autoweb.cz > rally > Jänner Rallye na vlastní kůži
Jänner Rallye na vlastní kůži
Vyrazit první víkend roku 2012 do Freistadtu byla jediná šance, jak vidět české soutěžní vozy na pneumatikách s hřeby. U nás je totiž legislativa nepovoluje. Už dávno bylo šalamounsky rozhodnuto, jak se zákazu pobitých gum vyhnout – zimní podniky se jedou, ehm, tak, aby nebyl sníh, takže tak nějak na jaře.A propos hřeby. Nejsou hřeby jako hřeby a v zákulisí rally se šuškalo, že stejně jako v loňském roce i letos někteří ze závodníků nasadily na pneumatiky nepovolené hřeby, přesněji řečeno delší. A tím si zajistili lepší trakci. Nicméně tohle je otázka na technické komisaře a nikdo s žádným oficiálním prohlášením nepřišel, takže vše bylo asi v pořádku.Diváci bylo podle všeho spokojení, letos se jich přijelo podívat asi 140 000. Na osmnácti rychlostních zkouškách čekaly na 99 posádek z 12 zemí velice obtížné podmínky, v pátek začalo ve vyšších polohách vydatně sněžit. Druhý den závodu se teploty pohybovaly kolem nuly a sněhový koberec se změnil ve zledovatělý asfalt. Sníh, led, déšť, bláto – výsledná škála překážek byla proměnlivá a zároveň byla pro jezdce výzvou.Počáteční výhodu Rakušanů znalých místních poměrů brzy ostřílení borci z mistrovství Evropy jako Juho Hänninen, Jan Kopecký, Pavel Valoušek, Václav Pech či vicemistr Evropy Luca Betti brzy dohnali a dokázali se prosadit.
Tovární tým Škoda, Jan Kopecký a Juho Hänninen se nakonec usadil v čele. Hänninen získal druhou pozici, když první den dominoval se šesti nejlepšími časy na RZ, Kopecký se předvedl hlavně během druhého dne a byl nejrychlejší. Později prohlásil, že „to byla neuvěřitelně těžká rally. Jsem rád, že se to podařilo. Zvláště druhý úsek se mi podařil, i když jsem také využil chyb svých soupeřů.“ Podobně se vyjádřil také Juho Hänninen, který odstartoval jako favorit.I na dalších místech probíhaly pozoruhodné souboje o umístění. Trojnásobný vítěz Jänner-Rallye Václav Pech, který jel se zcela novým vozem Mini Cooper S2000, si sice zajistil páté místo, ale za ním bojovali Manfred Stohl a Pavel Valoušek. Jméno na celkovém šestém místě se měnilo prakticky po každé rychlostní zkoušce. Na nakonec ho obsadil Valoušek s vozem Peugeot S2000 před Stohlem řízeným vozem Mitsubishi na zemní plyn.
Celková klasifikace:
1. Jan Kopecký CZ, Škoda Fabia S2000 2:54:20,4 hod.
2. Juho Hänninen Fin, Škoda Fabia S2000 +40,1 s
3. Beppo Harrach A, Mitsubishi Evo IX R4 +1:17,1 min
3. Raimund Baumschlager A, Škoda Fabia S2000 +1:17,3 min
5. Václav Pech CZ, Mini Cooper S2000 +1:49,4 min
6. Pavel Valoušek CZ, Peugeot 207 S2000 +2:25,9 min
7. Manfred Stohl A, Mitsubishi Evo IX +2:56,6 min
8. Jaroslav Orsák CZ, Mitsubishi Evo IX +5:45,9 min
9. Michal Solowow Pl, Ford Fiesta S2000 +6:14,5 min
10. Martin Semerád CZ, Mitsubishi Evo IX +6:37,8 min