autoweb.cz > Jaguar > Jaguar v létě zařízne spalovací motory. Má jasný plán do budoucna
Jaguar v létě zařízne spalovací motory. Má jasný plán do budoucna
Slavnou automobilku Jaguar čeká obrození, které mnozí přirovnávají ke znovuzrození ve stylu bájného fénixe. Milovníci benzinu a dieselu ho však s nadšením rozhodně nevítají, protože Jaguar už nehodlá na nic čekat a v letošním roce razantně utne výrobu vozů se spalovacími motory. A když říkáme razantně, znamená to s okamžitou platností. Přiznal to severoamerický šéf společnosti Jaguar Land Rover Joe Eberhardt, který pro magazín Road & Track odhalil další plány směřování.
Konec výroby už v červnu
„Většina výroby našich současných produktů skončí v červnu, v prodeji však budou mnohem déle,“ definoval brzké ukončení produkce Eberhardt. „Budeme mít produkční plán, který nám umožní neustálý přísun vozidel, dokud nedorazí nová auta. Snažíme se vše načasovat tak, abychom měli dostatek zásob do momentu, než budeme schopní vypustit novinky a zajistit tak hladký přechod,“ doplnil.
Jaguar chce do konce roku ukončit kompletní line-up, což znamená, že skončí modely XF sedan, E-Pace i sportovní F-Pace. Automobilka rovněž využije příležitosti a začne s implementací elektrické technologie směřovat k obecně dražší cenovce svého vozového parku, jenž bude součástí tzv. Jaguar Electric Architecture platformy. Ta má představit první vůz do konce letošního roku s tím, že prvních dodávek by se měli zákazníci dočkat v roce 2025. Druhý elektrický model by měl dorazit v druhé polovině příštího roku a třetí v roce 2026.
Jako první dorazí elektrické GT
Ví se rovněž, že zmiňovaným prvním modelem má být výkonné (a velmi drahé) elektrické GT, s nímž chce Jaguar plně konkurovat oblíbenému Porsche Taycan a e-tron GT od Audi. Jaguar zatím z očekávané novinky mnoho neodhalil, dočkali jsme se pouze několika málo rozmazaných vizuálních náznaků a poněkud vágních cenových prohlášení. V dubnu 2023 automobilka tvrdila, že by měl nový vůz s elektrickým pohonem stát okolo 100 000 liber (zhruba 3 miliony korun) a z hlediska výkonu nabídne nejsilnější vůz této značky v historii. Obecně se očekává, že zatímco sporťáky z řady F dosahují výkonu kolem 575 koní, GT novinka by mohla doručit zhruba 600 koní při dojezdové vzdálenosti 700 km na jedno plné nabití dle evropských testovacích standardů.
Konec spalovacích motorů u Jaguaru má být zároveň koncem stárnoucího elektrického modelu I-Pace, který byl představen už v roce 2018. Ten pohání 90kWh baterie, která postačuje na dojezd okolo pouhopouhých 400 km, což je při cenovce přes 1,6 milionů korun spíše smutné číslo. Není divu, že se chce Jaguar modelu zbavit a nahradit ho výkonnějšími (a také dražšími) novinkami. Ostatně společnost do elektrifikace lije enormní množství peněz a během následujících 4 let proinvestuje přes 400 miliard korun na aktualizaci technologií a výrobních závodů.
Rychlostní rekordy