podíváme se na „tuning“, který má skutečně smysl a po kterém bude vaše auto jezdit lépe.
autoweb.cz