autoweb.cz > Jaguar > Jaguar XF > Jaguar XF 2.2 D Sportbrake
Jaguar XF 2.2 D Sportbrake
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
V davu se neztratí, je pohodlný, podvozek zvládne i rozbitou silnici a příjemně se řídí.
STAROSTI
Převodovka si nedokáže vybrat a mohl by působit rychleji.
Tohle je hrozně nevděčný úkol – psát o jakémkoli autě, pokud jste prakticky vystoupili z Range Roveru SDV8. Ale shodou šťastných okolností se mi podařilo na cestu na testování Jaguarů s pohonem všech kol získat Jaguar XF Sportbrake, na který jsem se upřímně dost těšil.
Sedan Jaguar XF se mi po faceliftu docela zalíbil. Nejde mi ani tak o design, ale o to, jak jezdil. S Hoznou Koubkem jsme natáčeli základní čtyřválcový diesel a to auto jezdilo způsobem, který dost připomíná starší bavoráky, hlavně pak takovou řadu 5 generace E39. Líbila se mi jednoduchost a především to, že podvozek dělá i něco jiného než jen vymetá všechny díry.
U nového kombíku to na první pohled tak nepůsobí, ale jak už jsem napsal, týden před tímto autem jsem jezdil s Range Roverem SDV8 a po něm prostě nemůže žádné auto působit dostatečně komfortně a kultivovaně. Jenže čím byla silnice horší a já měl za sebou víc a víc kilometrů, začínal jsem v Jaguaru XF Sportbrake nacházet zalíbení. I vymletou krajnici podvozek s poměrně velkými koly dobře zvládal, nepřenášel rány do řízení a i přes citelné vibrace to nepůsobilo, že by mělo něco odpadnout.Tohle auto má zkrátka velmi dobře zvolené nastvení, které není zbytečně moc tvrdé, aby už nebylo pohodlné, ale už poskytuje velmi slušnou oporu, aby se šlo s autem dynamicky projet. Takže když jsem v Rakousku našel pár místních okresek, byl jsem skutečně překvapen, jak se kombík XF chová.
Řízení sice trochu trpí na podivnou gumovou odezvu kolem středové polohy, ale při rychlejším tempu, kdy se citelněji přesouvá hmota auta sem a tam a kdy se pneumatiky zatěžují, lze brzy najít ve volantu aspoň základní informace o dění vpředu, takže jsem mohl velmi snadno odhadovat nájezdovou rychlost do zatáček a s autem si vyloženě hrát – na dieselový kombík s automatem byl tohle docela výkon.
Radost trochu kazí převodovka, která si z těch osmi rychlostí nedokáže pořádně vybrat a sedmička a osmička jsou tu spíše jen na dálnici. Těch rychlostí je moc a když potřebujete předjet a dupnete na plyn, trvá dlouho, než si elektronika vybere. Ta prodleva je skutečně k zbláznění. Nejlepší je si automat přepnout do ručního řazení, ve kterém poslouchá na slovo a lépe se pak pracuje s výkonem. V utažených alpských zatáčkách mi stačila trojka, neboť diesel 2,2 litru má velký točivý moment a na mokré silnici auto chtělo pohazovat zadkem. Bez samosvoru ale driftovat moc nejde, zase se necítím na to, abych neznámé auto před zatáčkou rozhodil a poslal ho tam smykem… Rozbít jsem to někde v Rakousku v horách opravdu nechtěl.
Když jsem našel takové to pohodlné bezpečné tempo na nějakých 80 % potenciálu auta, bylo s Jaguarem moc hezké svezení. I blízko jeho limitům je velmi čitelný a předvídatelný a při dynamické jízdě jsem vlastně objevil jen jednu zvlášnost, která mě pronásledovala třeba v BMW 320si nebo v Porsche Panamera Diesel. Podvozek je totiž tak dobrý, že jsem měl neustále pocit, že by to mělo jet rychleji. Prostě mi chyběl výkon.Zkrátka, i těch 200 koní a 450 Nm je pocitově málo a když jsem se pak svezl s benzínovým šestiválcem přeplňovaným kompresorem, teprve tehdy se ukázalo, čeho všeho je podvozek Jaguaru XF Sportbrake schopen. Tohle auto snese opravdu velké výkony – aby ne, když bylo postaveno pro osmiválec s výkonem přes 500 koní.
Jenže dieselový kombík není jen o rychlosti v přímce a ovladatelnosti. Ten by mě být i o komfortu, ergonomii, pohodlí a kultivovanosti. Skoro všechno z toho Jaguar XF Sportbrake splňuje. Jak už jsem psal, podvozek je i přes tuhé nastavení pohodlný a ani rozbitou silnicí se nenechá rozhodit. Podle mě jí zvládá s ještě větším klidem než třeba Audi A6 či BMW řady 5, aniž by se ale hůře ovládal.
Akustický komfort je také na velmi dobré úrovni. Diesel sice docela dost hučí, ale aerodynamický hluk a hluk od kol se podvedlo dobře potlačit, tohle je tiché auto. Jenže po čtyřech stovkách dálničních kilometrů mě stejně z auta hučelo v hlavě, ovšem já jsem na tohle citlivka a hlučný mi přišel i nový Lexus GS… Nicméně ten čtyřválcový diesel Jaguaru je trochu dunivý, přivítal bych decentnější projev. Ale zase mne ze sedaček nebolel zadek ani záda, což se o spoustě jiných aut říct nedá.
Výhrady mám k jaguaří ergonomii, protože ten centrální dotykový displej vyžaduje hodně zvyku. Sice je díky tomu, že všechno se ovládá přes něj, na palubní desce minimum tlačítek, ale třeba proklikat se k vyhřívání sedaček je zbytečně komplikované a vyznat se v navigaci také není úplně snadné. Navíc je překlad do češtiny mizerný, takže je pomalu lepší si to přepnout do angličtiny. Například sjezd z dálnice se i česky řekne a napíše „exit“ a ne „konec“.Spotřeba paliva asi také bude leckoho zajímat a hodnota těsně pod sedm litrů na 100 km je slušná, když vezmu v potaz, že jsme z Rakouska skoro celou cestu jeli po dálnici (předpisově). Mimo město a dálnice pak palubní počítač celkem s přehledem ukazoval hodnoty kolem šesti litrů nebo i méně. Jaguar ale udává hodnotu 5,2 litru na 100 km a to je vskutku velmi odvážné tvrzení…
A kolik to vlastně celé stojí? Základní cena za Jaguar XF Sportbrake s tímto čtyřválcovým dieselem je 1 249 204 korun, což se zdá jako dost, jenže základní výbava je velmi bohatá a je potřeba auto správně zařadit. Podle jízdních vlastností by se nabízelo srovnání třeba s BMW řady 3, Mercedesem třídy C nebo Audi A4, ale velikostí a výbavou sedí Jaguar XF Sportbrake o kategorii výš. On jen prostě nejezdí neohrabaně jako velké auto, chová se velmi čiperně.
Verdikt
Nový Jaguar XF Sportbrake se mi líbí především tím, jak jezdí, ale také tím, jak vypadá. Horší je to s ergonomickými detaily a nejsem úplně nadšený z tohoto čtyřválcového dieselu, který je sice silný, ale čekal bych trochu víc. Se základním šestiválcem 3.0 D o výkonu 240 koní by to bylo určitě lepší. Ale ze všeho nejradši bych tam měl ten nový kompresorem přeplňovaný šestiválec. Každopádně XF Sportbrake je povedené auto a jestli nechcete zase skočit do německé (stále nudnější) konfekce, tohle je výborná alternativa.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2179 |
Kompresní poměr | 15,8 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 85,0 x 96,0 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 147 / 200 v 3500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 450 v 2000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 109,6 |
0-100 km/h (s) | 8,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 214 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,1 / 4,3 / 5,2 |
Objem nádrže (l) | 70,1 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4966 |
Šířka (mm) | 1877 |
Výška (mm) | 1480 |
Rozvor náprav (mm) | 2909 |
Provozní hmotnost (kg) | 1824 |
Celková hmotnost (kg) | 2390 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1850 |
Zavazadlový prostor (l) | 550 - 1675 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 249 204 Kč |
Základní cena test. verze | 1 249 204 Kč |