autoweb.cz > Jaguar > Jaguar C-X75: vývoj hybridní kočky jde do finále
Jaguar C-X75: vývoj hybridní kočky jde do finále
LaFerrari, Porsche 918 Spyder a McLaren P1… Trojice supersportů s hybridní technikou vévodící letošním autosalonům svými výkony i cenovkami měla mít původně ještě jednoho konkurenta s elektromotory a baterkami. Řeč je pochopitelně o Jaguaru X-C75, který se však výroby nakonec nedočkal.
Uskupení JLR patřící pod křídla indického koncernu Tata Motors se chystalo vypustit duchovního nástupce Jaguaru XJ220 s elektromotory a sadou akumulátorů dobíjených dvojicí kompaktních plynových turbín. Bez dalšího vysvětlování byly loni turbíny vyřazeny z vývoje a nahrazeny čtyřválcovou šestnáctistovkou s turbodmychadlem a kompresorem s 509 koňmi při 10 000 ot./min., přičemž v C-X75 zůstal pár elektromotorů a celkový (krátkodobý) výkon soustavy poskočil na 862 koní a rovných 1000 newtonmetrů.
Podle Jaguaru to stačilo na akceleraci z 0 na 60 mil v hodině (97 km/h) za tři sekundy, na 160 km/h se testovací prototypy rozjely za šest sekund a při plném využití potenciálu se vůz s nabitými bateriemi rozjel na 356 kilometrů v hodině.Projekt byl oficiálně zastaven z důvodu přetrvávající finanční krize a obavám z nízké poptávky, otázkou ovšem je, jestli se dá tomuto tvrzení skutečně věřit. McLaren, Porsche a především Ferrari dokazuje, že ani rekordní částky požadované za novodobé supersporty nejsou při omezené produkci překážkou úspěchu. Naopak se zdá, že čím vyšší je cenovka, tím hladověji po ní klientela skočí.
Pochopitelně bychom mohli spekulovat také na téma spolehlivosti malého, dvakrát dopovaného čtyřválce s měrným výkonem 318 koní na litr objemu, který dlouhodobému bezporuchovému provozu a celkové spolehlivosti asi příliš nesvědčí. Anebo bychom se mohli zamyslet nad tím, jestli je miniaturní šestnáctistovka v supersportu dostatečně prestižní vedle dvou osmiválců a vidlicového dvanáctiválce přímé konkurence, ať už bychom ale dospěli k čemukoli, teoretizování C-X75 do výroby nedostane.
Když už nic jiného, Jaguar alespoň dokončí pět testovací prototypů a odprodá je svým nejlepším zákazníkům za v tuto chvíli neznámou částku. Jak dalece automobilka pokročila, dokumentují nejnovější fotografie i videosnímek z dynamických testů, které ukazují, že to C-X75 na okruhu náramně svědčí a dokonce i zvuk vytočeného „motůrku“ nezní vůbec špatně. Na tuto techniku však nakonec dosáhne jen pár vyvolených a tento významně omezený počet zakázek nakonec může být důvodem, že se z čtyřválcového Jaguaru stane větší vzácnost než nejvýkonnější stroje možná ještě renomovanějších stájí.
Miro Mihálik, zdroj: Autocar