autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Jaguar XJ 2,7 Diesel
Jaguar XJ 2,7 Diesel
Jaguar nikdy nebyl značkou, kterou bychom si jakkoli spojovali s naftovým pohonem. V minulém roce ale vybavil dvoulitrovým turbodieselem řadu X-type a nedlouho poté dostal naftový šestiválec 2,7 l i středně velký S-Type. Tento motor se uplatní i ve vlajkové lodi Jaguaru, řadě XJ. Šance na výraznější prodejní úspěch reprezentativního a technologicky vytříbeného sedanu se tím na evropském trhu významně zvýší. Až doposud se totiž XJ prodávalo jen s benzínovým třílitrovým šestiválcem a dvěma osmiválci o objemech 3,5 a 4,2 litru. Vrcholný model si ponechává působivý motor 4,2 l přeplňovaný kompresorem. Nový naftový vidlicový šestiválec pro řadu XJ pochází ze společného vývoje PSA a Fordu. Je vybaven dvěma turbodmychadly, z objemu 2,7 litru dává výkon 207 koní a točivý moment 435 Nm. Díky filtru pevných částic navíc plní emisní normu Euro IV. Vzhledem k některým motorům od konkurenčních značek se může jeho objem zdát nedostatečný, ale XJ těží z výhody své lehké hliníkové karoserie, čímž se dostává pod sedmnáct set kilogramů, nejméně ze všech srovnatelných aut na trhu. Díky nižší hmotnosti zrychluje na stovku za necelých 8 sekund, což není vůbec špatné. Navíc se může pochlubit velmi nízkou spotřebou. Jaguar udává, že kombinovaná spotřeba je jen 8,1 litru/100 km. Všechny verze XJ mají v sériové výbavě elektronicky řízené pneumatické odpružení, které ve vysokých rychlostech snižuje světlou výšku. V jaguarech dobře známý systém CATS automaticky přizpůsobuje nastavení podvozku aktuálním podmínkám a zaručuje kvalitní jízdní vlastosti. Jaguar se zaměřil také na snížení hlučnosti v interiéru. XJ má jako první auto ve své třídě elektronicky řízené uchycení motoru, které potlačuje 90 procent vibrací při volnoběhu.
Jan Cacek