autoweb.cz > Jaguar > Jaguar C-XF
Jaguar C-XF
Novinka značky s divokou kočkou na masce má světovou premiéru na autosalonu v Detroitu právě v těchto dnech. Podle všech dohadů (ale i oficiálních informací od Jaguaru) jsou jeho křivky jasným ukazatelem příštího designovaného směřování značky. Upřímně řečeno – to bychom se vůbec nezlobili.
Jaguar C-XF concept totiž vypadá úchvatně. Není žádným překvapením, že ho mají na svědomí Ian Callum (ředitel designového oddělení) a Julian Thomson (šéf Advanced Design centra), kteří mají za sebou úchvatný Jaguar XK. A v případě prvně jmenovaného i několik nádherných Astonů. V případě C-XF měli za úkol stvořit sebevědomý, čistý design, který by vyjadřoval dynamické, možná až atletické kvality vozu.
Callum tvrdí, že C-XF je nejdynamičtější čtyřdveřový vůz, jaký kdy Jaguar postavil. My dodáváme, že designově je to možná nejdynamičtější čtyřdveřový vůz vůbec, možná s výjimkou Mercedesu CLS – ale jenom možná. C-XF prý signalizuje budoucnost Jaguaru, která bude „stejně vzrušující, jako koncept sám“. Vždyť říkáme: jen do toho!
Na přídi zaujmou úzká světla s naznačenými dvojitými kruhovými lampami, které si Jaguar nese z minulých generací. Silná a nepřerušená boční linie se táhne od světel až k zadním blatníkům a spolu se správným přikrčeným sklonem karoserie dává vozu dynamický nádech, i když stojí na místě. Svalnatá kapota, zanořená drátěná maska, zkosená záď, to všechno dodává konceptu výhružně svalnaté vzezření. Zajímavě vypadají i koncovky výfuku, vybroušené z bloku hliníku. Jen se trochu bojíme, aby se toho nápadu nechytli „tuneři“ a nezačali něco podobného montovat na dieselové Fabie…
Pokud vás uchvátil zevnějšek, před nahlédnutím do interiéru si raději připravte prášky na srdce – tam totiž designové hody dosahují vrcholu. „Je to nejvíce vzrušující interiér, který kdy Jaguar vyrobil,“ tvrdí Ian Callum. Místo obvyklého zaměření na „luxus především“ je v interiéru C-XF kladen důraz spíš na vyjádření výkonu. Vpředu najdete tenké skořepinové sedačky, vzadu jsou místo masivní lavice dvě oddělená sedadla. Mezi sedačkami běží vysoký středový tunel, který dá cestujícím pocit, že jsou v supermoderním interiéru doslova zabořeni. Kolem celé kabiny běží pruh broušeného hliníku.
Že jsem slovo „supermoderní“ nepoužil jen tak zbůhdarma, dokazuje výbava jak ze sci-fi. Prototyp technologie JaguarSense využívá senzory snímání pohybu řidičova těla, dokáže reagovat například na mávnutí ruky a podobně. Startovací tlačítko vypadá jak broušený drahokam a pulzuje jako v rytmu srdce. Po jeho zmáčknutí zajedou do středové konzoly hliníkové prstence a odhalí válcovitý volič automatické převodovky. Po nastartování motoru je celý strop matně modře osvětlen a modré světlo se objeví i na mnoha dalších prvcích. Ostřejší modré zablesknutí z masky vozu signalizuje samotné zažehnutí motoru. Zkrátka Hollywoodské efekty v garáži…
A propos, motor. Jaguar se neuchýlil k montáži prototypu –náctiválcového motoru, který se stejně nikdy nedostane do výroby, jak to občas dělají jiné prestižní automobilky (nic proti -náctiválcům) a místo toho se spolehl na ověřený vidlicový osmiválec o objemu 4,2 litru, plněný kompresorem, tedy ten, který najdete například pod kapotou XKR. Koncept C-XF není jen designovým cvičením. Ohlašuje nový designový směr Jaguaru. Už aby tu byla sériová verze…
Honza Koubek