autoweb.cz > Testy automobilů > Srovnávací test > Jaguar F-Type V6 S Coupé vs. Subaru BRZ 2.0R Sport 6AT (2014)
Jaguar F-Type V6 S Coupé vs. Subaru BRZ 2.0R Sport 6AT (2014)
Jaguar F-Type a Subaru BRZ jsou auta na první pohled odlišná, která si jsou v jádru velmi podobná. Nebo je to naopak? Na první pohled podobná, ale uvnitř jiná? Záleží na úhlu pohledu. Náhodný kolemjdoucí si Subaru ani nevšimne, zatímco Jaguar pozná už zdálky, přestože podle jednoho páru dveří a štíhlých linií tuší, že jsou obě auta v jádru sporťáky. Znalec si všimne jiné podobnosti – motor vpředu, pohon zadních kol a mezi nimi poctivý samosvorný diferenciál.
Samotná skutečnost, že jsou oba ze stejných ingrediencí, však ještě neznamená, že bude stejný i výsledný produkt. Postavte vedle sebe Láďu Hrušku a Zdeňka Pohlreicha a pochopíte… Určitě to neznamená, že by snad jedno auto bylo od jednoho a druhé od druhého, i když jistá podobnost s pečenými kuřecími kůžičkami a nadívanými labutími krky tu je. BRZ je stejně dostupnou specialitou, která uspokojí vaše chutě po řízení, ale nic víc nepřidá. F-Type vám naservíruje zážitek, při kterém pocítíte jistou výjimečnost.
Interiér
Prozradí to už samotný pohled dovnitř. Subaru je strohé, na první pohled možná i odpudivé, ale po prvním nasednutí zjistíte, že je naprosto neodolatelné. Stejně jako věhlasný recept kuchařského experimentátora. Obyčejné sedačky ve skutečnosti perfektně drží tělo, velký kulatý volant bez zbytečných tlačítek přesně padne do ruky a všechny ostatní důležité věci jsou tak, jak mají být. Vedle toho aura Jaguaru na vás dýchne ještě před nastoupením.
Do ruky vám vyjede klika s elegancí portýra přidržujícího dveře do restaurace, usadíte se do rozložitých sedaček z jemné kůže, všechny detaily zazáří leskem křišťálového lustru, masivní palubní deska s širokým tunelem vás donutí útulně se rozvalit stejně jako po napěchování žaludku až k prasknutí a vysunovací výdechy klimatizace vyjedou s pompou flambující se krusty na crème brûlée. Zkrátka oslňující.
Pohon
A to jsme se ještě nedostali k teátru, který F-Type zahraje po nastartování. Pronikavý chrapot jazzové trumpety pod plným plynem doplňený kanonádou paliček bicí soupravy po zavření škrticí klapky vám oživí nostalgické vzpomínky na šedesátá léta. I zvuk totiž může být retro. Proti tomu se atmosférický čtyřválcový boxer Subaru projevuje poněkud plochým řezáním kotoučové pily, příplatkový výfuk však přidává trochu na hloubce, ale jen přesně tolik, aby při dlouhých cestách neobtěžoval nepříjemným duněním.
Jaguar tedy Subaru hravě překřičí a co se týče svalů, je na první pohled jasné, kdo bral více steroidů. Vidlicový šestiválec F-Typu dopuje kompresor, plochý čtyřválec BRZ si musí vystačit se svými vlastními plícemi, přesto však rozdíly v podání výkonů obou aut nejsou tak markantní. Subaru chybí akčnost ve spodním a prostředním spektru otáček a říz dostane až úplně nahoře, Jaguar má naopak spoustu šťávy vespod a uprostřed, ale chybí mu dramatická špička. Oba motory jsou však příjemně lineární a je radost je „tahat“ až k vrcholu otáčkoměru, a přestože se vám občas vnukne myšlenka, že by si BRZ zasloužilo něco málo výkonu navíc, výkony F-Typu také nejsou zrovna výbušné. Spíš tak akorát.
Spotřeba
Má cenu u sportovních aut řešit spotřebu? V případě Subaru BRZ jistě má, jelikož je to jedna z dalších věcí, která z něj dělá lidový sporťák. Průměrně budete jezdit za osm až devět litrů, ve městě lehce přes deset a ani okruhové řádění nepřehoupne spotřebu přes
I když jen cestujete z místa na místo, přistihnete se, jak zbytečně podřazujete, jenom aby výfuk zaprskal a vy jste zase mohli vyslat ručičku otáčkoměru vzhůru a přeměnit kapičky benzínu v lahodné tóny. Když to budete dělat obzvláště nevybíravým způsobem, na palubním počítači se rozsvítí hodnoty začínající dvojkou. A nezastaví vás ani časté tankování 72litrové nádrže, protože spíš než nutné zlo je to stejně skvělý pocit, jako když nasypete hrst mincí do jukeboxu a všem okolo naordinujete, které vypalovačky budou následující hodiny poslouchat. S Jaguarem F-Type se naštěstí trefíte do vkusu každého, protože jen těžko byste hledali větší šlágr než jeho kompresorový šestiválec.
Ovladatelnost
Přestože je na první pohled zřejmé, že Jaguar je oproti menšímu, lehčímu a slabšímu Subaru větší, těžší a svalnatější, takový sprinter ve srovnání s maratóncem, podobnosti obou aut najdeme i co se týče ovladatelnosti. Posedlost, s jakou japonští inženýři vyvíjeli BRZ, je dnes již legendární, málo se však ví, že ani britští vývojáři příliš nesahali ke kompromisům. Elektrický posilovač? Čert vem emise, s hydraulickým bude řízení mnohem hutnější. Obě auta jsou tak trochu analogovými dinosaury v přísně digitální době. A také se podle toho ovládají.
O nízkém těžišti, mrštné obratnosti, sladkém vyvážení a mechanické odezvě všech ovládacích prvků Subaru toho bylo řečeno už mnoho a platí to stále. Auto kolem vás téměř sroste a vždy tak máte naprostou kontrolu nad tím, co se právě děje. Jaguar oproti němu působí trochu těžkopádněji, jako byste místo na míru ušitého obleku měli na sobě velký batoh, o kterém nikdy nemáte přesnou představu, jestli za sebou do někoho nevrážíte.
Přestože se nikdy zcela nezbavíte pocitu, že se kdykoliv může projevit jeho kočičí povaha a sekne vás vytasenými drápy, tento prvotní dojem se rozplyne hned poté, co překonáte vlastní nerozhodnost a poprvé se vydáte za limity přilnavosti. Jaguar F-Type si až překvapivě snadno podmaníte, a přestože vám stále bude připomínat, že je to pořádný kus auta s velkým motorem a širokými zadními pneumatikami, povahově je až nápadně podobný Subaru BRZ.
Verdikt
Rozhodnout, které auto z této dvojice je lepší, není vůbec jednoduché. Vlastně to ani není na pořadu dne, protože obě jsou svým způsobem jedinečná, a pokud bych si měl vybrat sám za sebe, musel bych mít doma obě. Subaru BRZ je ostřejší a zábavnější sportovní náčiní, ve kterém budete bavit především sami sebe při prohlubování svých řidičských schopností, Jaguar F-Type je zábavný neméně podobným, ale o něco více hulvátským způsobem, který strhne pozornost celé ulice.
Asi nezapřu, že jsem se do obou aut bezhlavě zamiloval, přesto se však neobejdu se bez mírné kritiky. Naštěstí však jde o maličkosti, na které existují jednoduchá řešení. Subaru BRZ prostě nutně potřebuje manuální převodovku. Přestože automat není vůbec marný, odebráním řadicí páky a spojkového pedálu narušíte celou podstatu tohoto auta. Jaguar F-Type je zase lepší jako roadster, protože i bez střechy má obdivuhodnou torzní tuhost, a co je lepšího, než vítr ve vlasech a příval uchu lahodících tónů?
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vidlicový šestiválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování kompresorem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2995 |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 84,5 x 89,0 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | zadní, samosvorný diferenciál |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Pneumatiky vpředu | 245/40 R19 |
Pneumatiky vzadu | 275/35 R19 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 280 / 380 v 6500 |
Točivý moment (Nm) | 460 v 3500 - 5000 |
0-100 km/h (s) | 4,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 275 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 12,4 / 6,7 / 8,8 |
Objem nádrže (l) | 72 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4470 |
Šířka (mm) | 1884 |
Výška (mm) | 1309 |
Rozvor náprav (mm) | 2622 |
Provozní hmotnost (kg) | 1594 |
Celková hmotnost (kg) | 2050 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | - |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | - |
Zavazadlový prostor (l) | 324 (272 bez rezervy) |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 908 412,- Kč (V6 340 k) |
Základní cena test. verze | 2 234 023,- Kč (V6 S 380 k) |
Cena testovaného vozu | 2 234 023,- Kč (V6 S 380 k) |