autoweb.cz > výbava auta > automatická převodovka > automatická převodovka řazení > Jaguar S-Type (1998 – 2008)
Jaguar S-Type (1998 – 2008)
RADOSTI
Komfort, prostor pro posádku, bohatá výbava, příslušnost k prémiovým značkám, jízdní vlastnosti.
STAROSTI
Malý zavazadelník, vyšší ceny některých náhradních dílů, velmi omezená nabídka dílů z druhovýroby, vzhledem láká závistivce.
Velký sedan Jaguar S-Type už nějaký ten pátek objevují zájemci o luxusnější ojetiny. V závislosti na motorizaci se nabízí za velmi zajímavé částky. Automobily se zážehovými motory lze pořídit i pod 100 000 korun, úsporné turbodiesely jsou ale citelně dražší. To je dáno i jejich pozdějším uvedením na trh, ke kterému došlo při faceliftu v roce 2004.
Designově zdařilý vůz ale nabízí i povedené zážehové motory. Pravda, jejich provoz je díky vyšší spotřebě finančně náročnější. Ostatně to mohou být i některé servisní úkony u tohoto modelu obecně. Kdo má v kapse částku odpovídající pořizovací ceně vozu, měl by si investici dvakrát rozmyslet. To ale platí i pro jiné automobily dané třídy. Pořizovací cena je jedna věc a údržba druhá. Ne všichni si to ale uvědomují.
Jistě, na trhu jsou díly z druhovýroby. Na S-Type jich je ale jen omezené množství. Situace není tak zlá jako u některých japonských aut, avšak do ideálu má daleko. Navíc vlastnictví takového vozu v mnohých vyvolává dojem majetnosti. Co na tom, že jste jej pořídili levněji, než na kolik přijde Octavia druhé generace. Mnohé majitele servisů takové auto „nutí“ natahovat ceny do neuvěřitelných rozměrů. Slova: „Má jaguára, tak mu to nedám za cenu, jakou platil pán s fordem,“ nejsou ničím výjimečným. Přitom náročnost opravy i čas byl stejný, jen hodinová sazba pro prémiovou značku se krapet lišila. I nad tím by se měl zájemce o ojetý S-type zamyslet.Pokud se pro auto rozhodne, čeká ho prostorný interiér s řadou prvků podtrhujících dojem luxusu. To platí pro automobily vyrobené po faceliftu. U starších vozů se můžete setkat s nehodnotně působícími plasty, jež interiéru rozhodně nepřidají.
Pochvalu zaslouží pohodlná sedadla, perfektní boční vedení těla ale nečekejte. Nakonec nesedíte ve sporťáku, tento vůz rozhodně není na nějaké řezání zatáček. Teď nenarážíme na jízdní vlastnosti, ty jsou na velký sedan vydařené, jde spíše o to, že nějaké divočení na okreskách se k autu této třídy prostě nehodí.
Vraťme se k prostornosti. Dostatek místa najdou také cestující na zadních sedadlech, takže i zde bez připomínek. Velké minus si však automobil vyslouží mělkým zavazadelníkem. Ten nabízí objem pouhých 400 litrů, což je dáno jednak rezervou a akumulátorem umístěným pod podlahou zavazadlového prostoru, a pak také zástavbou pohonu zadních kol.
Jaguar S-Type má totiž klasickou koncepci, tedy motor vpředu a poháněna kola zadní nápravy. V praxi to může přinést určité problémy v zimním období, kdy zdolání některých kopců nemusí vždy probíhat dle představ řidiče. Kdo ale nejezdí s cihlou na plynu, má v noze cit a špetku rozumu, nemusí se takových situací bát. Jistě, vyšplhat se do zasněženého krpálu k horské chatě asi nebude žádná sranda, v běžném provozu jsou ale problémy s adhezí takého rázu spíše výjimkou.Pohon zadních kol má i své přednosti, ať už v rozjezdech, nebo v možnosti určité směrové korekce. Teď nemluvíme o nějakém zběsilém driftování, ani to se k vozu dané třídy dvakrát nehodí. Spíše narážíme na možné řešení některých krizových situací – jistě vyžaduje to určitý cvik, ale od toho tu jsou příslušné kurzy na speciálních polygonech.
Zmínit musíme zdařilé naladění odpružení, které se velice dobře popasuje s nerovnostmi. Podvozek ale není až příliš měkký a dobře si vede i v zatáčkách. Výtka však míří k řízení, které neposkytuje ideální zpětnou vazbu.
Z nabízených motorů jsou jistě nejlepší volbou povedené zážehové šestiválce. Slabší o objemu 2,5 litru nabídne výkon 147 kW, což je naprosto dostačující hodnota. Silnější třílitr disponuje výkonem 175 kW. Mají sametový běh a můžete je vidět v kombinaci jak s manuální, tak s automatickou převodovkou. To je důležité, protože zejména u vozů vyrobených před faceliftem automat (pětistupňový) nepatří k nejspolehlivějším komponentům. Novější šestistupňová převodovka je spolehlivější, doporučit ji lze i tak spíše až po faceliftu, kdy dostala optimalizovaný software.
Osmiválec 4.0 V8/203 kW se stejně jako motor 4.2 V8/219 kW nabízel výhradně s automatickým řazením. To platí i pro variantu motoru 4.2 V8 přeplňovanou kompresorem (verze S-Type R). Její výkon je 291 kW. Vůbec nejhorší volbu představuje nejslabší osmiválec, který se rychleji opotřebovává.Z hlediska spotřeby zážehových motorů je bezpochyby nejlepší slabší šestiválec 2.5 V6/147 kW. Samozřejmě, že turbodiesel dokáže jezdit ještě levněji. Montoval se ale až do faceliftovaných vozů a jde o agregát 2.7 HDi od Peugeotu. V Jaguaru S-Type ale disponuje dvojicí turbodmychadel. To znamená výkon 152 kW.
Automobil s tímto motorem nejede špatně. Při větším kilometrovém proběhu se ale může potýkat s vadnými vstřikovači. I přesto si z hlediska spolehlivosti nestojí vůbec zle. Montoval se jak s filtrem pevných částic, tak bez něj. Lepší volbou je samozřejmě verze bez filtru pevných částic, který může být zdrojem dalších potíží a ani spotřebě neprospívá.
Modely s FAP filtrem se také někdy potýkají s vadným čidlem výfukových plynů. Třílitrový šestiválec má původ ve Fordu Mondeo ST220, kde se nechvalně proslavil přidíráním na klice z důvodu odlévání oleje při rychlých průjezdech zatáček. Pro potřeby jaguaru byl přepracován a i když tento problém nelze zcela vyloučit, běžně se nevyskytuje. To je možná dáno i odlišným stylem jízdy v jaguaru. Případné potíže navíc lze odhalit poslechem běžícího agregátu ještě před koupí automobilu.
Pozor si dejte na poruchy elektroinstalace, především pak centrálního zamykání, ovládání oken, elektrického nastavování sedadel nebo alarmu. „Potíže bývají také s opotřebovanými zámky,“ varuje před nepříjemnou závadou Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont. Výjimkou není ani vadné těsnění víka zavazadelníku, což má za následek průnik vody. Proto doporučujeme před koupí projet vozem myčkou a následně zkontrolovat, zda se voda nedostala, kam nemá.„Známé jsou netěsnosti automatických převodovek. V případě pořizování verze s automatickým řazením dobře prověřte funkčnost převodovky. Musí řadit plynule, bez nadměrných časových prodlev a škubání. Především starší automatické převodovky montované do faceliftu totiž nezřídka zlobí,“ pokračuje ve výčtu možných potíží Vápeník.
Nepříjemný problém představuje závada elektronické parkovací brzdy. Ta se samočinně aktivuje a už nejde uvolnit. Nezbývá než vůz nechat převézt na odtahovce do servisu. Výjimkou není výskyt vůlí na přední nápravě. „Automobily vyrobené do roku 2000 se potýkaly s vadnými kulovými čepy, u dnešních ojetin ale už budou vyměněné,“ doplňuje zástupce Auto Diskont.
Ve zpětném zrcátku
1998 – uvedení modelu na trh a to výhradně v provedení sedan s motory 3.0 V6/175 kW a pětistupňovou přímo řazenou nebo automatickou převodovkou, k dispozici také osmiválec 4.0 V8/203 kW, avšak pouze s automatickou převodovkou.
2000 –rozšíření výbavy o elektronickou kontrolu stability.
2001 – drobná úprava vzhledu, nová šestistupňová automatická převodovka ZF.
2002 – nově rozšířena nabídka o šestiválec 2.5 V6/147 kW, motor 4.0 V8 nahrazuje jednotka 4.2 V8/219 kW, nabízena i přeplňovaném provedení s kompresorem, v tomto případě o výkonu 291 kW (pouze pro model R, jež má sportovní podvozek), osmiválce jsou kombinovány jedině s automatickou převodovkou.
2003 – v květnu přichází provedení Sport Limited Edition vybavené sportovními sedadly, jinými koly a tvrdším nastavením podvozku.
2004 – facelift modelu, optimalizace softwaru automatické převodovky vedoucí k rychlejšímu řazení, nová a výrazně kvalitnější palubní deska, do nabídky zařazen turbodiesel Peugeot 2.7 D/152 kW vybavený dvojicí turbodmychadel.
2008 – ukončena výroba modelu S-Type a jeho nahrazení Jaguarem XF.
Milan Jirouš