autoweb.cz > Jaguar > Jaguar XJ > Jaguar XJ 3.0 V6 Diesel Portfolio
Jaguar XJ 3.0 V6 Diesel Portfolio
Dynamika 8
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 7
X-Factor 6
Celkové hodnocení 7.2
RADOSTI
Originální vzhled; pěkná kabina; důstojné výkony a dynamika; příznivá spotřeba
STAROSTI
Trochu nervózní jízda; občas zmatečná ergonomie; neřídí se úplně příjemně
Kdybych se stejný týden neposadil do testovacího Mercedesu E 200 NGT, který zrovna měl k dispozici Honza Koubek, pravděpodobně by verdikt a celkové hodnocení velké limuzíny Jaguar XJ vypadalo úplně jinak. Jenže když auta střídáte jako ponožky a máte okamžitou referenci, všimnete si věcí, které by vás jinak ani nenapadly. A proto pořád nedokážu přijít na to, kde má být ta maximální orientace na komfort, když byl obyčejný čtyřválcový Mercedes na plyn pohodlnější než tato dvakrát dražší limuzína.
Všechno je ale relativní, proto nebýt toho přesednutí do obyčejného mercedesu, pravděpodobně bych si ani nevšiml jemných vibrací, které Jaguar celou dobu neodfiltrovával a pouštěl je do kabiny k řidiči. A dokonce i k zadní cestujícím, jak jsem si také měl možnost všimnout. Mohou za to příplatková 20″ kola? Sázel bych na to, takže ruce pryč od nich!Jenže on Jaguar XJ vypadá na těchto „dvacítkách“ tak dobře… A vy se pravděpodobně koukáte po Jaguaru XJ právě proto, že vypadá jinak než konkurence – zajímavěji, nápaditě, originálněji. A já vám to neberu. Nemůžu říct, že by se mi Jaguar líbil. Jsem příznivce spíše tradičnějších tvarů, ale to hodnotit nehodlám. Rozhodně se Jaguaru nedá upřít důstojnost, i když ty chromované prvky na pár lidí v mém okolí působily trochu pouťově. Ale to je skutečně věc názoru.
Uvnitř se už pak názory lidí vesměs shodly na tom, že je limuzína XJ skutečně povedená a především pohodlná. Místa je to poměrně dost, i když remcalové (jako třeba já) najdou pár drobností na pozici řidiče za volantem. Nastavení by mohlo být trošku širší a sedačka by možná mohla být níže. Třeba ten dojem ale opět způsobilo komplikované dvojité střešní okno. Verze bez něj bude mít nepochybně víc místa na hlavu.
Z pohledu cestujícího vzadu je Jaguar XJ také celkem v pořádku, ale pokud se někdo před vámi trochu rozvaluje, možná budete překvapeni nedostatkem místa na nohy. Šťouchněte ale do pasažéra před vámi, ať se posune, a ani nebudete potřebovat připlácet 110 000 korun za prodlouženou verzi.Jaguar XJ 3.0 V6 Diesel je podle očekávání velmi kultivovaný, motor znamenitě odhlučněný a především důstojně výkonný. Netrpí neochotou v nízkých otáčkách, reaguje jen s minimální prodlevou a především poskytne slušnou dynamiku i při vyšším tempu na dálnici. Jistě, pokud by se Jaguar odhodlal namontovat pod kapotou dieselový osmiválec z Range Roveru, bylo by to přeci jen trochu lepší, ale tohle je naprosto dostačující. A především efektivní – nikdy nebudete mít tolik volného místa, abyste mohli stále držet neslušně rychlé tempo, takže se šestiválec spokojí s nějakými osmi až devíti litry nafty. S žíznivějším osmiválcem byste v průměru nebyly o moc rychlejší.
Bohužel Jaguar patří také mezi ta auta, která jsou zřejmě příliš citlivá na kvalitu povrchu, po kterém jedou. Ačkoli do kabiny auto propustí jen minimum hluku od kol a podvozku, nikdy úplně nezmizí drobné vibrace přenášené přes příliš velká a těžká kola s pneumatikami s nízkým profilem. Auto se občas dokonce i otřese a ztratí kontrolu nad hmotou karoserie.
Vibrace se pak přenáší do řízení a do sedaček a jízda tak není natolik uvolněná, jakou byste ji očekávali v limuzíně za skoro dva a půl milionu. Řízení je také možná zbytečně rychlé a přemotivované, jako by mělo působit nějak podivně sportovně. Neustále musíte provádět drobné korekce uprostřed zatáčky, na výjezdu ze zatáčky a při brzdění. Nepůsobí to důstojně a třeba již zmíněný čtyřválcový Mercedes E 200 NGT tohle nedělal. Řešení? Dejte autu trošku pomalejší a těžší řízení a hlavně menší kola s větším profilem pneumatiky. To první je apel na automobilku, to druhé na vás – na zákazníky.Jaguar, jako by možná zapomněl na to, co musí velká limuzína umět především, a orientoval se trochu zbytečně na dynamiku. S autem se totiž dá jet nezvykle rychle a dokonce i zábavně, ale to si musíte vypnout stabilizaci (dlouhým desetisekundovým držením tlačítka) a pak se musíte plně soustředit, protože když ten více než pětimetrový kolos s třímetrovým rozvorem začne cestovat bokem, je vám najednou i dvouproudový nájezd na dálnici moc úzký.
Trošku je pak škoda, že reakce motoru jsou hůře vypočítatelné a těch 600 Nm se při mírném driftu kontroluje velmi těžko. Musíte mít velmi rychlou reakci rukou a nemůžete povolit, jinak přijdete o výkon a je po driftu. Jistě, nebudete to dělat denně, ale zas je dobré vědět, že se toho ani dieselová luxusní limuzína od Jaguaru nebojí.Posuzovat, jestli je Jaguar XJ lepší než Mercedes třídy S či BMW řady 7, nemá smysl, protože je za prvé nutné jmenovaná auta postavit vedle sebe a za druhé vy zřejmě nechcete akceptovat nabídku ostatních dvou značek. Třeba k tomu máte důvod a samozřejmě nemá cenu vám ho vymlouvat. Ostatně, Jaguar XJ je dostatečně dobrý na to, abyste ho ocenili.
Za necelé dva miliony korun tak máte poměrně solidní základ a testovaný exemplář za 2 413 773 korun má pak už všechno, co můžete potřebovat. Jen si rozmyslete, jestli opravdu musíte koupit 20″ kola. Podle mě jsou základní 19″ disky lepší volbou pro celkový komfort, o který vám asi jde především.
Verdikt
Limuzína Jaguar XJ se vám především musí líbit. Pohonná jednotka vás pak určitě přesvědčí jak už svým kultivovaným chodem, tak i zásobou síly. Sice se v jemnosti dodávky výkonu nevyrovná Mercedesu třídy S, ale to je detail, se kterým se dá žít. Těžší už je pak najít odpověď na otázku, jestli dokážete žít i s vědomím, že čtyřválcový Mercedes třídy E s látkovými sedačkami a za ani ne polovinu ceny je prostě pohodlnější a příjemněji se řídí.
Dalibor Žák
Druhý pohled:
Jaguar XJ je dokonalým ztělesněním anglické aristokracie. Uvnitř na vás dýchne atmosféra, jakou cítím i v kamarádově XK150. Jag je prostě jedna z mála značek, která si i po letech drží svoji tvář. Hrozně mě bavilo s touhle pětimetrovou limuzínou jezdit, celá jízda i chování působí tak nenuceně, jak to jen jde. A neztratí se ani na okresce, díky lehké hliníkové konstrukci působí jako o třídu menší auto. V interiéru najdete několik věcí, za které by konstruktér třeba v Audi přišel o hlavu, tady tomu říkejme třeba charakter. Palčivý je i pohled na displej navigace, která má hrubý rastr. Reakce na dotyk pak těžko nazvete okamžitými. Ve srovnání s německým trojlístkem luxusních limuzín nebo japonským Lexusem nemusí vyznít jako vítěz z hlediska technologií nebo komfortu. Z pohledu charizma a temperamentu nenajde přemožitele.
Ondřej Lilling
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2993 |
Kompresní poměr | 16,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,0 x 90,0 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 202 / 275 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 600 v 2000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 153,1 |
0-100 km/h (s) | 6,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,6 / 5,6 / 7,0 |
Objem nádrže (l) | 82 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5122 |
Šířka (mm) | 1894 (sklopená zrcátka) |
Výška (mm) | 1448 |
Rozvor náprav (mm) | 3032 |
Provozní hmotnost (kg) | 1796 |
Celková hmotnost (kg) | 2365 |
Zavazadlový prostor (l) | 520 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 970 330 Kč (3.0 Diesel Luxury) |
Základní cena test. verze | 2 277 348 Kč (3.0 Diesel Portofilo) |
Cena testovaného vozu | 2 413 773 Kč |